Winteruitrusting rondje noordkaap
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
Ik heb veel gehad aan spijkerbanden wanneer de wegen zijn voorzien van een permanente ijslaag.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
Landmarcs schreef:deusjevo schreef:En altijd 2 paar sneeuwkettingen toch?
Heb toevallig vorige week deze (maar 1 paar overigens) uit de kringloop kunnen opduikelen:
https://www.sneeuwkettingen.com/maggi-r ... tic-v5-120
Dus voor de sneeuwkettingenplicht in Frankrijk ben ik gedekt, nu de banden nog
Gedekt wel, maar slechts 2 kettingen brengen je nauwelijks verder als 4x4 met 4 redelijk presterende banden.
< dont ask me how I know >
Groeten MarcS
Toch wel, hoe zat het ook alweer, waarom 2 paar kettingen?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
RaRo74 schreef:Ik heb veel gehad aan spijkerbanden wanneer de wegen zijn voorzien van een permanente ijslaag.
Spijkerbanden geven nu eenmaal meer grip. Of het noodzakelijk is, is een ander verhaal. Als je vanuit Nederland vertrekt zal je of daar je banden moeten spijkeren of een set extra banden meenemen. Beide was voor ons geen optie.
Vlak voor de Noordkaap kwam ik destijds een audi Q7 tegen. Die was even naast de weg gaan staan en stond vervolgens muurvast in de sneeuw. Uiteindelijk heb ik hem eruit getrokken. Omdat de wegen daar aan de kust liggen, zijn deze veelal voorzien van een ijslaagje. Voor mij was dat de bevestiging dat de banden prima grip hadden
De keuze tussen spijkerbanden of niet, is een beetje een afweging. 20 jaar geleden reed bijna niemand op winterbanden, dat ging ook, maar met winterbanden is net even wat fijner. Zo zie ik dit ook.
-
Donderwinkel bensink
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 Feb 2017, 15:07
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
Ik heb goede ervaring met zelf spijkers in en uitschroeven in 235 85 16 AT2 General banden maar niet in de gaatjes maar in het volle rubber.
300 stuk voor de vier wielen.
6500km gereden niets verloren.
De spickes zijn geleverd met een in en een uitschroef bit,
Succes
300 stuk voor de vier wielen.
6500km gereden niets verloren.
De spickes zijn geleverd met een in en een uitschroef bit,
Succes
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
deusjevo schreef:Landmarcs schreef:deusjevo schreef:En altijd 2 paar sneeuwkettingen toch?
Gedekt wel, maar slechts 2 kettingen brengen je nauwelijks verder als 4x4 met 4 redelijk presterende banden.
< dont ask me how I know >
Toch wel, hoe zat het ook alweer, waarom 2 paar kettingen?
Met één paar sneeuwkettingen moet je diff-lock inschakelen (anders draaien de ketting-loze achterwielen vrij rond en staan de voorwielen met de ketting-grip mooi stil).
Met diff-lock draaien de achterwielen even snel als de voorwielen, echter ... de voorwielen rijden per omwenteling net iets verder - vanwege de grotere afrollengte vanwege de kettingen - ... en dan sleep je de achterwielen dus voort. Pas op het moment dat de voorwielen echt hun best moeten doen en de ketting aan het "graven" toekomt gaan de achterwielen helpen (maar eigenlijk ook dat pas als die achterwielen in een voldoende schoon-gegraven spoor staan).
Als je zonder kettingen uit een bestaand spoor bent geraakt dan kan een enkel paar kettingen als nood-oplossing wel weer in het spoor terugkomen.
En ... helling af heb je sowieso een probleem ... zonder diff-lock is het resultaat verrassend, met diff-lock weet je zeker dat de wielen zonder kettingen meestentijds voortgesleept worden en dus nooit goed grip hebben.
Ik heb dit dus één winter uitgeprobeerd, daarna wist ik beter en kocht een tweede paar kettingen.
En dan als antwoord op de nog niet gestelde vraag: "Hoe doen 2x4 auto's het dan" ... 2x4 aangedreven auto's staan al ruimschoots stil als je met 4x4 met wat betere banden gewoon doorrijdt. Bovendien hebben 2x4 auto's niet het probleem van de gesleepte wielen, dwz de niet aangedreven wielen rollen gewoon. En tenslotte: Bij een 2x4 met achterwiel-aandrijving wil je ook 4 kettingen.
In Scandinavië zijn als ik het goed heb 4 sneeuwkettingen ook verplicht, dwz als je kettingen hebt dan ook op alle wielen.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
Landmarcs schreef:En tenslotte: Bij een 2x4 met achterwiel-aandrijving wil je ook 4 kettingen.
Daarom heb ik, toen ik in de winter naar Zwitserland ging met mijn achterwiel-aangedreven VW bus, 4 kettingen gekocht.
Afgezien van vooruit komen, wenste ik ook nog te kunnen sturen en remmen in de sneeuw.
Groet,
Erik.
p.s. Sneeuwkettingen op beijzelde weg gaat uitstekend, het rammelt tijdens het rijden (dus niet te snel rijden, dan rammelt de auto uit elkaar), maar goed grip, alleen slijten de kettingen wel wat. Ooit eens uitgeprobeerd in de Franse Jura, waar de volgende ochtend een cm ijzel op de weg lag.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Winteruitrusting rondje noordkaap
N Leuk speeltje, maar ook een prijzig speeltje.
Ik denk dat je toch best goed moet weten hoe de wilde wereld onder de sneeuw eruitziet, tenminste zolang er geen heel dik pak sneeuw over die wilde wereld ligt. Rijdt of schamp je een een beetje vaart tegen een (net) onder de sneeuw verborgen rotsblok dan weet ik niet wat er gebeurt.
Ook verborgen greppels of taluds lijken mij niet altijd veilig, vooral als je eenzijdig ineens een meterje wegzakt.
Daar waar ik mijn sneeuwschoenen soms uitprobeer loop ik soms "boven het dal", dwz letterlijk boven de afgrond. Dat zie ik dan 's zomers: het stevige pad ligt dan veel meer tegen de helling en met de sneeuwschoenen loop ik op de opgehoopte sneeuw ... dus als je de sneeuw wegdenkt zwevend boven de afgrond. Zoiets is te voet misschien nog veilig te doen als je de weg weet (in het hooggebergte is dit onverstandig, je weet te laat dat het niet houdt) -- met twee ton auto is het toch een ander verhaal.
Anyway, voor die enkele keer dat ik diepe sneeuw zie zou het leuk kunnen zijn maar niet rendabel (om het spul mee te nemen heb je sowieso een grote pick-up nodig, of een niet te kleine aanhanger). Zo door de sneeuw raggen heeft voor mij ook iets bedenkelijks, dwz het is juist zo mooi dat die sneeuw-wereld leeg en stil is ... aan de andere kant, als je een beetje nette "N Go Tracks" trekt dan zijn de sneeuwschoenenlopers en/of langlaufers na jou best blij (een langlaufer is soms zelfs al blij met een nieuw hobbelig sneeuwschoenen-spoor).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten
