Panhard stang verwijderen, bussen vervangen LR90 '86

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Panhard stang verwijderen, bussen vervangen LR90 '86

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2020, 12:43

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:
Edward schreef:Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels.

Waarbij ik denk dat bij uitgelopen gaten (in de beugels) de bouten, in het begin, niet goed vast hebben gezeten.

Precies, dat bedoelde ik ook.
Die bouten hebben als het goed is een strakke passing, maar ook niet meer dan dat.

Het voorgeschreven moment (ik weet niet wat er is voorgeschreven ... het zit onbeweeglijk vast als het goed vast zit) is zodanig dat de originele minimale speling van bout+gat niet meer speelt (wat mij doet denken dat een uitgelopen/uitgeslagen gat en/of onronde bout vervelend is maar door het correct vastzetten verder geen klachten geeft).

Groeten MarcS

PS   Ik heb nooit becijferd hoeveel speling je nodig hebt, maar een heel klein beetje speling op de Panhard-stang is al vervelend omdat het niet gewoon wat speling is maar een zelf-versterkende zoekerigheid. Een zoekerigheid die het uitlopen/uitslaan van de gaten weer verder stimuleert.

We kunnen héél lang heel theoretisch lullen, maar ìk ben nog nooit uitgelopen gaten tegengekomen. (bij de Panhardstang, Watts linkage of ander busgerelateerde ophangingsdelen) Alleen versleten bussen en die dan bij zowat elke auto die ik hier binnen zie. Onderhoudt staat niet erg hoog op de prioriteiten lijst van menig LaRo rijder. Vandaar de reputatie van het merk wellicht.

Maar ik blijf erbij dat dingen lomp vast draaien nooit een oplossing is. Er worden niet voor niet Nm gegeven in een werkplaatshandboek. Dat 99% van de sleutelaars overigens ook niet schijnt te hebben.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2020, 14:12

Edward schreef:We kunnen héél lang heel theoretisch lullen, maar ìk ben nog nooit uitgelopen gaten tegengekomen. (bij de Panhardstang, Watts linkage of ander busgerelateerde ophangingsdelen).

Ik wel, bij mijn nieuw aangeschafte 300 Tdi en wel de bevestiging van de linker reactiearm aan de achteras. Die (bout) heeft vanaf het begin niet goed vast gezeten en kreeg daardoor speling. Nieuwe bus en bout en vervolgens heel goed vastgedraaid. En het zit nog steeds vast, zonder speling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mei 2020, 18:21

Erik Peters schreef:
Edward schreef:We kunnen héél lang heel theoretisch lullen, maar ìk ben nog nooit uitgelopen gaten tegengekomen. (bij de Panhardstang, Watts linkage of ander busgerelateerde ophangingsdelen).

Ik wel, bij mijn nieuw aangeschafte 300 Tdi en wel de bevestiging van de linker reactiearm aan de achteras. Die (bout) heeft vanaf het begin niet goed vast gezeten en kreeg daardoor speling. Nieuwe bus en bout en vervolgens heel goed vastgedraaid. En het zit nog steeds vast, zonder speling.

Precies, ik dacht aan een gelijksoortige ervaring. Bij mij een nieuwe "Puma" waarbij ook een en ander qua bevestiging en sporing niet echt spoorde.
Nu was het een samenspel van factoren, maar bij het "recht-zetten" bleek ook de Panhard-stang-bout nog wat strakker vastgezet te kunnen worden.

Mijn "Puma" blijft wat "nerveuzer" in het stuur (in vergelijking met mijn oude Td5) ... wellicht is dat dan het verschil tussen het zware Td5 blok dat bijna bovenop de vooras staat en het lichtere "Puma" blok dat ergens hoog bijna tegen het schutbord hangt.

Groeten MarcS

JanWillemdeGro-LR90

Berichtdoor JanWillemdeGro-LR90 » 17 Mei 2020, 20:33

JanWillemdeGro-LR90 schreef:Als iemand inderdaad de truc weet om deze diff guard
om de panhardstang te manoeuvreren, dan houd ik mij aanbevolen !

