Discovery 3 lucht issue

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
solei

Re: Discovery 3 lucht issue

Berichtdoor solei » 12 Mei 2020, 20:39

Ach een stukje gereedschap om te kunnen resetten van alle functies aan een disco kost 209 euro...
Nu via relatie zo kunnen regelen maar inderdaad lastig als dit je onderweg gebeurt.
Een overweging waard

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2020, 08:59

solei schreef:Ach een stukje gereedschap om te kunnen resetten van alle functies aan een disco kost 209 euro...
Nu via relatie zo kunnen regelen maar inderdaad lastig als dit je onderweg gebeurt.
Een overweging waard

Tja ... het is de vraag wat het je waard is ... en hoe vaak je er om verlegen zit en hoe vaak dat dan ook nog ver verwijderd van WW of andere hulpdiensten is. 't Lijkt mij bijv. in de binnenlanden van Zweden al best lastig, en dan ben je nog gewoon in een heel geciviliseerd land ('t is maar wat je als maat voor "geciviliseerd" hebt ... voor een fles drank bijv. kan je vele honderden kilometers moeten rijden).

Blijf je in de geciviliseerde wereld dan kan je natuurlijk ook de accu goed opgeladen houden met zo nu en dan een (druppel)lader (maar ook dan moet je even navragen wat de Disco electrickery doet met een externe voeding).

Een heel andere oplossing - die ook z'n prijs heeft - is de Disco 3 inruilen tegen een Defender.   Bij een Defender gaat in het kwaadste geval het alarm af als je de accu losneemt, meer niet ... de luchtvering kan niet van de leg raken want de Defender heeft geen luchtvering.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2020, 10:10

Ja hoorrrrrr, daar is tie weer: "als het er niet op zit kan het ook niet stuk"! Dé uitspraak bij uitstek voor een teochnofobische Defender rijder.

Maar Marc: waarom heb je dan niet een paard en wagen? :lol: :lol:

Een D3 is een totaal ander wagen dan een Def, die overigens door bijna niemand die echt kilometers maakt en ook werkt met het hok ervan beticht wordt betrouwbaar te zijn.
Een D3 rij je omdat je comfort leuk vind en rust en stilte. Omdat je van luxe houdt en daarvoor ook wilt betalen. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2020, 10:33

Edward schreef:Ja hoorrrrrr, daar is tie weer: "als het er niet op zit kan het ook niet stuk"! ....
Maar Marc: waarom heb je dan niet een paard en wagen? :lol: :lol:

Een D3 is een totaal ander wagen dan een Def, die overigens door bijna niemand die echt kilometers maakt en ook werkt met het hok ervan beticht wordt betrouwbaar te zijn.
Een D3 rij je omdat je comfort leuk vind en rust en stilte. Omdat je van luxe houdt en daarvoor ook wilt betalen. :roll:

Klopt ... wat er niet op zit gaat ook niet stuk ... een heel eenvoudige waarheid.
Maar hier gaat het om iets "doms" er zit iets extra's op: nl een of andere accu-bewaking die vervolgens zorgt dat er elders iets "stuk" gaat (dwz niet werkt).

De reden waarom ik geen paard heb is dat een paard ook stuk gaat (en dan voor je het weet nog duurder is ook).

Qua betrouwbaarheid: Ik heb nog nooit een zo betrouwbare auto gehad als de Defender ... waarschijnlijk ligt dat dan ook aan mijn oplettendheid, en mijn gebruik. De 2x4 auto's die aan de Defender vooraf gingen hadden meer klachten -- deels ook omdat we die gebruikten zoals ik de Defender nu gebruik ... dwz de Defender komt een stuk verder - deels komt het ook doordat een moderne "luxe wagen" na een beperkt aantal jaren zijn ingebouwde slijtage gaat tonen ... de Defender begint direct met gebreken.

En het klopt:   Wil je rust en comfort, en luxe en wil je daarvoor betalen, dan koop je geen Defender. Wil je een auto waarin je geen stoelmassage nodig hebt omdat de auto zelf voor die massage zorgt .... dan koop je wellicht een Defender (of zoals ik al eens grapte: De Toyauto LandCroeser heeft een metertje voor de buitentemperatuur, bij de Defender heb je zoiets niet nodig, bij de Defender onderga je die buitentemperatuur ook zonder metertje, en dat niet alleen ... als het buiten regent dan drupt het binnen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2020, 10:58

Landmarcs schreef:Maar hier gaat het om iets "doms" er zit iets extra's op: nl een of andere accu-bewaking die vervolgens zorgt dat er elders iets "stuk" gaat (dwz niet werkt).

Groeten MarcS

Waarschijnlijk is het geen bewuste optie.

Bij de 130 maakte een lage accuspanning dat de startonderbreker er niet meer afging en dat ie ook met starthulp en dus voldoende spanning geen sjoege meer gaf. LR assist erbij (gewoon de lokale berger met geen bijzonder LaRo kennis) en de boel helemaal afgekoppeld en een kop koffie bleek de oplossing......

Bij een Discovery II heb je hetzelfde probleem alleen is het dan niet de luchtvering die ermee ophoudt maar de ecu van de automaat. De eerste keer dat ik dat meemaakte schrok ik me de nootjes! Dus ikke bellen met Roger (4x4Factor) dat ik aan een automaatrevisie mocht. Maar die stelde me gerust en gaf het advies alleen ff een andere accu op te halen.

En zo was 100 euri voor een nieuwe accu ineens een feest! :lol: :lol:

Voordeel is wel dat het met een nieuwe accu ook opgelost is en die ie niet gereset hoeft te worden met een T4, Nanocom, Hawkeye, Lyncx of ander OBD tool. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”