Lier op standaard bumper van een discovery 2
Re: Lier op standaard bumper van een discovery 2
Wat een mooie wisselende reacties. Nogmaals dank allemaal. Via een kennis van een kennis hoorde dat er een leuke 4x4 speeltuin is in Duitsland. Denk dat ik eerst hier even wat vaardigheden ga opdoen en dan de knoop doorhakken of een lier nodig is. Denk dat zo'n treklier wel handig is om in geval van nood mee te nemen. Die zijn niet zo duur tenslotte.. al zijn die dingen dramatisch, beter als niks denk
Landmarcs schreef:[
En verder blijf ik bij mijn punt: In (berg)gebieden waar men een 4x4 koopt omdat je daar echt wat aan zo'n 4x4 hebt (en niet als PCHooft-tractor) daar zie je slechts zelden die "onmisbare" lier voorop. Ik weet niet hoe het dan zit: zijn die mensen zo dom ?
Verder zijn die lieden die een kabel-trek-apparaat gebruiken kennelijk bovenmenselijk ... die dingen worden wel degelijk professioneel gebruikt.
Een local zal net als een bosbouwer de problemen niet opzoeken. Een toerist heeft een route die hij/zij wil rijden en rijdt bij problemen gewoon door. Ik wel tenminste. Dát is het verschil, iets dat ik al eerder aangaf overigens.
In Italië heb je bv legio bergpassen die niet meer onderhouden worden worden omdat er makkelijker alternatieven zijn. Om snel van A naar B te komen rijdt je die niet. Voor de lol wel.......
In Afrika is ook het merendeel van de routes gewoon geasfalteerd, maar wat is daar de lol van? Waarom gaan mensen Route 66 rijden terwijl heel die snelweg allang vernieuwd is en je alleen nog delen van de oude weg kunt rijden?
Kennelijk zijn we op vakantie minder functioneel.
Vwb die handlier: niks boven menselijks aan. Een handzaag is ook best mee te werken maar toch prefereer ik 9 van de 10 keer een elektrische... Moet je iets héél beheerst positioneren is een handlier secuurder en simpeler dan een elektrische. Maar het is vakantie, geen werk je het apelazerus trip...
En in een wedstrijd kun je veel dingen heel snel doen. Maak er maar eens een marathon van.....
Hoewel sommigen dat wel weer fijn vinden. Meest de mensen die het jaar door geen fysieke arbeid doen.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:...
In Italië heb je bv legio bergpassen die niet meer onderhouden worden worden omdat er makkelijker alternatieven zijn. Om snel van A naar B te komen rijdt je die niet. Voor de lol wel.......
Kennelijk zijn we op vakantie minder functioneel.
.........
Klopt allemaal.
Redelijk onlangs reed ik zo van Belver naar de Coll de Pal en niet via de tol-tunnel.
Het scheelt enkele reis 12 km en 12 €uro voor de 5 km tol-tunnel ... netto was ik even vlot op de Coll de Pal als een luxe Volvo die die extra 12 Km reed en 12 €uro investeerde. En ik weet zeker dat mijn route leuker was, in ieder geval vond mijn passagier/navigator de route een stuk interessanter.
Overigens viel het tegen, daar boven op de Coll de Pal ... voor de Vale Gieren hoef je het niet te doen, die zie je tegenwoordig overal.
En ... een lier heb je niet nodig op dit soort van verlaten bergpassen (in dit geval een pasweg die nooit is afgemaakt, een weg waar het asfalt bij de provinciegrens abrupt ophoudt).
Groeten MarcS
Kan je genoeg routes aangeven waar je niet zonder kunt. Of je moet met meer auto's zijn.
Maar ik vind de hele discussie van nodig/onnodig eigenlijk bullshit. Heb je een Land Rover nodig voor de reizen die jij maakt of kan dat ook met een kleine zuinige efficiënte auto? Je geeft zelf het antwoord: overal waar je komt met je dikke LaRo staat een Panda, Ypsilon of Yaris te blinken.
Het is leuk punt. Een daktent maakt je auto topzwaar en kost bakken brandstof. Totaal onnodig want een tent weegt 2.5 kilo en heeft een pakmaat van een broodtrommel. Maar (kennelijk) is het leuk........
Underbody bescherming net zo. De halve LaRo wereld rijdt rond met diff beschermers maar ik heb ik 20 jaar misbruik nog nooit een diffpan gesloopt, etc, etc.
Een lier vind ik leuk en handig. Heb er daksporen mee van het dak gelierd, auto's op aanhangers, daken op containers, containers op karren, etc, etc.
