Winterbanden 16” Range Rover Classic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Re: Winterbanden 16” Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 00:28

Ik heb op zich redelijk ervaring met sneeuwkettingen, ik gebruik tegenwoordig alleen nogmaals Maggi Trak 4x4 LT51,ook op m’n 2WD Qashqai.

Werelddingen, thuis even afstellen, achterin de auto gooien en bij sneeuw binnen 5 minuten (niet gelogen) gemonteerd en niet meer na spannen.
Weet alleen even niet of de Qashqai maat ook gaat passen op de RRC.
Zal er in ieder geval nog een paar bij moeten kopen heb ik begrepen van RaRo74.

Maaaaaar, nu heb ik een Engelstalig instructieboekje en daar hebben ze het erover dat sneeuwkettingen alleen op de achterwielen gemonteerd moeten worden :?:
.
B9108E8C-6B06-4433-8C8D-83B9CDCE3D7B.jpeg

.
Alleen is dit met diff-lock ingeschakeld dus alleen met beperkte snelheid, dus als je echt vast staat?

Moet mij nog even verdiepen in de rijstanden diff-lock, high gear, low gear....
.
058D77D8-7249-490F-AEB7-5AB5436C3CC3.jpeg

.
Wacht eerst even op m’n NL-talig instructieboekje.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 09:37

Een RRC is permanent 4-wiel aangedreven en dat is niet uitschakelbaar (Bij SUV's zoals bv Jeep en Nissan moet je de voorwielaandrijving apart in schakelen).Kettingen monteer je altijd op de aangedreven wielen.
Kijk vooral naar de lokale 4x4 dienstvoertuigen in Duitsland, Oostenrijk enz zoals sneeuwruimers, strooiers, taxi's die bij langdurige sneeuw ALTIJD op alle 4 de aangedreven wielen kettingen hebben.

Maar alles is beter dan niets en als je al kettingen hebt kun je ze wanneer het echt nodig is monteren op de achterwielen. Berg op kom je met winterbanden eigenlijk in bewoonde gebieden, waar de wegen dus onderhouden worden altijd boven. Ik kwam zelfs in Finland met 4x4 en alleen winterbanden de besneeuwde bergwegen (eigenlijk heuvels want bergen hebben ze niet echt in FInland) probleemloos op. Nu was die auto wel voorzien van allerlei elektronica die je meehelpt maar dat was werkelijk waar een genot om mee te rijden.

Berg af over sneeuw/ijs is een ander verhaal en daar kun je tekort schieten met alleen winterbanden en dan zijn kettingen gewenst. Met alleen winterbanden rustig rijden, snelheid matigen en niet overmoedig worden omdat je 4x4 hebt. Vaak die chauffeurs gaan de mist in en rijden hun SUV in puin.

Steeds vaker zie je dit alternatief. iK heb er geen ervaring mee en zou het zelfs zien als noodvoorziening. Niet vergelijkbaar met kettingen denk ik zo https://nl.aliexpress.com/item/32953703 ... b201603_52
Met 4x4, kettigen om door de modder te rijden werkt overigens ook geweldig. Leuk voor iemand die het een keer wil ervaren zonder dure banden aan te schaffen.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 09:49

Landmarcs schreef:Deusjevo,

Kijk ook eens naar Nokian Rotiiva AT (deze band wordt in Europa als zomerband aangeprezen, maar het is er eentje met alle merktekens).

Mij nieuwe Passat werd vlak voor de winter door de dealer afgeleverd met Nokian's. Nu heb ik de loop der jaren al vele merken winterbanden verbruikt maar de Nokian's waren in mijn beleving toch wel de beste en daar had ik de meeste grip mee. Vredestein en Michelin bevallen ook prima maar de Nokian was merkbaar beter hoewel dat ook aan de omstandigheden kon liggen. Opvallend goed bij zware regen dus ook dat was in orde.
Ik ben er mee naar de Noordkaap gereden en terug. Vooral op de terugweg redelijk veel sneeuw en later regen maar toch vol vertrouwen met gematigde snelheid de reis doorstaan.
Echter bij 2 / 2.5 profiel gingen ze hard achteruit qua grip. Bij droog weer ging het nog wel maar bij een beetje vochtig wegdek glibberde je al snel over de weg. Tijdig vervangen is sowieso altijd het advies en niet wachten tot je op het minimum van 1.6 zit.
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 10:11

RaRo74 schreef:...
Echter bij 2 / 2.5 profiel gingen ze hard achteruit qua grip. Bij droog weer ging het nog wel maar bij een beetje vochtig wegdek glibberde je al snel over de weg. Tijdig vervangen is sowieso altijd het advies en niet wachten tot je op het minimum van 1.6 zit.

In bijv. Zweden geldt Nokian als "DE norm" (ook al rijden ze daar gewoonlijk met spijkerbanden, en dan is ongeveer iedere band goed genoeg).

Ik heb 's winters Nokian Hakkapeliitta LT2 - dus echte winterbanden - onder de Defender en dus de ervaring dat je werkelijk nog kan rijden waar je op goede bergschoenen niet overeind blijft.

Maar goed: Echter echte winterbanden zijn zachter, slijten wat vlotter - zeker als het ineens wel + 20 is, en ze zijn bij zomerse temperaturen te zacht, de remweg wordt langer omdat het rubber te weinig weerstand biedt. Maar goed, een paar maanden zijn ze wel goed, en in die tijd slijten de zomerse banden niet.
Qua profieldiepte: vlgs de regels zijn de "op" bij 4 mm, wat mij betreft zijn AT banden bij ongeveer 3 mm "op" en .... mijn winterbanden gaan in de aanbieding voordat ze vlgs de regels "op" zijn < ze zijn dan nog goed voor wie ermee op wintersport wil >.

Zolang je op gewoon bereden wegen blijft is 4 mm winterband-profiel nog ruim genoeg !
Ik heb de winterbanden om wegen te rijden die niet geschoven worden en waar - dat is het lastigste - soms gereden wordt door voertuigen die nogal slordige sporen achterlaten (voor door onkunde of voor de pret), en waar de sneeuw soms kniediep of hoger ligt.
Rijd je alleen behandelde wegen dan moet je met een 4x4 en jaarrond-banden eigenlijk alleen bang zijn voor verijsde wegen.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 10:18

Daarom bevallen mijn BF's zo goed. Geen gewissel het jaar door en ze werken perfect, zeker bij het aflaten naar 1.5 uitstekend op sneeuw.

De rest van het wagenpark ondergaat ieder jaar weer een wisselceremonie. We proberen echter zo kort mogelijk op de winterbanden te rijden omdat ze zeker in Nederland vanwege de hoge temperaturen veel te snel slijten wat zonde is.

En dan te bedenken dat ik vroeger voor de winterbanden rage 85.000 km deed met 1 set banden, zowel zomer als winter. Kwestie van snelheid en rijdgedrag aanpassen :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 10:35

En wat vaker kettingen omleggen als je geregeld gaat wintersporten bijvoorbeeld.
Sinds ik op winterbanden rij kom ik normaal gesproken met 2WD auto’s (nu een Qashqai) eigenlijk probleemloos overal.
Winterberg, Val Thorens, Les Menuires.
Naar Finland oid is absoluut een different cookie dus dan zal je je beter moeten voorbereiden.

Mijn werkgever geeft ons trouwens geen keus, alle zakelijke auto’s rijden op winterbanden van eind oktober tot eind maart.

Mocht iemand trouwens een Jip en Janneke overzicht hebben met de diverse rijstanden en wanneer wel en vooral wanneer niet gebruiken dan hou ik mij aanbevolen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 10:53

RaRo74 schreef:Daarom bevallen mijn BF's zo goed. Geen gewissel het jaar door en ze werken perfect, zeker bij het aflaten naar 1.5 uitstekend op sneeuw.

De rest van het wagenpark ondergaat ieder jaar weer een wisselceremonie. We proberen echter zo kort mogelijk op de winterbanden te rijden omdat ze zeker in Nederland vanwege de hoge temperaturen veel te snel slijten wat zonde is.

En dan te bedenken dat ik vroeger voor de winterbanden rage 85.000 km deed met 1 set banden, zowel zomer als winter. Kwestie van snelheid en rijdgedrag aanpassen :lol: :lol: :lol:

Tja ... "op" sneeuw rijden alle AT banden goed. De iets grovere banden drukken "op" die sneeuw een mooi ladder-profiel.
Ik heb meegemaakt dat ik met Michelin XPC + kettingen naar boven gereden was en er later een LandRover op Michelin XZL naar boven kwam ... en de chauffeur lachend zei dat kettingen nergens voor nodig waren .... totdat ie weer naar beneden moest.

En ... met de Michelin XPC reed ik wel 100.000 km, en het kan nog erger: met de oude BFG AT kon je tot 200.000 km rijden (en glijden, want uiteindelijk waren het slicks). Ik zie aankomen dat ik de Conti CC AT ook aardig richting de 100.000 km kan oprijden en dan nog een paar mm over heb (want ± 1 mm slijtage per 10.000 km).