Ik bedoel deze (bijlage)
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, V8 benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2020, 20:42

Heb het al vaker opgemerkt maar jullie manier van "repareren" is een andere en wat zuinigere dan de mijne. :shock:

Een uitgelopen gat voor de ophanging repareer je gewoon door het dicht te lassen en opnieuw te boren of op z'n minst door er twee flnke dikke ringen naast te lassen op de goede plek zodat het gat gewoon weer rond is.

Los van het feit dat je gewoon een kutgarage hebt als de ophanging niet fatsoenlijk afgemonteerd is.......
Edward van Vugt

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 17 Mei 2020, 22:33

Edward schreef:Heb het al vaker opgemerkt maar jullie manier van "repareren" is een andere en wat zuinigere dan de mijne. :shock:

Een uitgelopen gat voor de ophanging repareer je gewoon door het dicht te lassen en opnieuw te boren of op z'n minst door er twee flnke dikke ringen naast te lassen op de goede plek zodat het gat gewoon weer rond is.

jeetje ...zijn er dan toch nog mensen die hetzelfde repareren als ik (gewoon goed) ....ik begon al aan mijzelf te twijfelen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mei 2020, 23:54

Edward schreef:Heb het al vaker opgemerkt maar jullie manier van "repareren" is een andere en wat zuinigere dan de mijne. :shock:

Los van het feit dat je gewoon een kutgarage hebt als de ophanging niet fatsoenlijk afgemonteerd is.......

Tja, .... dat repareren kan dan misschien het best bij geheel nieuw beginnen ?
Een Defender is een wonder der techniek: de auto lijkt rechthoekig, maar je bent blij als ie recht rijdt.

Qua "k" garage heb je denkelijk een adequate analyse ...
... het zou mij niet verbazen als een meerderheid van de dealers hier onder valt.

Maar het begint (of begon) bij de mannen in Solihull die de Defenders de deur uit deden .... gewoon zoals het uitkwam.

En dan het "repareren" zelf. Zolang de bouten van de Panhard-stang en verdere wielophanging niet "af-fabriek" met een extreme precisie kan je een ovaal gat heel goed zoals beschreven repareren. Zolang het allemaal qua toleranties geen Zwitsers uurwerk is kan het soms ook met gewoon vlgs de voorschriften vastzetten (of eventueel ipv de voorschriften volgens een "goed gevoel") ... pas als een gat ovaal is uitgeslagen kan je denken aan repareren.

Wat er bij mijn "Puma" nu werkelijk nodig was om een en ander een beetje "vlgs het boekje" te krijgen heb ik niet vlgs de regels der kunst onderzocht.
Wat ik wel weet is dat 1º het (uit)spoor niet deugde en dus nagesteld moest, en 2º de monteur ook de Pandhard-stang nog eens extra heeft nagetrokken.
Daarna waren de klachten (vrijwel) verdwenen (wat overbleef was een net iets "lichter" stuur, wellicht valt dat ruimschoots binnen de toleranties).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mei 2020, 00:33

Landmarcs schreef:Maar het begint (of begon) bij de mannen in Solihull die de Defenders de deur uit deden .... gewoon zoals het uitkwam.

Groeten MarcS

Hoe de auto de fabriek uitrolt is weinig relevant. Daarvoor hoort je dealer een 0 beurt uit te voeren waarbij alles, inclusief uitlijning gecontroleerd wordt.

Maar over je dealer waren we het kennelijk al eens :D
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Mei 2020, 08:50

Edward schreef:Maar over je dealer waren we het kennelijk al eens :D

Over de rest zijn we het eigenlijk ook wel eens ... het enige is dat ik soms nog wat zuiniger tegen de oplossingen aankijk.

Qua dealer ....
  ....  uiteindelijk heeft ruim 2 jaar na aflevering een andere dealer al het afleverwerk en nog wat meer netjes onder garantie gedaan.
Voor een betere dealer moet je soms een Purmerend omrijden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Mei 2020, 13:35

Tja, die BMW dealer had net het Land Rover dealerschap erbij 'gekregen'. De eerste beurt heeft de auto daar nog gehad en verder ben ik daar niet meer geweest (een vetspuit kenden ze niet).

En zo ver heb ik het niet laten komen, dat het nodig was om het gat dicht te lassen, uit te boren en er een extra verstevigingsplaatje naast te lassen.
Feit blijft wel dat als e.e.a. niet goed vast zit er speling ontstaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”