Crazy-G schreef:... jarenlang .... rond gereden, geen van de vermeende nadelen ondervonden.
Dat wil ik wel geloven, de "vermeende" nadelen zijn evenwel niet "vermeend" maar relatieve verschillen.
Zolang je geen vergelijkingsmateriaal heb, en zolang je qua rubber geen dramatische miskoop hebt voldoet iedere band*.
* zo reden de taxi-Defenders in Spanje op om het even welke band, en zag ik een hoog percentage cover-banden onder Italiaanse 4x4'sIndertijd had ik ook geen last van de nadelen van de 7.5x16 ... nu ja, de XPC was nogal stug, maar zonder vergelijkingsmateriaal was dat gewoon gewoon, de alledaagse realiteit. Ik heb nu 235/85x16 en nu zie ik dáár geen nadelen van (nu ja, in de sneeuw zou ik smaller willen, maar smallere goede winterbanden zijn er niet), en ik zie ook voordelen (meer comfort). Ik heb ook wel eens proefgereden met 265/75x16, en een collega reed er 200.000 km mee ... ik merkte de "relatieve" nadelen evenwel wel (en die collega ook, hij rijdt nu op 235/85x16, is ook tevreden en hij merkt nu weer dat ie iets dieper inspoort als ie hout haalt in de polder).
Of te wel: de bandenkeuze is 99,9% van de tijd een compromis en 0,1% van de tijd precies goed.
Ik denk dat 235/85x16 voor een Defender een heel goed compromis is.
Groeten MarcS
PS Voor de een een nadeel, voor de ander juist stoer: De 235/85x16 gooit een beetje vuil en modder langs de flanken van de auto.
Met 265/75x16 wordt dat nog weer wat erger ... er zijn mensen die die Safari-look graag zien, ik vind het maar lastig.
En ... een ontegenzeggelijk nadeel: Iedere centimeter meer bandenbreedte geeft decimeters meer draaicirkel (bij dezelfde offset).