fijnstoftoeslag mrt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2019, 22:26

Christiaan van Dijk schreef:
De dagelijkse auto, een Jaguar S-type 2.7D (2007) is groen met emissie klasse 4 en lijkt dus de dans te ontspringen.
Geldt dit dan ook voor Landrovers met deze motor?

En weet iemand wat de betekenis van de cijfers is? En waarom is de prehistorische motor uit de XM gelijk aan de toch wel veel modernere td5?

Ik begrijp er echt geen ruk van.....


Lees de brief nog maar een keer. Ouder dan 2009 is gewoon 15% toeslag. Al is ie klasse 16. Als het een diesel is ouder dan 2009 dan toeslag.

Simpel zat. Jonger dan 2009 telt de werkelijke uitstoot in die zin dat werkelijk betekent wat er bij de Rdw geregistreerd staat. In hoeverre dat werkelijk werkelijkheid is doet er niet toe.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Christiaan van Dijk
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Jun 2016, 12:45

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 12 Dec 2019, 22:43

Edward schreef:
Christiaan van Dijk schreef:

Lees de brief nog maar een keer. Ouder dan 2009 is gewoon 15% toeslag. Al is ie klasse 16. Als het een diesel is ouder dan 2009 dan toeslag.

Simpel zat. Jonger dan 2009 telt de werkelijke uitstoot in die zin dat werkelijk betekent wat er bij de Rdw geregistreerd staat. In hoeverre dat werkelijk werkelijkheid is doet er niet toe.


Er staat letterlijk:
Uw motorvoertuig heeft een datum 1e toelating van voor 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot van uw motorrijtuig is NIET vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Dus als het wel is vastgelegd en de fijnstofuitstoot ligt nog binnen de norm dan volgt automatisch -> geen toeslag!
Of ben ik nu gek?
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Erik Peters » 13 Dec 2019, 00:07

Nee, het is niet vastgelegd in het kentekenregister en je krijgt het ook niet vastgelegd, ook al heb je nu een euro 6 motor erin.
Dat is niet af fabriek geleverd, dus RDW past niks aan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor pascal110 » 14 Dec 2019, 09:00

maar nu een fijt, over diesel auto s
bij rdw bijv 2019 disco met kenteken v320vz, is dus euro 6, pm is 0,1 gr/km
getest met de wltp test, kijk gougel wat dit inhoud, en huiver.
bijv emissietesten.nl , uitleg over de testen, krijg je ergens een schema hoeveel fijnstof verschillende autos uitstoten.
wat blijkt.
een diesel van 2000 is maar 2x zoveel als die disco, dus nagenoeg niks,
wel gas en benziene is 30x zo veel.
conclusie.
een oude diesel is helemaal niet vervuilend,
is het bewijs van wltp test resultaten, algemeen voldoende, om in protest te gaan.
mvg pascal

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Erik Peters » 14 Dec 2019, 23:59

Edward schreef:Jonger dan 2009 telt de werkelijke uitstoot in die zin dat werkelijk betekent wat er bij de Rdw geregistreerd staat. In hoeverre dat werkelijk werkelijkheid is doet er niet toe.

Dit laatste gaat ook veranderen; vanaf 1 januari kan de RDW wegkant inspecties uitvoeren met een nieuw ontwikkelde deeltjesteller.
En het is de bedoeling dat vanaf 1 januari 2021 die testmethode deel uit maakt van de APK.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2019/12/einde-aan-kapotte-en-verwijderde-roetfilters-op-nederlandse-wegen-10165059?utm_source=Vakmedianet&utm_medium=email&utm_campaign=20191214-amt-zaterdag

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor deusjevo » 15 Dec 2019, 09:04

Je zou bijna denken dat het per 1 april :P 2021 in zou gaan als toevoeging bij de APK.
Zouden vrijgestelde auto’s dan ook moeten blazen bij mobiele controles?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2019, 10:50

deusjevo schreef:Je zou bijna denken dat het per 1 april :P 2021 in zou gaan als toevoeging bij de APK.
Zouden vrijgestelde auto’s dan ook moeten blazen bij mobiele controles?


Het deeltjes-blazen zal - zo lijkt mij - alleen een nuttige exercitie zijn bij voertuigen waar origineel een "actieve" roetbeperking in was gebouwd.
Er was kennelijk "handel" in het uitbouwen van roetfilters/katalysatoren (die nieuw duur zijn en tweede-hands nog geld op brengen en die bij slecht gebruik ook nog eens stuk gaan). Er rijden dus heel wat diesels rond die op papier veel schoner zijn als in de harde praktijk

De volgende stap is een mobiele NOx meter, dan moeten ook de EGR-uitbouwers, en EGR-uitprogrammeerders gaan vrezen bij het "blazen".

Voor het goede begrip: Zonder aanvullende maatregelen is er een uitruil tussen roet+fijnstof en NOx: Draait de motor mooi zuinig dan wordt bij deellast de verbarnadingstemperatuur te hoog en dan lopen de NOx hoog op. Draait de motor rijker dan zakken de NOx maar stijgen roet+fijnstof.
Betere inspuiting vermindert vooral roet, en hoe beter de verbranding hoe meer je een restant fijnstof houdt. De EGR - die bij deellast uitlaatgassen bij de inlaatgassen bijmengt - lijkt contraproductief, echter de EGR maakt dat je de motor armer kan laten draaien (dus minder roet+fijnstof en bij deellast zorgt het minder "gunstige" luchtmengsel voor een tragere en minder hete verbranding ... en zo voor minder NOx.
Dit alles werkt "redelijk" maar voor echt "schoon" is zelfs een snelle EGR-klep nog niet genoeg. De alternatieven zijn dan een roet-filter en een katalysator die NOx reduceert, die laatste heeft "AdBlue" (= een ureumoplossing) nodig.
En ... het trieste is dat autofabrikanten niet gekeken hebben naar het schoner maken van de motoren, maar alleen naar het voldoen aan de testmethoden, met als limiet de sjoemel-software die de motor alleen schoon maakt als de omstandigheden lijken op die die nodig zijn voor de vast omschreven test-situatie. Paradoxaalgenoeg kan die sjoemelsoftware zelfs maken dat zo'n moderne auto vuiler is als de voorganger met een minder intelligente "milieu-techniek".

Verder was er vroeger ook nog sprake van een zwavel-probleem: De oliemaatschappijen gebruikten goedkopere zwavelhoudende aardolie-kwaliteiten en mengden die bij tot een voor dieselmotoren nog acceptabel niveau ... je kan olie ook ontzwavelen, of duurdere zwavelarme kwaliteiten gebruiken, maar zolang niemand piepte was zwavel een verdienmodel.   (Toen Spanje nog geen EU-land was kon je aan de roetpluim achter de auto zien of iemand goedkopere Spaanse diesel had getankt ... in Andorra - nog goedkoper - kon je ook Franse Mobil tanken, en dus zonder roet rijden. 't Was echt erg: de achterkant van iedere diesel gaf al af als je er naar keek.)
Zouden "we" de normen voor de diesel nog wat verder aanscherpen dan betaalden we een klein beetje meer aan de pomp en dan werden alle diesels direct weer een klein beetje schoner.

En dan tenslotte: De (zee)scheepvaart verstookt nog steeds de smerigste stookolie-kwaliteiten. Dit is dus de reden waarom het goedkope spul uit China beter per trein komt, zelfs als die trein deels op diesel rijdt. In principe is vervoer per schip mooi en zuinig vervoer (het drijft op water dat er toch al was en de hoeveelheid energie per getransporteerde ton is laag) maar de combinatie van de lange weg samen met de smerigste diesels maakt het schip maar weinig schoner als het vliegtuig. Het transport per trein vanuit China heeft vooralsnog nog de handicap van het breedspoor in Rusland, en (mede daardoor) een nog wat lange reistijd ... met een beetje goede wil komt binnenkort je Ali-bestelling per trein in een week van deur tot deur, lukt dat dan is het vliegtuig nauwelijks sneller).

Groeten MarcS

DAppeldorn
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 Okt 2016, 10:18

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor DAppeldorn » 15 Dec 2019, 14:11

ben ik ook voor...…….

Ik heb een roetfilter in laten bouwen en moet de taks betalen.
ken ook mensen die dat niet hoeven en die hebben de roetfilter uit laten bouwen :o


Als men nou eens de kilometerheffing combineert met uitstoot...………. en daar een formule op toepassen.

Dan heb je gelijk dat de vervuiler betaald ongeacht wat. :?: :?:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Erik Peters » 15 Dec 2019, 14:57

Landmarcs schreef:
deusjevo schreef:Je zou bijna denken dat het per 1 april :P 2021 in zou gaan als toevoeging bij de APK.
Zouden vrijgestelde auto’s dan ook moeten blazen bij mobiele controles?

Het deeltjes-blazen zal - zo lijkt mij - alleen een nuttige exercitie zijn bij voertuigen waar origineel een "actieve" roetbeperking in was gebouwd.

Inderdaad, nu moet de roet uitstoot van een (oude) diesel bij de APK beneden de 3,5 liggen. Mijn 300 Tdi heeft een uitstoot van 1 - 1,5 en dat ligt ruim binnen de norm (overigens heeft mijn 300 Tdi, af fabriek, wel een 'katalysator', evenals mijn Td5), maar de apparatuur is niet nauwkeurig genoeg om 'achter de komma' te meten, vandaar de nieuwe testmethode, waarmee dat wel kan.
Vrijgestelde auto's zijn zo oud dat er eigenlijk geen normen voor zijn, anders dan die 3,5. Een nauwkeurige meting heeft dan niet zo veel zin.

Alleen voor de garages die APK keuren is die nieuwe apparatuur wel een (forse) investering, want die moeten dit verplicht gaan aanschaffen.

Groet,

Erik.

p.s mijn broer heeft net een tweedehands VW bus (diesel) aangeschaft, met een Euro 4 motor (groen) en een uitstoot (lichte deeltjes) 0,008 g/km.
Dus zal hij geen fijnstoftoeslag hoeven te betalen, alleen als straks bij een controle blijkt dat de uitstoot hoger is, dan geregistreerd bij de RDW, zal hij waarschijnlijk problemen gaan krijgen. (En ik weet dat bij een aantal van die VW bussen het binnenwerk van de katalysator/roetfilter is verwijderd).

p.s.2. Mijn Td5 staat geregistreerd als Euro 3 (geel) en uitstoot (lichte deeltjes) 0,84 g/km (met egr en kat.). Bij een eventuele controle zal de uitstoot dus rond de 0,84 g/km moeten liggen.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 15 Dec 2019, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor Ron63 » 15 Dec 2019, 15:17

Er zullen dan wel weer genoeg garage's zijn die stoppen met het keuren van diesels.

Groet Ron

Ps: Het blijf ook allemaal hypothetisch gel.., er wordt nu net alsof gedaan dat de meerderheid van de diesels niet deugd.
110-Td5 X-tech 2006


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten