Leuk om deze topic mee te lezen. Zelf ben ik 2 jaar geleden in januari 7000km door scandinavie gereden...in 1 week. Overigens deed ik dat in een 110 Td5.
Voor de banden heb ik gekozen voor Cooper ST Maxx. In Noord Amerika wordt deze band volop geprezen voor haar grip, ook in sneeuw. De band kan je spijkeren, maar heb ik zelf niet gedaan. Overigens rijdt in scandinavie ook niet iedereen met spijkerbanden.
Zijn spijkerband noodzakelijk? In mijn ogen niet, maar dat hangt vooral samen met je rijstijl. Wij reden niet langzaam, maar wel oplettend. Je moet rekening houden met erg wisselend wegcondities, van sneeuw kan het ineens ijs worden.
Als je gewoon op de wegen blijft, zijn sneeuwketting in principe niet nodig. De afstanden zijn simpelweg zo groot, dat als je op sneeuwkettingen rijdt, je er "nooit" komt. Ga je van de weg af, tja.. dan is het misschien nodig.
Wat hadden wij verder nog gedaan:
- Kkoelvloeistof vervangen, zodat die tegen de kou kan.
- warmtedeken mee
- wat extra lampen op het dak gezet
Wij hebben een expeditie tank, maar die was niet nodig. Onder elke boom vind je daar ongeveer een tankstation. Overigens maken we het soms denk ik erg spannend, met al onze 4x4 auto's, lieren en accessoires, maar daar rijdt moeders de vrouw ook gewoon in een kia picanto

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik ergens sta, met een volop geprepareerde auto en dat de boer in zn peugeot partner lachend voorbij komt rijden.