Even voorstellen
Re: Even voorstellen
Ik heb de oude brandstof grotendeels afgetapt en verse e5 getankt. Is euro 98 als ik het goed heb.
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Geen idee hoe zo'n elektrische pomp in de tank vast zit. Ik heb altijd diesels gereden, met een opvoerpompje aan de zijkant op het motorblok (en dan zit er alleen maar een zuigbuisje met een zeefje in de tank). Maar het moet mogelijk zijn om die pomp eruit te halen, al kan er natuurlijk wel e.e.a. verroest zijn.
Erik, da's niet waar:
Bij jouw Td5 zit er een pomp in de tank ... dat je verder geen idee hebt is een goed teken: de pomp speelt dus nog niet op.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Erik, da's niet waar:
Bij jouw Td5 zit er een pomp in de tank ... dat je verder geen idee hebt is een goed teken: de pomp speelt dus nog niet op.
Ja ja, momenteel rij ik een Land Rover met, in de kunststof tank, een elektrische brandstofpomp. daarom schreef ik ook 'gereden' (verleden tijd).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
Ik heb dat filmpje even bekeken en zoals je al eerder melde zit het extra brandstoffiltertje niet vol benzine.Remi-K schreef:Ik ben inmiddels nog eens wat verder gaan zoeken en heb een filmpje gemaakt. Zie onderstaande link:
https://youtu.be/JITspjOVokM
Nu heb ik een mini shoveltje, waar in de aanzuigleiding vanuit de tank ook zo'n filtertje geplaatst is. Ook dit filtertje ligt horizontaal en zit nooit vol brandstof. Er zit 'altijd' lucht in, behalve als het filtertje verstopt zit, dan zit het helemaal vol brandstof en dan merk ik het ook aan het lopen van de (diesel)motor. Er zit een elektrisch opvoerpompje na het filtertje en na de opvoerpomp komt het normale brandstoffilter. Op deze manier heeft het opvoerpompje vermoedelijk minder last van slijtage.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Goedemiddag,
Ik zie dat mijn laatste reactie niet is doorgekomen. Maar auto had verse benzine (euro 98)
UPDATE:
We zijn weer wat verder en de motor loopt nu redelijk goed. Ik kan rijden!:)
Oorzaak leek toch de ontsteking te zijn. Nieuwe contactpunten, afstand afgesteld en voorontsteking bijgesteld. Ik heb helaas geen lamp, maar heb de ontsteking afgesteld op gehoor, en gasreactie. De exacte afstelling moet dus nog worden gedaan. Ik weet alleen niet wat de voorontsteking moet zijn obv euro 98. Ik kan alleen de originele afstelgegevens vinden obv octaan 90.
Wel merk ik dat ik de motor vrij hoog stationair loopt. Ik heb geen toerenteller, maar het is beslist geen 600-700tpm.
Stationairschroef kan ik niet lager bijstellen en ontsteking ook niet anders loopt de motor niet meer mooi.
Valse lucht gecontroleerd, lijkt allemaal goed te zijn.
Ik zie dat mijn laatste reactie niet is doorgekomen. Maar auto had verse benzine (euro 98)
UPDATE:
We zijn weer wat verder en de motor loopt nu redelijk goed. Ik kan rijden!:)
Oorzaak leek toch de ontsteking te zijn. Nieuwe contactpunten, afstand afgesteld en voorontsteking bijgesteld. Ik heb helaas geen lamp, maar heb de ontsteking afgesteld op gehoor, en gasreactie. De exacte afstelling moet dus nog worden gedaan. Ik weet alleen niet wat de voorontsteking moet zijn obv euro 98. Ik kan alleen de originele afstelgegevens vinden obv octaan 90.
Wel merk ik dat ik de motor vrij hoog stationair loopt. Ik heb geen toerenteller, maar het is beslist geen 600-700tpm.
Stationairschroef kan ik niet lager bijstellen en ontsteking ook niet anders loopt de motor niet meer mooi.
Valse lucht gecontroleerd, lijkt allemaal goed te zijn.
Even voorstellen
Goede dag allemaal. Ik heet Michael en woon in Utrecht, sinds de zomer heb ik mijn jongensdroom waar gemaakt en een 109 stawag serie 3 (benzine) van 1978 gekocht. Wat is dit toch een prachtig stuk engineering. Nu heb ik vanaf het begin helaas ook problemen met vervuiling van de brandstoffilter, waardoor de Land Rover opeens gaat 'husten' en de motor ook afslaat - heel vervelend als je op de snelweg rijdt.
Ik heb reeds de volgende reparaties gedaan, maar nog steeds komt dit probleem terug.
- Carburateur vervangen
- Bougies vervangen
- Kleppdekel pakking vervangen en kleppen gesteld
- Brandstoffilter vervangen
- Elektrische ontsteking geplaatst
- Tank schoon gemaakt
- Alle brandstoffleidingen met perslucht schoon gemaakt
Heeft iemand hiermee ervaring en weet wat hieraan te doen valt?
Ik ontvang graag, jullie reacties - alvast bedankt.
Groet, Michael
Ik heb reeds de volgende reparaties gedaan, maar nog steeds komt dit probleem terug.
- Carburateur vervangen
- Bougies vervangen
- Kleppdekel pakking vervangen en kleppen gesteld
- Brandstoffilter vervangen
- Elektrische ontsteking geplaatst
- Tank schoon gemaakt
- Alle brandstoffleidingen met perslucht schoon gemaakt
Heeft iemand hiermee ervaring en weet wat hieraan te doen valt?
Ik ontvang graag, jullie reacties - alvast bedankt.
