Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bazman80

Re: Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Berichtdoor bazman80 » 10 Okt 2022, 17:48

Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier en heb begin dit jaar deze D3 gekocht met camper kenteken (RDW)

Als ik deze post zo lees heb ik een kat in de zak gekocht want ik heb heffing gekregen voor personen auto, bezwaar ingediend en na (een jaar!) een afwijzing van mijn verzoek binnen. Dus nu risico van dikke naheffing. De vorige eigenaar heeft gewoon kwarttarief betaald.

Heeft iemand recente ervaringen met deze gang van zaken? De D3 is omgebouwd in Denemarken en geïmporteerd, de RDW heeft keuring gedaan voor camper kenteken. De Nederlandse eigenaar heeft ook camper tarief betaald.

Ik zit nu best knel aangezien deze onverwachte kosten erg hoog kunnen uitvallen.

Ik ga in beroep tegen dit besluit.

Alle hulp en info is welkom.
Laatst gewijzigd door bazman80 op 11 Okt 2022, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Okt 2022, 18:35

bazman80 schreef:Als ik deze post zo lees heb ik een kat in de zak gekocht

Dat denk ik wel.
bazman80 schreef: De vorige eigenaar heeft gewoon kwarttarief betaald.

Dat heeft hij jou verteld of heb je ook daadwerkelijk de aanslagen van de belastingdienst gezien.
bazman80 schreef: Ik ga in beroep tegen dit besluit.

Denk niet dat dit zin heeft. Net zo als met de grijs kenteken eisen heeft de belastingdienst voor campers ook haar eigen eisen.
Voldoet de auto niet aan de eisen dan is het voor de belastingdienst geen kampeerauto en betaal je de volle mep.

Groet,

Erik.

P.s. Zo’n 35 jaar geleden had ik een 109 op grijs kenteken. Eentje zonder verhoogd dak, 30 cm schotje en alle ruiten er nog in.
De belastingdienst paste de grijs kenteken eisen aan. De 109 voldeed toen niet meer aan de eisen. Voor mij veranderde er niks (nog steeds betalen voor grijs), maar bij verkoop zou de auto aangepast moeten worden aan de nieuwe grijs kenteken eisen van de belastingdienst, of de nieuwe eigenaar betaalde voor geel kenteken.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 10 Okt 2022, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Okt 2022, 19:04

Ben het met Erik eens. De regels voor een camper zijn zo te vinden op goegel. Dan is het vrij eenvoudig vast te stellen dat een d3 daar never nooit aan gaat voldoen.

Het enige bezwaar dat te winnen is de koop ontbinden omdat je gewoon voorgelogen bent want al zou de vorige eigenaar wel campertarief zou hebben gehad wist ie vast dat dat nie mee zou gaan naar de nieuwe eigenaar. Maar al win je dat heb je nog je centen niet terug.......

Te koop aanbieden in een markt waar zo'n wagen wel betaalbaar te rijden is, Duitsland, Denemarken, etc, etc. lijkt me de beste optie.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2022, 20:20

't Is geen feestelijk bericht maar ook hier geldt weer dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn het meestal ook zo is.

Wanneer de D3-camper een MRB-succesje was dan zag je er denkelijk ook veel meer zo.

Een paar jaar terug sprak ik op een camping een Fiat-Doblo-eigenaar met iets min of meer vergelijkbaars.
Zijn pech was financieel wat kleiner maar verder mijns inziens verder groter: De Belastingdienst had de meetmethode "aangescherpt" (je kan dat allemaal vinden op 't internet). De Fiat-Doblo-eigenaar was uitgegaan van de vorige net iets soepeler toepassing van de meetmethode.
Je kan dus zeggen dat hij het had kunnen weten, alleen was het hier dus wel kantje-boord. Of het voor die Fiat Doblo gold weet ik niet maar als je op de dag van aanscherping een "foute" auto op je naam schrijft zou het maar zo zo kunnen zijn dat je hangt, één dag later hang je in ieder geval.

Overigens is wat Erik zegt waar en voor sommigen ook pech: Koop je een relatief dure camper, en mag je de MRB tegen de bestaande regels afrekenen ... echter zodra je die camper verkoopt is het geen camper meer voor de MRB -- dit komt dus ook voor omdat de regels werden aangepast. In zo'n geval heb je wel het voordeel van een overgangsregeling, evenwel op het moment van verkoop (of total-loss) krijg je de extra waardedaling niet vergoed.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 11 Okt 2022, 11:58

Dat de D3 als camper, (dwz, inrichting kampeerauto) op kentekenpasje staat zegt nog niets over het in aanmerking komen voor het kwarttarief.
Keuren doet de RDW, aangifte ivm kwarttarrief moet je zelf doen. Als men bij de belastingdienst even in de documenten duikt, ziet men ook dat de basis D3 niet aan de eisen tav het fiscale blok voldoet. Daarom moet je bij het aanvragen ook foto's sturen en bij voorkeur foto's van het meetlint etc. etc. Je kan de D3 niet echt verbouwen, ik heb wel enkele exemplaren gezien van een d2, met camper op/aanbouw. Maar goed, de D2 heeft een ladder chassis..
Misschien is exporteren de minst pijnlijke oplossing.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Okt 2022, 12:37

paul k schreef:Je kan de D3 niet echt verbouwen, ik heb wel enkele exemplaren gezien van een d2, met camper op/aanbouw.

Zoiets bedoel je waarschijnlijk:
Schermafbeelding 2022-10-11 om 00.01.34.png

Maar een D3 heeft een zelfdragende carrosserie, en daar kun je niet zo maar in gaan zagen, dan is de stevigheid weg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2022, 14:02

Erik Peters schreef:Zoiets bedoel je waarschijnlijk:
Schermafbeelding 2022-10-11 om 00.01.34.png

Zo'n 3 jaar geleden postte ik nog dit niet zo schitterende "ongelukje".
Het is dat er al een auto die Lelijke Eend heet is ... anders was dit "ongelukje" een goede kandidaat.

Groeten MarcS

bazman80

Berichtdoor bazman80 » 11 Okt 2022, 15:59

Bedankt voor jullie duidelijke en snelle reacties.

Ik weet nu wel waar ik aantoe ben. Beetje bittere pil dit, zeker omdat ik nu afscheid moet nemen van deze toch wel fijne wagen.

Dit voelt wel als dwaling aangezien ik de wagen nooit had gekocht als de verkoper expliciet had aangegeven dat de wagen geen bijzonder tarief had.

Heb er (in de 7 maanden dat de belastingdienst nodig had om een beslissing te geven) veel van genoten. Offroad door Albanië.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2022, 18:12

bazman80 schreef:Bedankt voor jullie duidelijke en snelle reacties.

Ik weet nu wel waar ik aan toe ben. Beetje bittere pil dit, ... .

Dit voelt wel als dwaling ... .

Als je de auto 3/4 jaar kan (en wil) schorsen heb je natuurlijk ook een "kwarttarief". Je moet dan wel een adequate stallingsplek hebben.

Alternatief is de auto via bijv. SnappCar te verhuren en zo (een deel) van het verlies goed te maken (ik zou daar wel lang over moeten nadenken, dat verhuren).

Groeten MarcS

Dutchmountain

Berichtdoor Dutchmountain » 07 Jan 2023, 20:28

Ik ben wel benieuwd wat de belasting kosten zijn van een discovery 3 camper op geel kenteken?

Terug naar “Techniek”