deusjevo schreef:Je zou bijna denken dat het per 1
april 
2021 in zou gaan als toevoeging bij de APK.
Zouden vrijgestelde auto’s dan ook moeten blazen bij mobiele controles?
Het deeltjes-blazen zal - zo lijkt mij - alleen een nuttige exercitie zijn bij voertuigen waar origineel een "actieve" roetbeperking in was gebouwd.
Er was kennelijk "handel" in het uitbouwen van roetfilters/katalysatoren (die nieuw duur zijn en tweede-hands nog geld op brengen en die bij slecht gebruik ook nog eens stuk gaan). Er rijden dus heel wat diesels rond die op papier veel schoner zijn als in de harde praktijk
De volgende stap is een mobiele NOx meter, dan moeten ook de EGR-uitbouwers, en EGR-uitprogrammeerders gaan vrezen bij het "blazen".
Voor het goede begrip: Zonder aanvullende maatregelen is er een uitruil tussen roet+fijnstof en NOx: Draait de motor mooi zuinig dan wordt bij deellast de verbarnadingstemperatuur te hoog en dan lopen de NOx hoog op. Draait de motor rijker dan zakken de NOx maar stijgen roet+fijnstof.
Betere inspuiting vermindert vooral roet, en hoe beter de verbranding hoe meer je een restant fijnstof houdt. De EGR - die bij deellast uitlaatgassen bij de inlaatgassen bijmengt - lijkt contraproductief, echter de EGR maakt dat je de motor armer kan laten draaien (dus minder roet+fijnstof en bij deellast zorgt het minder "gunstige" luchtmengsel voor een tragere en minder hete verbranding ... en zo voor minder NOx.
Dit alles werkt "redelijk" maar voor echt "schoon" is zelfs een snelle EGR-klep nog niet genoeg. De alternatieven zijn dan een roet-filter en een katalysator die NOx reduceert, die laatste heeft "AdBlue" (= een ureumoplossing) nodig.
En ... het trieste is dat autofabrikanten niet gekeken hebben naar het schoner maken van de motoren, maar alleen naar het voldoen aan de testmethoden, met als limiet de sjoemel-software die de motor alleen schoon maakt als de omstandigheden lijken op die die nodig zijn voor de vast omschreven test-situatie. Paradoxaalgenoeg kan die sjoemelsoftware zelfs maken dat zo'n moderne auto vuiler is als de voorganger met een minder intelligente "milieu-techniek".
Verder was er vroeger ook nog sprake van een zwavel-probleem: De oliemaatschappijen gebruikten goedkopere zwavelhoudende aardolie-kwaliteiten en mengden die bij tot een voor dieselmotoren nog acceptabel niveau ... je kan olie ook ontzwavelen, of duurdere zwavelarme kwaliteiten gebruiken, maar zolang niemand piepte was zwavel een verdienmodel.
(Toen Spanje nog geen EU-land was kon je aan de roetpluim achter de auto zien of iemand goedkopere Spaanse diesel had getankt ... in Andorra - nog goedkoper - kon je ook Franse Mobil tanken, en dus zonder roet rijden. 't Was echt erg: de achterkant van iedere diesel gaf al af als je er naar keek.)Zouden "we" de normen voor de diesel nog wat verder aanscherpen dan betaalden we een klein beetje meer aan de pomp en dan werden alle diesels direct weer een klein beetje schoner.
En dan tenslotte: De (zee)scheepvaart verstookt nog steeds de smerigste stookolie-kwaliteiten. Dit is dus de reden waarom het goedkope spul uit China beter per trein komt, zelfs als die trein deels op diesel rijdt. In principe is vervoer per schip mooi en zuinig vervoer (het drijft op water dat er toch al was en de hoeveelheid energie per getransporteerde ton is laag) maar de combinatie van de lange weg samen met de smerigste diesels maakt het schip maar weinig schoner als het vliegtuig. Het transport per trein vanuit China heeft vooralsnog nog de handicap van het breedspoor in Rusland, en (mede daardoor) een nog wat lange reistijd ... met een beetje goede wil komt binnenkort je Ali-bestelling per trein in een week van deur tot deur, lukt dat dan is het vliegtuig nauwelijks sneller).Groeten MarcS