hallo Allen
Ik heb geloof ik hetzelfde probleem met mij verlichting. Groot licht doet het ook niet. dus ook maar aan de zweedse lichtschakelaar / nog wat. Iemand ervaring mee met dat er in bouwen? Lijkt mij leuk om het van iemand te leren. En natuurlijk vergoed ik gewoon de tijd die je er mee kwijt ben.
Iemand woonachtig in de buurt van soesterberg?
Verlichting defender td5 2001 werkt niet
-
Coen en Sarah
Re: Verlichting defender td5 2001 werkt niet
Het inbouwen is niet moeilijk.
Bestel er wel 1 tbv een Defender.
Die tbv de Discovery 2 past ook, maar daar is de lengte van de bedrading wat korter van.( dat was bij de leverancier waar ik hem heb gekocht)
Daarnaast blijkt er kwaliteitsverschil. Binnen 1 jaar had ik aan beide zijden de aansluiting/stekkers van het dim/grootlicht doorgesmolten, waardoor slecht contact ( wat overigens ook de oorzaak was)
Kortom, er zijn verschillende kwaliteiten blijkbaar. Ik veronderstel dat de "landreiziger "uitvoering degelijker is dan het ding wat ik had aangeschaft.
Bestel er wel 1 tbv een Defender.
Die tbv de Discovery 2 past ook, maar daar is de lengte van de bedrading wat korter van.( dat was bij de leverancier waar ik hem heb gekocht)
Daarnaast blijkt er kwaliteitsverschil. Binnen 1 jaar had ik aan beide zijden de aansluiting/stekkers van het dim/grootlicht doorgesmolten, waardoor slecht contact ( wat overigens ook de oorzaak was)
Kortom, er zijn verschillende kwaliteiten blijkbaar. Ik veronderstel dat de "landreiziger "uitvoering degelijker is dan het ding wat ik had aangeschaft.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Daniel_laro
Ik heb een complete set besteld bij landreiziger, ziet er goed uit. Moet hem evenwel nog steeds installeren. Tijd...
De relaisset, het versterkt helemaal niks nie, gaat je niet redden. Dat is een preventief middel om je schakelaars te ontlasten. Als je verlichting het nu niet doet helpt een relais toevoegen niet, dan is je lichtschakelaar, grootlichtschakelaar of allebei dood. Bestel die dus maar meteen erbij en leg ook gewoon een setje op voorraad want de achterlichten blijven hun stroom door de schakelaar trekken.
Achter de 130 hing vaak een kar met breedtelichten, zijlichten en de gewone achterlichten en dat was teveel voor de installatie. Uiteindelijk heb ik in de bak alles van de stekkerdoos via relais geschakeld met een eigen voeding direct van de accu.
Achter de 130 hing vaak een kar met breedtelichten, zijlichten en de gewone achterlichten en dat was teveel voor de installatie. Uiteindelijk heb ik in de bak alles van de stekkerdoos via relais geschakeld met een eigen voeding direct van de accu.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:De relaisset, het versterkt helemaal niks nie, gaat je niet redden. Dat is een preventief middel om je schakelaars te ontlasten. Als je verlichting het nu niet doet helpt een relais toevoegen niet, dan is je lichtschakelaar, grootlichtschakelaar of allebei dood. Bestel die dus maar meteen erbij en leg ook gewoon een setje op voorraad want de achterlichten blijven hun stroom door de schakelaar trekken.
Wat betreft het laatste:
LED-bolletjes voor de achter/rem-lichten en de stadslichten (en als je toch bezig bent neem de kentekenplaatverlichting ook mee) helpen enorm om de (alledaagse) stroom door de lichtschakelaar te verkleinen ... en natuurlijk voor het gedimde en groot-licht de "Zweedse lichtversterker".
Zonder aanhanger gaat het overigens best goed zonder LED ... maar LED geeft ook (on)gewoon beter licht als de standaard gloeiende spijkers.
De richting-aanwijzers is een keuze, ik ben daar ook voor meer licht gegaan.
Er is overigens één nadeel aan LED: bij plakkende sneeuw sneeuwen de stadlichtjes dicht bij gebrek aan warmteontwikkeling.
Wat betreft het eerste: Je kan soms een lichtschakelaar weer tot leven wekken, en 'm daarna gebruiken om de "Zweedse lichtschakelaar" aan te sturen, je mist dan wel de dubbele zekerheid, terug-steken naar de oude schakeling is riskant.
O ja, de lichtversterker versterkt wel degelijk het licht, dwz als alles goed werkt heb je minder verliezen in het licht-circuit, en daarmee dus een hogere spanning op de koplampen ... en dus meer licht (dit geldt in ieder geval voor de gebruikelijke gloeilamp).
En dan wat betreft de kwaliteit:
De originele Zweedse "Zweedse lichtversterker" werkt bij mij (dus n=1) prima, al meer dan 10 jaar, en dat in twee auto's (ik heb 'm overgezet van de oude naar de nieuwe). En de originele lijkt wel gemaakt voor de Defender, hij past als gegoten in zowel de Td5 als de "Puma".
Kennelijk zijn niet alle origineel Zweedse (die waarschijnlijk ook uit China komen) even degelijk.
En dan "Coen en Sarah" ... als je nog even geduld hebt wil ik best even meekijken, ben je ongeduldig dan moet je een ander zoeken.
