Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Remi-K
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 Mei 2020, 20:36
Locatie: Almere

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Remi-K » 14 Mei 2020, 19:20

Ik heb de oude brandstof grotendeels afgetapt en verse e5 getankt. Is euro 98 als ik het goed heb.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mei 2020, 21:54

Erik Peters schreef:Geen idee hoe zo'n elektrische pomp in de tank vast zit. Ik heb altijd diesels gereden, met een opvoerpompje aan de zijkant op het motorblok (en dan zit er alleen maar een zuigbuisje met een zeefje in de tank). Maar het moet mogelijk zijn om die pomp eruit te halen, al kan er natuurlijk wel e.e.a. verroest zijn.


Erik, da's niet waar:
Bij jouw Td5 zit er een pomp in de tank ... dat je verder geen idee hebt is een goed teken: de pomp speelt dus nog niet op.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2020, 23:49

Landmarcs schreef:Erik, da's niet waar:
Bij jouw Td5 zit er een pomp in de tank ... dat je verder geen idee hebt is een goed teken: de pomp speelt dus nog niet op.

Ja ja, momenteel rij ik een Land Rover met, in de kunststof tank, een elektrische brandstofpomp. daarom schreef ik ook 'gereden' (verleden tijd).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mei 2020, 13:21

Remi-K schreef:Ik ben inmiddels nog eens wat verder gaan zoeken en heb een filmpje gemaakt. Zie onderstaande link:
https://youtu.be/JITspjOVokM
Ik heb dat filmpje even bekeken en zoals je al eerder melde zit het extra brandstoffiltertje niet vol benzine.
Nu heb ik een mini shoveltje, waar in de aanzuigleiding vanuit de tank ook zo'n filtertje geplaatst is. Ook dit filtertje ligt horizontaal en zit nooit vol brandstof. Er zit 'altijd' lucht in, behalve als het filtertje verstopt zit, dan zit het helemaal vol brandstof en dan merk ik het ook aan het lopen van de (diesel)motor. Er zit een elektrisch opvoerpompje na het filtertje en na de opvoerpomp komt het normale brandstoffilter. Op deze manier heeft het opvoerpompje vermoedelijk minder last van slijtage.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Remi-K
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 Mei 2020, 20:36
Locatie: Almere

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Remi-K » 01 Jun 2020, 14:01

Goedemiddag,

Ik zie dat mijn laatste reactie niet is doorgekomen. Maar auto had verse benzine (euro 98)

UPDATE:
We zijn weer wat verder en de motor loopt nu redelijk goed. Ik kan rijden!:)
Oorzaak leek toch de ontsteking te zijn. Nieuwe contactpunten, afstand afgesteld en voorontsteking bijgesteld. Ik heb helaas geen lamp, maar heb de ontsteking afgesteld op gehoor, en gasreactie. De exacte afstelling moet dus nog worden gedaan. Ik weet alleen niet wat de voorontsteking moet zijn obv euro 98. Ik kan alleen de originele afstelgegevens vinden obv octaan 90.

Wel merk ik dat ik de motor vrij hoog stationair loopt. Ik heb geen toerenteller, maar het is beslist geen 600-700tpm.
Stationairschroef kan ik niet lager bijstellen en ontsteking ook niet anders loopt de motor niet meer mooi.
Valse lucht gecontroleerd, lijkt allemaal goed te zijn.

MiBu2020
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 Jun 2020, 18:45
Contact:

Even voorstellen

Berichtdoor MiBu2020 » 06 Dec 2020, 16:37

Goede dag allemaal. Ik heet Michael en woon in Utrecht, sinds de zomer heb ik mijn jongensdroom waar gemaakt en een 109 stawag serie 3 (benzine) van 1978 gekocht. Wat is dit toch een prachtig stuk engineering. Nu heb ik vanaf het begin helaas ook problemen met vervuiling van de brandstoffilter, waardoor de Land Rover opeens gaat 'husten' en de motor ook afslaat - heel vervelend als je op de snelweg rijdt.

