E10 of niet
-
109 is je ware
Re: E10 of niet
Goedemiddag allemaal.Hoop dat mijn 4x4 genoten nog iets op willen steken vn een exlarorijder.Ik zag dat E10 discussies vooral over wel of niet aantasten vn rubber gingen.Echter is er nog een probleem dat toch wel aandacht verdient.Dat wordt veroorzaakt door het feit dat de alcohol in de E-10 water aantrekt,en water betekent corrosie.Motorvoertuigen met kunststoftank zullen daar geen last vn hebben maar iedereen die een stalen brandstoftank op of onder zijn voertuig heeft moet zich toch maar eens achter de oren krabben.Bij een auto ga je het pas merken als je brandstoftoevoer helemaal verstopt zit of de gaten in je tank vallen.Bij bv oldtimerbromfietsen waarvan ik er een paar heb staan kom er na een seizoen achter als je na de winter weer wil gaan rijden.binnen de kortste keren zitten die kleine sproeiers verstopt en je vlotterbak is een vergaarbak vn corrosiedeeltjes geworden.je tank zit dan al vol roest.na alles schoongemaakt te hebben ben ik over gestapt op shell v-power en nu heb ik na soms drie jaar stilstand geen last meer.Paar keer trappen en lopen,gooi het nu in alle bromfietsen en ook in mijn onlangs aangeschafte Campagnola.zou het uiteraard ook in een series laro gooien.maar ook injectiemotoren die vaak stilstaan is het beter voor,kunnen de injectoren lekker schoonkrabden.Ja,over brandstoffen en ook over smeermiddelen is het laatste woord nog niet gezegd,maar ik ga er ff over ophouden en groet jullie allemaal.Rij veilig met zn allen.
-
Landmarcs
109 is je ware schreef:..... . Echter is er nog een probleem dat toch wel aandacht verdient.Dat wordt veroorzaakt door het feit dat de alcohol in de E-10 water aantrekt,en water betekent corrosie.Motorvoertuigen met kunststoftank zullen daar geen last vn hebben maar iedereen die een stalen brandstoftank op of onder zijn voertuig heeft moet zich toch maar eens achter de oren krabben.Bij een auto ga je het pas merken als je brandstoftoevoer helemaal verstopt zit of de gaten in je tank vallen.Bij bv oldtimerbromfietsen waarvan ik er een paar heb staan kom er na een seizoen achter als je na de winter weer wil gaan rijden. ..... .
Dag Frans,
Oók met gewone en/of luxere benzine heb je te maken met een waterprobleem. Ook in V-power of vergelijkbaar zitten allerlei rest-producten en bijmengingen die deels ook een hygrofiele kant hebben. (Overigens heeft die hygrofiele kant ook een voordeeltje: de echt kleine hoeveelheden vocht worden daardoor juist uit de tank meegenomen, en zolang het om echt weinig water gaat draait een motor daar alleen maar beter op: er is nl meer expansie en meer koeling door de verdampingswarmte)
Bovendien, zeker bij een stalen brandstoftank heb je ook eigenlijk altijd te maken met condens, en die condens is onafhankelijk van het alcohol-percentage en/of de hygrofiele kant van het brandstofmengsel. Condens is afhankelijk van luchtvochtigheid en het optreden van condensatie is met name gecorreleerd aan temperatuurswisselingen (en die liggen dan vooral 's winters in het condensatie-traject).
Wat te doen tegen condens: Tank de tank echt tot het randje vol, liefst nadat je de tank goed leeggereden hebt (zeker als je een systeem hebt met een warme retour-leiding verdring je veel vocht uit de tank) ... dit gewoonlijk leegrijden is sowieso ook gedurende de rest van de tijd verstandiger om ophoping van vuil te voorkomen (rijd je maar eenmaal per jaar, voor de winter de tank leeg dan heb je kans dat je in het voorjaar de troep van vorig jaar in de filters en carburatie terugvindt).
Misschien is het nog beter om de tank voor de winter af te tappen ipv het leegrijden.
En wil je zo goed mogelijk de roest (maar ook spinnen etc.) voorkomen: vul dan de tank tot de rand met een extra schone benzine (zoals bijv Aspen), doe er eventueel ook nog een scheutje motorolie door. En, als het gaat om een nogal open geventileerde tank(dop) gaat dan kan je ook nog overwegen om die tank-ventilatie te verminderen of zelfs dicht te zetten.
