Erik Peters schreef:Tatra vrachtauto's (Tsjechisch fabrikaat) hebben altijd al onafhankelijke wielophanging gehad.
En verder hebben de "Dakar" vrachtauto's onafhankelijke wielophanging, maar die worden speciaal daarvoor gebouwd.
De vrachtauto's die gewoon voor transport gebruikt worden hebben doorgaans nog starre assen (en luchtvering).
Precies, Tatra dat was direct waaraan ik dacht.
Die Tatra traditie gaat dus heel lang terug ... en vond weinig navolging: die rare pendel-assen hebben kennelijk ook nadelen.
Het "backbone" chassis heeft dan wel weer een voordeel bij de constructie van een pantserwagen ... er was er een onder de naam Puma.
Overigens hadden die pendel-as-Tatra's om te beginnen juist weer rondom bladveren terwijl torsie-staven heel passend zouden zijn.
Ook in de moderne tijden zie je nog de back-bone-swinging-half-axle Tatra's maar dan weer niet voor de zwaarste transport toepassingen.
Verder zijn die Tatra's ook nogal eigenzinnig door hun luchtgekoelde motoren.
Groeten MarcS