Landmarcs schreef:O ja, de lichtversterker versterkt wel degelijk het licht, dwz als alles goed werkt heb je minder verliezen in het licht-circuit, en daarmee dus een hogere spanning op de koplampen ... en dus meer licht (dit geldt in ieder geval voor de gebruikelijke gloeilamp).
Minder verlies creëren is wat anders dan versterken. Natuurlijk krijg je feller licht als er meer stroom bij de lamp komt. Wat overigens de levensduur van de lamp weer verkort. Maar de naam 'versterker' is gewoon misplaatst.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:O ja, de lichtversterker versterkt wel degelijk het licht, dwz als alles goed werkt heb je minder verliezen in het licht-circuit, en daarmee dus een hogere spanning op de koplampen ... en dus meer licht (dit geldt in ieder geval voor de gebruikelijke gloeilamp).
Minder verlies creëren is wat anders dan versterken. Natuurlijk krijg je feller licht als er meer stroom bij de lamp komt. Wat overigens de levensduur van de lamp weer verkort. Maar de naam 'versterker' is gewoon misplaatst.
Minder verlies creëren is in dit geval wél het "licht versterken" in de betekenis van sterker maken.
Ik ben weliswaar de "uitvinder" van de "Zweedse lichtversterker", dwz ik heb de term in het Nederlandse taalgebied geintroduceerd, echter het is de origineel Zweedse die (in het Zweeds) "lichtversterker" heette ... en origineel was de gedachte dat er in de verpakking ook lampen met een groter vermogen zouden zitten ... een "groter" lampje geeft natuurlijk nog weer meer licht (die grotere vermogens geven nog weer meer verliezen en kapotte schakelaars).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Edward schreef:De relaisset, het versterkt helemaal niks nie, gaat je niet redden. Dat is een preventief middel om je schakelaars te ontlasten. Als je verlichting het nu niet doet helpt een relais toevoegen niet, dan is je lichtschakelaar, grootlichtschakelaar of allebei dood. Bestel die dus maar meteen erbij en leg ook gewoon een setje op voorraad want de achterlichten blijven hun stroom door de schakelaar trekken.
Wat betreft het laatste:
LED-bolletjes voor de achter/rem-lichten en de stadslichten (en als je toch bezig bent neem de kentekenplaatverlichting ook mee) helpen enorm om de (alledaagse) stroom door de lichtschakelaar te verkleinen ... en natuurlijk voor het gedimde en groot-licht de "Zweedse lichtversterker".
Zonder aanhanger gaat het overigens best goed zonder LED ... maar LED geeft ook (on)gewoon beter licht als de standaard gloeiende spijkers.
LED kan natuurlijk ook, maar ik heb het bij mijn 110's anders opgelost; door het aanbrengen van twee (extra) relais in de kap bij de stuurkolom, daar was nog net genoeg ruimte voor.
Ook Land Rover heeft zo'n soort modificatie: https://site.lrch.nl/sites/default/files/LTB00467.pdf alleen werkt die niet voor het stadslicht/achterlicht.
Groet,
Erik.
p.s. nadat bij mijn 1e 110 ('84) de (kleine) lichtschakelaar het begaf e.e.a. aangepast. Bij mijn (nieuw gekochte) 300 Tdi ('98) dit ook maar gedaan (nog geen problemen gehad en ik heb er ook af en toe een aanhanger achter) dus na aanschaf van de Td5 ('01) ook hier e.e.a. aangepast. En ik rij altijd met (dim)licht aan.
p.s.2 ik ben benieuwd hoe lang de auto LED verlichting nog helder blijft branden. Ik heb in huis een LED lamp vervangen (na 10 jaar) omdat er praktisch geen licht meer uit kwam (zwak schijnsel). Een nieuwe van hetzelfde merk (GP) ingedraaid (ik had er ooit twee gekocht) en dat was een wereld van verschil. Eigenlijk zou ik eens de lichtopbrengst moeten meten van de oude en nieuwe LED lamp (maar dan moet ik eerst op zoek naar mijn belichtingsmeter). Ik had al eens gehoord dat LED lampen langzaam aan minder licht gaan geven, maar dat heb ik nu zelf ondervonden.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef: ik ben benieuwd hoe lang de auto LED verlichting nog helder blijft branden.
Ik ben ook benieuwd.
Het aantal echte bedrijfsuren van een auto is evenwel niet erg hoog*, dus duurt het denkelijk lang voor je iets gaat zien.
Bovendien is de LED-verlichting (nieuw) zoveel feller als de standaard gloeiende spijker dat ie nog lang veel meer licht uitstraalt als zo'n gloeiende spijker (waarvan het bolletje ook langzaamaan zwart wordt).
* Bij gemiddeld 70 km/u duurt het 350.000 km voor je aan de 5000 uur zit, en dan moet je permanent licht voeren.
Thuis overigens ook al de eerste LED-lamp vervangen (een Kruidvat-lamp), en waarschijnlijk gewoon een zwakke broeder, want (zonder hard bewijs) denkelijk wat weinig branduren .... (het verlies aan lichtsterkte bij spaarlampen vond ik opvallender).
Groeten MarcS
PS Naar ik begreep verkleint een goede spanningsstabilisatie de veroudering van een LED enorm, dus maar hopen dat dat goed zit in de "bolletjes".