O ja, na het aftappen en afvullen met de schoonste brandstof moet je natuurlijk ook nog even de motor laten lopen, zodat de schone brandstof de oude verdrongen heeft (en daarna dus nogmaals tot het randje afvullen).
Zet je de tank niet afgevuld weg dan krijg je vanzelf - vroeger of later - condens, en uiteindelijk staat er gewoon een dun laagje condenswater onderin de tank, onder de benzine (water heeft een hogere dichtheid als de benzine of diesel).
Groeten MarcS
Het kan nog simpeler: gewoon een normale brandstof gebruiken die voordelig is en die je overal kun tanken en voor de winterstop of langere stalling periode een brandstof stabilisator (ik gebruik Forté) toevoegen en even het brandstofsysteem daarmee vullen door een rondje te rijden.
Dat is veel voordeliger dan jaarrond een dure Vpower te tanken en werkt bewezen goed. Want hoewel bijvoorbeeld de zitmaaier een kunststof tank heeft helpt dat niet tegen het wegrotten van de carburateur........
(ik tank 45 liter benzine weg voor dat ding dus Vpower ga ik er niet in doen)
Dat is veel voordeliger dan jaarrond een dure Vpower te tanken en werkt bewezen goed. Want hoewel bijvoorbeeld de zitmaaier een kunststof tank heeft helpt dat niet tegen het wegrotten van de carburateur........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Om die redenen zet ik dat soort apparaten droog weg voor langere tijd. Dus geen brandstof meer in tank, toevoer en carburateur.
Dat kun je bij iedere motor toepassen zolang je maar zeker weet alles aan de binnenkant droog is. Kwestie van de carburateur aftappen, een tijdje alles open laten staan waardoor de laatste restjes verdampen.
Nooit geen oude brandstof meer die aankoekt, bij gebruik opnieuw afvullen met verse brandstof en direct zonder problemen starten. De oude brandstof meng je bij gebruik bij en stook je op die manier op. Niets geen vocht, roest, uitdrogen van rubber of wat dan ook.
Ik spreek hier uit jaren lange eigen ervaring en door schade en schade wordt je vanzelf wijzer.
Het wagenpark is een ander verhaal. Aanwezige oude (zomer)brandstof helemaal opstoken waarna je op dampen het tanksation binnenrolt. Geheel afvullen tot aan de rand met nieuwe (goedkoopste)brandstof en een stukje rijden. Daarna altijd startklaar dus.
PS Olie bij Aspen toegvoegen? Daarmee verpest je hele dure brandstof en zal niet helpen. Het zal je eerder tegenwerken.
Aspen is veel langer houdbaar maar de ervaring leert dat deze ook erg snel verdampt met inderdaad condensvorming als resultaat. Prima voor apparaten die je met tussenpozen 2 á 3 keer per jaar gebruikt. Maar niet iets om voor jaren mee weg te zetten.
Dat kun je bij iedere motor toepassen zolang je maar zeker weet alles aan de binnenkant droog is. Kwestie van de carburateur aftappen, een tijdje alles open laten staan waardoor de laatste restjes verdampen.
Nooit geen oude brandstof meer die aankoekt, bij gebruik opnieuw afvullen met verse brandstof en direct zonder problemen starten. De oude brandstof meng je bij gebruik bij en stook je op die manier op. Niets geen vocht, roest, uitdrogen van rubber of wat dan ook.
Ik spreek hier uit jaren lange eigen ervaring en door schade en schade wordt je vanzelf wijzer.
Het wagenpark is een ander verhaal. Aanwezige oude (zomer)brandstof helemaal opstoken waarna je op dampen het tanksation binnenrolt. Geheel afvullen tot aan de rand met nieuwe (goedkoopste)brandstof en een stukje rijden. Daarna altijd startklaar dus.
PS Olie bij Aspen toegvoegen? Daarmee verpest je hele dure brandstof en zal niet helpen. Het zal je eerder tegenwerken.