Groet, Michael
- Erik Peters
De (mechanische) opvoerpomp levert wel voldoende brandstof (en druk)?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Re: Even voorstellen - in reactie op Erik
Beste Erik, en andere liefhebbers,
Dank voor je snelle reactie. De brandstofpomp doet het goed.
Maar ik was iets vergeten in mijn probleemanalyse aan te geven; Als de motor weer begint te 'hoesten', zoek ik als mogelijk snel een vellige stopplek open tik dan dan een paar keer krachtig tegen de brandstoffilter aan. Hierna loopt zich de vervuiling weer vrij, die zich blijkbaar in de filter verzamelt heeft - dat gebeurt met een zwarte uitlaat-rookpluim. Na korte tijd loopt de motor weer rustig en ik kan zonder problemen verder rijden.
Misschien helpt dit verder bij de probleem analyse.
Hartelijke groet, Michael
Dank voor je snelle reactie. De brandstofpomp doet het goed.
Maar ik was iets vergeten in mijn probleemanalyse aan te geven; Als de motor weer begint te 'hoesten', zoek ik als mogelijk snel een vellige stopplek open tik dan dan een paar keer krachtig tegen de brandstoffilter aan. Hierna loopt zich de vervuiling weer vrij, die zich blijkbaar in de filter verzamelt heeft - dat gebeurt met een zwarte uitlaat-rookpluim. Na korte tijd loopt de motor weer rustig en ik kan zonder problemen verder rijden.
Misschien helpt dit verder bij de probleem analyse.
Hartelijke groet, Michael
-
Landmarcs
Ik zou dan zeggen dat de tank en/of het traject tot aan het filter en/of het filter ... of de brandstof zelf nog niet goed schoon zijn (.... of het is een ondeugdelijk filter ... ).
De filter-vervuiling komt niet uit de lucht vallen -- nu ja stof en ander vuil komt vaak wel uit de lucht ... (mede) daarom zit de brandstof in een tank en ligt ie niet vrijelijk in de buitenlucht ('t is nu eenmaal geen stoomlocomotief waar de kolen open en bloot liggen).
Groeten MarcS
PS De moderne benzine met een beperkt aandeel ethanol kan bijdragen aan allerlei probleempjes. Op zich kunnen meeste materialen wel tegen ethanol en/of een benzine-ethanol-mengsel, echter oudere rubberslangen - en ook de vuil-aanslag in die slangen - kunnen gemakkelijk problemen opleveren. Die slangen omdat door de jaren heel de oude pure benzine de weekmakers verdrongen/ weggewassen heeft; wanneer de moderne benzine nu ineens een ethanol-aandeel heeft verouderen die slangen versneld ... omdat de weekmakende werking van de moderne benzine minder is (dit is dus eigenlijk een rubber-probleem en geen ethanol-probleem). En bij de vervuiling: Een deel van de vervuiling slaat neer in de tank en slangen omdat die vervuiling niet goed in een pure koolwaterstof-omgeving in oplossing blijft -- is er een beperkt aandeel ethanol dan kan die neerslag ineens wel weer in oplossing gaan, en dan ook alles wat in de neerslag is vastgeplakt meenemen (ook dit is geen ethanol-probleem maar een overgangsklacht ... met een beperkt aandeel ethanol blijft het allemaal net iets schoner).
Overigens, als je slechts incidenteel met de auto wilt rijden tank je wellicht beter een extra zuivere pure benzine-kwaliteit ... 't kost wel een veelvoud van gewone benzine maar je spaart gedoe uit (gedoe dat overigens weg blijft wanneer je de auto gewoon regelmatig gebruikt, en indien er even iets langere stilstand is is het goed afvullen van de tank eigenlijk altijd voldoende).
De filter-vervuiling komt niet uit de lucht vallen -- nu ja stof en ander vuil komt vaak wel uit de lucht ... (mede) daarom zit de brandstof in een tank en ligt ie niet vrijelijk in de buitenlucht ('t is nu eenmaal geen stoomlocomotief waar de kolen open en bloot liggen).
Groeten MarcS
PS De moderne benzine met een beperkt aandeel ethanol kan bijdragen aan allerlei probleempjes. Op zich kunnen meeste materialen wel tegen ethanol en/of een benzine-ethanol-mengsel, echter oudere rubberslangen - en ook de vuil-aanslag in die slangen - kunnen gemakkelijk problemen opleveren. Die slangen omdat door de jaren heel de oude pure benzine de weekmakers verdrongen/ weggewassen heeft; wanneer de moderne benzine nu ineens een ethanol-aandeel heeft verouderen die slangen versneld ... omdat de weekmakende werking van de moderne benzine minder is (dit is dus eigenlijk een rubber-probleem en geen ethanol-probleem). En bij de vervuiling: Een deel van de vervuiling slaat neer in de tank en slangen omdat die vervuiling niet goed in een pure koolwaterstof-omgeving in oplossing blijft -- is er een beperkt aandeel ethanol dan kan die neerslag ineens wel weer in oplossing gaan, en dan ook alles wat in de neerslag is vastgeplakt meenemen (ook dit is geen ethanol-probleem maar een overgangsklacht ... met een beperkt aandeel ethanol blijft het allemaal net iets schoner).
Overigens, als je slechts incidenteel met de auto wilt rijden tank je wellicht beter een extra zuivere pure benzine-kwaliteit ... 't kost wel een veelvoud van gewone benzine maar je spaart gedoe uit (gedoe dat overigens weg blijft wanneer je de auto gewoon regelmatig gebruikt, en indien er even iets langere stilstand is is het goed afvullen van de tank eigenlijk altijd voldoende).
Terug naar “Nieuw op het forum”