Ik heb reeds de volgende reparaties gedaan, maar nog steeds komt dit probleem terug.
- Carburateur vervangen
- Bougies vervangen
- Kleppdekel pakking vervangen en kleppen gesteld
- Brandstoffilter vervangen
- Elektrische ontsteking geplaatst
- Tank schoon gemaakt
- Alle brandstoffleidingen met perslucht schoon gemaakt

Heeft iemand hiermee ervaring en weet wat hieraan te doen valt?
Ik ontvang graag, jullie reacties - alvast bedankt.
Groet, Michael
$_86.JPG

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2020, 19:58

De (mechanische) opvoerpomp levert wel voldoende brandstof (en druk)?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

MiBu2020
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 Jun 2020, 18:45
Contact:

Re: Even voorstellen - in reactie op Erik

Berichtdoor MiBu2020 » 08 Dec 2020, 08:33

Beste Erik, en andere liefhebbers,

Dank voor je snelle reactie. De brandstofpomp doet het goed.
Maar ik was iets vergeten in mijn probleemanalyse aan te geven; Als de motor weer begint te 'hoesten', zoek ik als mogelijk snel een vellige stopplek open tik dan dan een paar keer krachtig tegen de brandstoffilter aan. Hierna loopt zich de vervuiling weer vrij, die zich blijkbaar in de filter verzamelt heeft - dat gebeurt met een zwarte uitlaat-rookpluim. Na korte tijd loopt de motor weer rustig en ik kan zonder problemen verder rijden.

Misschien helpt dit verder bij de probleem analyse.

Hartelijke groet, Michael

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2020, 10:42

Ik zou dan zeggen dat de tank en/of het traject tot aan het filter en/of het filter ... of de brandstof zelf nog niet goed schoon zijn (.... of het is een ondeugdelijk filter ... ).

De filter-vervuiling komt niet uit de lucht vallen -- nu ja stof en ander vuil komt vaak wel uit de lucht ... (mede) daarom zit de brandstof in een tank en ligt ie niet vrijelijk in de buitenlucht ('t is nu eenmaal geen stoomlocomotief waar de kolen open en bloot liggen).

Groeten MarcS

PS   De moderne benzine met een beperkt aandeel ethanol kan bijdragen aan allerlei probleempjes. Op zich kunnen meeste materialen wel tegen ethanol en/of een benzine-ethanol-mengsel, echter oudere rubberslangen - en ook de vuil-aanslag in die slangen - kunnen gemakkelijk problemen opleveren. Die slangen omdat door de jaren heel de oude pure benzine de weekmakers verdrongen/ weggewassen heeft; wanneer de moderne benzine nu ineens een ethanol-aandeel heeft verouderen die slangen versneld ... omdat de weekmakende werking van de moderne benzine minder is (dit is dus eigenlijk een rubber-probleem en geen ethanol-probleem). En bij de vervuiling: Een deel van de vervuiling slaat neer in de tank en slangen omdat die vervuiling niet goed in een pure koolwaterstof-omgeving in oplossing blijft -- is er een beperkt aandeel ethanol dan kan die neerslag ineens wel weer in oplossing gaan, en dan ook alles wat in de neerslag is vastgeplakt meenemen (ook dit is geen ethanol-probleem maar een overgangsklacht ... met een beperkt aandeel ethanol blijft het allemaal net iets schoner).
Overigens, als je slechts incidenteel met de auto wilt rijden tank je wellicht beter een extra zuivere pure benzine-kwaliteit ... 't kost wel een veelvoud van gewone benzine maar je spaart gedoe uit (gedoe dat overigens weg blijft wanneer je de auto gewoon regelmatig gebruikt, en indien er even iets langere stilstand is is het goed afvullen van de tank eigenlijk altijd voldoende).


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten