Landmarcs schreef:Erik Peters schreef:Edward schreef:Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels.
Waarbij ik denk dat bij uitgelopen gaten (in de beugels) de bouten, in het begin, niet goed vast hebben gezeten.
Precies, dat bedoelde ik ook.
Die bouten hebben als het goed is een strakke passing, maar ook niet meer dan dat.
Het voorgeschreven moment (ik weet niet wat er is voorgeschreven ... het zit onbeweeglijk vast als het goed vast zit) is zodanig dat de originele minimale speling van bout+gat niet meer speelt (wat mij doet denken dat een uitgelopen/uitgeslagen gat en/of onronde bout vervelend is maar door het correct vastzetten verder geen klachten geeft).
Groeten MarcS
PS Ik heb nooit becijferd hoeveel speling je nodig hebt, maar een heel klein beetje speling op de Panhard-stang is al vervelend omdat het niet gewoon wat speling is maar een zelf-versterkende zoekerigheid. Een zoekerigheid die het uitlopen/uitslaan van de gaten weer verder stimuleert.
We kunnen héél lang heel theoretisch lullen, maar ìk ben nog nooit uitgelopen gaten tegengekomen. (bij de Panhardstang, Watts linkage of ander busgerelateerde ophangingsdelen) Alleen versleten bussen en die dan bij zowat elke auto die ik hier binnen zie. Onderhoudt staat niet erg hoog op de prioriteiten lijst van menig LaRo rijder. Vandaar de reputatie van het merk wellicht.
Maar ik blijf erbij dat dingen lomp vast draaien nooit een oplossing is. Er worden niet voor niet Nm gegeven in een werkplaatshandboek. Dat 99% van de sleutelaars overigens ook niet schijnt te hebben.