Aspen is veel langer houdbaar maar de ervaring leert dat deze ook erg snel verdampt met inderdaad condensvorming als resultaat. Prima voor apparaten die je met tussenpozen 2 á 3 keer per jaar gebruikt. Maar niet iets om voor jaren mee weg te zetten.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
RaRo74 schreef:PS Olie bij Aspen toegvoegen? Daarmee verpest je hele dure brandstof en zal niet helpen. Het zal je eerder tegenwerken.
Ik had het niet over "olie toevoegen" maar gewoon een scheutje teneinde de benzine net iets minder schraal te maken (een beetje baat het niet dan schaadt het niet) juist omdat zuivere benzine tamelijk restloos verdampt - als je dan na de winterstop die schone brandstof opstookt dan blijft er net iets vettigheid hangen.
En ... ik doelde alleen op een winterstop, niet op de voorbereiding bij een geplannede jarenlange stilstand. Je staat versteld, ook een ongeplannede stilstand kan goed gaan, maar dat is toch wat anders. Qua sneller verdampen*: Ik noemde niet voor niks de optie van het verminderen of afdichten van de tank-ventilatie. En dan tenslotte: verdamping van de benzine op zich is geen oorzaak van condensvorming, condensvorming kan alleen als er vochtige buitenlucht kan binnenkomen, en de benzinedamp via een tank-ventilatie naar buiten kan. Als die uitwisseling zodanig ruim is dat je binnen een winter al problemen hebt dan moet je echt iets doen aan het beperken van de tank-ventilatie, op z'n minst voor de stallingsperiode, en misschien zelfs voor tijdens het gewone gebruik (tankventilatie moet het ongelijk krimpen en uitzetten bij temperatuurwisselingen toelaten, en verder ook het verbruik van de brandstof (dus max in de grootte-orde van tien-liter er uur, dat is dus niet verwaarloosbaar, maar ook weer niet dramatisch veel).
* Vlgs de specs van Aspen zou de dampspanning gelijk of lager zijn als die van normale benzine, het verdampingsprobleem is dan niet groter of zelfs kleiner.
O ja, ik weet niet of een benzine-auto het ook goed doet op wasbenzine ... wasbenzine is minstens hier en daar voor minder als gewone benzine te koop.
Groeten MarcS
PS Ik ben het eens met Edward: Met jaarrond V-power gebruiken spek je vooral de V-power-pomp.
PS2 Droog wegzetten is leuk, maar dat gaat alleen goed als je iets ook echt droog en bij een constante temperatuur kan wegzetten.
Zoniet dan komt er vanzelf het moment met een vochtig warmtefront na een koudeperiode en dan zit alles onder de condens.
-
109 is je ware
Ben het eens dat Vpower een dure grap is.maar voor die paar kilometer die ik rij zowel met oldtimer bromfietsen als met 4x4 maakt dat niet zoveel uit .betaal al geen wegenbelasting.
Een stalen brandstoftank leeg wegzetten maakt niet dat ie niet roest. Zoals gezegd: condens door temperatuurwisselingen komt er toch wel in en dan is een volle tank beter beschermt dan een lege.
Edward van Vugt
Woon op de grens van België.
Daar is al jaren E10, en veel goedkoper.
Al mijn Triumphs en grasmachine rijden daarmee, probleemloos, zonder aanpassingen.
Mijn Range Rovers rijden LPG, alcoholvrij en spotgoedkoop (ca 35 ct/liter)
Daar is al jaren E10, en veel goedkoper.
Al mijn Triumphs en grasmachine rijden daarmee, probleemloos, zonder aanpassingen.
Mijn Range Rovers rijden LPG, alcoholvrij en spotgoedkoop (ca 35 ct/liter)
-
109 is je ware
Naar België verhuizen de allerbeste optie
.Maar ffserieus,Hollanders willen graag zeuren dat iets te duur is,maar dat je je kostbare oldtimer waar je veel geld en tijd in gestoken hebt naar de sodemieter helpt door die biozooi te blijven tanken......
-
109 is je ware
En ik snap al dat milieugelul niet.Vpower zorgt juist voor een beter dus schonere verbranding.en als je zoveel om het milieu geeft rij dan helemaal geen auto en ook niet met het vliegtuig op vakantie.gewoon lekker thuis blijven en postzegels gaan verzamelen.