E10 of niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: E10 of niet

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2019, 15:35

dyngo schreef:Woon op de grens van België.
Daar is al jaren E10, en veel goedkoper.
Al mijn Triumphs en grasmachine rijden daarmee, probleemloos, zonder aanpassingen.
....

Leuk zo'n praktijk-ervaring.
Nu net is er op Radar (op de radio) weer een waterval aan spookverhalen mbt de schadelijke effecten van E10.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2019, 15:57

Landmarcs schreef:
Al mijn Triumphs en grasmachine rijden daarmee, probleemloos, zonder aanpassingen.
....

Nu net is er op Radar (op de radio) weer een waterval aan spookverhalen mbt de schadelijke effecten van E10.

Groeten MarcS

De andere verhalen is ook praktijkervaring. E10 is hier ook al jaren aan de pomp en in D ook....... In D moet je ook nog opletten dat daar ook nog Ron 90 oid verkocht wordt als normale benzine en 95 als super. Daar loopt een ouwe Suzuki echt waardeloos op kan ik je vertellen en dan duurt het lang voordat de tank leeg genoeg is om weer een deel fatsoenlijk sap bij te tanken!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2019, 17:51

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
....

De andere verhalen is ook praktijkervaring. E10 is hier ook al jaren aan de pomp en in D ook....... In D moet je ook nog opletten dat daar ook nog Ron 90 oid verkocht wordt als normale benzine en 95 als super. Daar loopt een ouwe Suzuki echt waardeloos op kan ik je vertellen en dan duurt het lang voordat de tank leeg genoeg is om weer een deel fatsoenlijk sap bij te tanken!

Die "andere" praktijk-ervaring wil ik best geloven ... zie hierboven het verhaal mbt de uiteindelijk bros wordende benzine-slangen (die dat niet worden door de E10, maar door de wisselwerking met gewone benzine - en dat is dus een aandachtspuntje bij alle ouder wordende auto's, en vooral bij die die deeltijd langer stil staan).

Het verhaal van de vervuilende troep wil ik ook best geloven ... maar dan zat die troep al in de tank en dan zorgt de 10% ethanol ervoor dan los komt wat eerst vast zat.

Ethanol heeft een hygrofiele en een hygrofobe kant en werkt zo - net als zeep - soms vuil los, vuil dat onderin de tank in een door benzine ingesloten waterig milieu* normaal onderin die tank blijft.   < * die waterige drap onderin is dan het gevolg van condenswater dat "blijvend" onderin de tank onder de benzine blijft rond-tollen >

Natuurlijk kan je dan de E10 de schuld geven - de E10 is in zoverre de schuld omdat het vervuilingsprobleem heel lang verborgen kan blijven als je blijvend gewone benzine tankt - maar het is eigenlijk het gevolg van een langdurig slordig tanken en nooit een keertje aftappen van de tank.

Dat aftappen kan overigens ook door met een verzwaard slangetje het grondsap af te hevelen. Dat grondsap kan je daarna even laten staan en vervolgens decanteren, gooi de schonere fractie nog even door een filter voordat je die teruggooit in de tank (of maak er gewoon een keertje een lekkere fik mee aan).
Ik maak de regenton op een gelijksoortige manier zo nu en dan schoon door het "grondsap" af te hevelen, alleen laat ik bij de regenton de "bagger" direct in de tuin lopen, iets wat je met de tankinhoud beter niet doet.

In mijn ogen is het dus goed goed te kijken naar wat er waar mis gaat, en waarom, en niet eenvoudig te zeggen dat het de schuld is van hier dan die E10.

Groeten MarcS

PS. Als je wat meer in de brandstoffen duikt - beter niet letterlijk - en dan eens leest wat er voor bull-shit geschreven wordt over kampeer-branders ... dan heb je al gegeten en gedronken voor je die brander hebt aangestoken.  Zo is benzine in een benzine-brander uiterst ongezond door de verderfelijke chemie van auto-benzine maar ook door o.a. CO - alsof CO niet bij iedere brandstof een serieus gevaar is. Zo zou de brander in het kortste keren vervuilen en dichtslibben op benzine (zeker als het om loodhoudende benzine zou gaan) ... de praktijk hier is beslist een andere. Wasbenzine of extra duur Colemann-fuel is dan ineens hemels, of gewoon een beetje vies. Daar tegenover wordt dan spiritus gezet als onhandig maar veilig/gezond alternatief terwijl spiritus gewoonlijk met o.a. methanol wordt gedenatureerd en methanol een enorm giftig goedje is en er weinig huis-en-tuin vergiften zijn die zo gemakkelijk door de huid gaan. Zelfs het hoofdbestanddeel de ethanol is een vergif -- en alleen als je in Andorra even doorzoekt dan vind je dus zuivere "spiritus', dwz de 96% alcohol van goede smaak ... tegen een prijs die nauwelijks hoger is als bij ons de spiritus. O ja, koop je in Zweden spiritus kijk dan uit: daar doen ze er ook nog een bittere smaakstof doorheen, een smaakstof die je nog dagen proeft als je je handen niet chirurgisch wast.

Terug naar “Techniek”