Winterbanden 16” Range Rover Classic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Re: Winterbanden 16” Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 23 Sep 2019, 21:00

Landmarcs schreef:
Het hangt dus (ook) af van wat voor diesel-ombouw deusjevo's RRC heeft gekregen.

Groeten MarcS

Volgens het taxatieverslag “een 300TDI met gereviseerde R380-5 transmissie met LT230 tussenbak”
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2019, 21:33

deusjevo schreef:
Landmarcs schreef:
Het hangt dus (ook) af van wat voor diesel-ombouw deusjevo's RRC heeft gekregen.

Volgens het taxatieverslag “een 300TDI met gereviseerde R380-5 transmissie met LT230 tussenbak”

Je moet weten welke overbrengingsverhouding de tussenbak heeft ... denkelijk is het 1:1,2, dus een "Disco" tussenbak (hij hoeft niet uit een Disco te komen, het kan ook een originele RRC tussenbak zijn) en dan zijn 235/85x16 banden geen probleem zolang de 300Tdi gezond presteert en je niet steeds met zware lasten rijdt.

Zoals ik al aangaf is een Disco-tussenbak in een Defender-aandrijflijn geen slecht idee zolang je geen zware lasten trekt, en die aandrijflijn is niet wezenlijk anders .... dus is op dit front een 235/85x16 geen "no-go".

Groeten MarcS

PS   Een verlaagde bandenspanning maakt de banden niet opvallend breder ... alleen daar waar de band de grond raakt wordt ie wat platter/breder

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 23 Sep 2019, 21:39

Toch wel. Normale bandenspanning geen aanloop. Bij minimale bandenspanning wel. Praktijkervaring :lol:

Op je bakken staat een nummer. Hier kun je opzoeken wat je hebt https://www.vislandrovers.nl/index.php/ ... sbakken-2/
De kans is overigens klein dat de inhoud is aangepast waardoor het nummer niet meer zou kloppen. Redelijkerwijs kun je dus van het Vis overzicht uitgaan.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 23 Sep 2019, 21:59

Of een goedkoop winterbandje om mee door DE te rijden https://www.bandenleader.nl/auto-band/g ... 11t-850883
Thuis gooi je de goedkope AT's die je nu hebt er weer op.
RaRo74
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 23 Sep 2019, 22:07

Ik heb alleen geen plek om een 2e set velgen of banden op te slaan.
Vandaar liefst gewoon 1 set waarmee ik een beetje multifunctioneel ben.
Laatst gewijzigd door deusjevo op 23 Sep 2019, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 23 Sep 2019, 22:19

Begrijpelijk en zo denk ik er ook over.

Dan kun je beste voor nieuwe banden gaan, A merk, 4-seizoenen, AT met sneeuwvlok.
Nieuwe banden zijn betrouwbaarder en bij goed gebruik doe je er lang mee. RRC is toch geen raceauto die banden in rap tempo verbruikt.
RaRo74
Afbeelding

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 23 Sep 2019, 22:31

De BF blijft toch wel de mooiste band https://banden.autoweek.nl/bf-goodrich/ ... 0s-209457/

Cooper als goedkoper alternatief ziet er dan toch wel wat minder uit https://banden.autoweek.nl/cooper/disco ... 1t-290720/
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2019, 22:46

RaRo74 schreef:De BF blijft toch wel de mooiste band https://banden.autoweek.nl/bf-goodrich/ ... 0s-209457/

Cooper als goedkoper alternatief ziet er dan toch wel wat minder uit https://banden.autoweek.nl/cooper/disco ... 1t-290720/

Tja, dat ben ik toch niet helemaal eens met RaRo74.  
De BFG AT is door de jaren heen wel verbeterd - ten koste van de slijtvastheid - maar het blijft een ouder design.
De Cooper AT3 is een band van een veel moderner design. En ... ik zou voor de Nokian Rotiiva AT gaan.
Die laatste keuze is deels intuïtief en ook de "looks", deels gebaseerd op mijn eigen ervaring met de Nokian HK LT2, maar ook op de reviews.
Met de Nokian Rotiiva AT heb je een voldoende stoer ogende AT band, een band met goede score wat betreft zuinigheid en regen-prestaties en eentje die 's winters veel beloofd (en die daarbij alle wintersymbolen heeft). De Nokian is ook nog eens sympathiek geprijsd (iets wat je op het moment van de echte winterbanden niet kan zeggen).

Groeten MarcS

RRC -- Nokian Rotiiva AT.jpg

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 23 Sep 2019, 23:11

Mee eens en dat is ook een hele mooie band.
Komt ook bij dat ik uitstekende ervaringen met Nokian heb. Daarvoor voelt dat ook nog eens goed.
Prijs is ook netjes en niets van te zeggen.
Voor mij is de RRC helaas geen dagelijkse koets anders zou ik waarschijnlijk ook voor beste prestaties gaan qua zuinigheid en regen prestaties.
Nu laat ik mijn gevoel overheersen en zou toch weer voor de geweldige looks van de BF gaan :D

De spanning is om te snijden. Wat zou deusjevo gaan kiezen? Kan niet wachten :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2019, 14:35

RaRo74 schreef:....
Voor mij is de RRC helaas geen dagelijkse koets anders zou ik waarschijnlijk ook voor beste prestaties gaan qua zuinigheid en regen prestaties.
....

Je moet overigens die prestatie-scores soms met een korreltje (of een hele schep) zout nemen.

Ik zie bij sommige "minder (goed) bekende" merken (en of bandentypen) eigenaardig goede scores.
Modderbanden die het goed doen op nat wegdek, of modderbanden die opvallend stil zouden zijn.
Ik vrees dat ook hier "sjoemel" metingen aan ten grondslag liggen.

Dus, met beleid, kennis en intuïtie (en ook op basis van testen en reviews) een goede mix maken.

Groeten MarcS

PS   Mijn Nokian HK LT2 is op papier duidelijk zuiniger als mijn Conti CC AT, in de praktijk is het omgekeerd (niet vreemd want de winterband rijd ik alleen 's winters), de Conti CC AT zou op nat wegdek net zo goed zijn ... dat is ook weer iets wat ik betwijfel, dwz in ieder geval is 's winters de Nokian HK LT2 duidelijk beter. Zuinigheid, grip en zelfs geluid zijn natuurlijk ook afhankelijk van de bandenspanning.

Terug naar “Techniek”