Het is even werk, de winterse bandenwissel (je verzet snel 500 kilo), maar het is mijns inziens lonend als je naar "echte" sneeuw gaat, dwz naar daar waar je kans hebt op serieuze sneeuwhoeveelheden en waar bovendien de weg niet per se schoongehouden wordt. Blijf je op goed onderhouden en frequent bereden wegen dan is er geen enkel probleem, dan kan je zelfs met alleen matige winterbanden eigenlijk altijd uit de voeten -- valt er ineens heel veel sneeuw dan heb je daar sowieso een probleem ... anderen komen dan vast te staan en dan kan je er toch niet door.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 11:14

Landmarcs schreef: Blijf je op goed onderhouden en frequent bereden wegen dan is er geen enkel probleem, dan kan je zelfs met alleen matige winterbanden eigenlijk altijd uit de voeten -- valt er ineens heel veel sneeuw dan heb je daar sowieso een probleem ... anderen komen dan vast te staan en dan kan je er toch niet door.

Groeten MarcS

Dat is inderdaad vaak de bottleneck.

Sta je goed voorbereid met je winterbanden en 2 paar kettingen op het laatste stukje richting appartement ineens stil achter een hopeloos spinnende Opel Astma op zomerbandjes.
Dan mag je best wat verwensingen :twisted: uiten vind ik...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 11:31

deusjevo schreef:
Landmarcs schreef: Blijf je op goed onderhouden en frequent bereden wegen dan is er geen enkel probleem, dan kan je zelfs met alleen matige winterbanden eigenlijk altijd uit de voeten -- valt er ineens heel veel sneeuw dan heb je daar sowieso een probleem ... anderen komen dan vast te staan en dan kan je er toch niet door.

Dat is inderdaad vaak de bottleneck.

Sta je goed voorbereid met je winterbanden en 2 paar kettingen op het laatste stukje richting appartement ineens stil achter een hopeloos spinnende Opel Astma op zomerbandjes.
Dan mag je best wat verwensingen :twisted: uiten vind ik...

Daarom ga ik niet naar de "wintersport" maar naar daar waar het een sport is om de winter tegen te komen.
De ene keer plus 20 de andere min 20, de ene keer ten overvloede met winterbanden en sneeuwkettingen, de andere keer zijn zelfs 4 kettingen niet genoeg ... dan is er nog eens iets te beleven. Met ski's heb ik sowieso niks, dus gamaschen en sneeuwschoenen ... daarmee kom je net zo ver of zelfs verder, alleen iets trager.

En dan nog ... die verwensingen zijn soms heel to the point. Ik heb meegemaakt dat er in NO-Frankrijk een ijzelfront overkwam, en dat ondanks het feit dat je regendruppels op de voorruit even zag bevriezen 80% van de meedeweggebruikers met meer dan 100 km/u bleef doorrijden, reisbussen incluis. Niet veel verder stond het dus vast want een vrachtwaggel overdwars ... ik had het geluk als laatste voor de totale afzetting door te kunnen en ik ben vergeten kiekjes te maken van de auto's die tot vele meters hoog naast de weg geraakt waren.
De TV-beelden daarna spraken overigens boekdelen, je snapt het niet, iets rustiger rijden en je komt daar waar je wil komen, en heb je geen winterse ervaring/uitrusting, wacht dan een paar uur tot zo'n ijzelfront over gekomen is ... beter een paar uur te laat als helemaal niet thuiskomen.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 12:54

Ik ga pas 30 jaar 1 á 2x per per jaar op wintersport. Totaal heb ik al die jaren 4 x sneeuwkettingen mogen gebruiken en zelfs nooit op de snelweg.
2 x om een pas op te komen heb ik ze er onder gesleuteld om ze vervolgens aan het eind van de vakantie er weer onderuit te halen omdat de pas schoon was. 2x naar beneden omdat de weg op de heenweg schoon was.
Dus ja, ik heb kettingen altijd bij me maar mee als overtollig ballast :lol: :lol: :lol:

In de echte sneeuw van Scandinavië heb ik spijkerbanden mogen gebruiken maar ook winterbanden zonder kettingen. Grip is dan niet het probleem maar je bumper, gril, voorruit gaan fungeren als sneeuwschuiver waardoor je niet meer vooruit komt. In die gevallen pak ik dan de sneeuwscooter om OP de sneeuw te rijden. Stap je van je scooter af, donder je vervolgens een meter de sneeuw in :mrgreen: .
Kettingen gebruik ik eigenlijk alleen maar op ijswegen en als de keuze er is spijkerbanden.

Kan niet wachten tot het hier weer gaat sneeuwen en ik op pad kan gaan met de RRC :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Afbeelding

Terug naar “Techniek”