Maar ik vind de hele discussie van nodig/onnodig eigenlijk bullshit. Heb je een Land Rover nodig voor de reizen die jij maakt of kan dat ook met een kleine zuinige efficiënte auto? Je geeft zelf het antwoord: overal waar je komt met je dikke LaRo staat een Panda, Ypsilon of Yaris te blinken.
Het is leuk punt. Een daktent maakt je auto topzwaar en kost bakken brandstof. Totaal onnodig want een tent weegt 2.5 kilo en heeft een pakmaat van een broodtrommel. Maar (kennelijk) is het leuk........
Underbody bescherming net zo. De halve LaRo wereld rijdt rond met diff beschermers maar ik heb ik 20 jaar misbruik nog nooit een diffpan gesloopt, etc, etc.
Een lier vind ik leuk en handig. Heb er daksporen mee van het dak gelierd, auto's op aanhangers, daken op containers, containers op karren, etc, etc.
Edward van Vugt
Thijs84 schreef: Via een kennis van een kennis hoorde dat er een leuke 4x4 speeltuin is in Duitsland.
De Landsart bij Veldhoven is ook leuk hoor. Action Planet is ook wel leuk voor een keer en zo zijn er wel meer
Mammut is een mooi park. Dichterbij en ook leuk is Fürstenforrest. In Meppen is ook een klein maar leuk parkje met ook een leuk (klein) technisch parcours. Billstain in België is ook leuk en zo zijn er meer.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:... ... .
Wat betreft die Panda's is het waar, maar soms alleen als het 4x4 Panda's betreft.
De hiervoor getoonde route was echt niet geschikt voor de alledaagse zuinige of minder zuinige auto.
En het was niet de enige route met iets extra ... er waren er beslist meer waar je niet ver met een platte BMW of Prius kwam.
Gewoon een keurige zandweg met schuine afwateringsgoten is al genoeg om de gemiddelde autobahnklever een probleem te geven.
Verder ben ik het weer helemaal eens mbt die daktent of gewone tent: Ik slaap hetzij ín de auto dan wel in een echte tent, dwz eentje die op de grond staat en met haringen in de grond verankerd is. < 't Is overigens net zoiets als de lier-vraag: geen lier, een handlier of een vaste in de bumper ... voor mij is die laatste vergelijkbaar met een daktent. >
Overigens mbt de tent-kwestie: ik ben niet eenkennig. Ik slaap ín de auto met eventueel niet meer als een vissersparaplu boven de achterdeur, ik slaap in zo'n nog geen 3 kilo tentje (een Hilleberg) of in een iets grotere (een afgeprijsde Eureka) en als ik zin heb, afhankelijk van de omstandigheden gaat er wat meer tent meer, een mooie katoenen tent (ontwerp Slee, het dak inmiddels vervangen door een kopie)*.
* Deze laatste tent zocht ik ooit uit voor mijn schoonmoeder, stahoogte en toch niet te groot waren belangrijk.
Het echte kamperen werd me met de spreekwoordelijke paplepel ingegeven: ik was 4 jaar oud en er werd voor mij een eigen tentje opgezet, het was in de Zwitserse Jura, ik denk er nog steeds met plezier aan terug.
Groeten MarcS
Om even op de originele vraag te antwoorden, het is te doen om een lier met een lierplaat achter de originele bumper te plaatsen, kijk hier maar even: http://www.discovery2.co.uk/winch.html .
dvaerden schreef:Om even op de originele vraag te antwoorden, het is te doen om een lier met een lierplaat achter de originele bumper te plaatsen, kijk hier maar even: http://www.discovery2.co.uk/winch.html .
Dat heb ik tig reacties geleden al genoemd. Maar ook dat je daar geen zak aan hebt als je ook daadwerkelijk regelmatig liert. Je ziet de trommel niet en dat levert problemen op. Daarbij blijft dat na twee keer offroad de plastic bumper eraf valt en de "hidden winch" ineens niet meer hidden is
Edward van Vugt
Vorig weekend de disco wezen testen bij Fursten Forest in Duitsland. Wat een beest is een disco dan
Veel vertrouwen gekregen in de auto. Op de heenweg last van vapor lock. Even de tankdop schoongemaakt en probleem was verholpen. Twijfel nu wel over het nemen van een lier. De disco ploeterde overal doorheen. Tijdens vakanties zullen we niet zo extreem gaan dus vandaar de twijfel over het nemen van een lier. Wel een band kapot gereden. Dus denk (wat eerder geopperd is) ga kijken voor goede banden. (Op andere velgen, speciaal voor de vakanties).
Nogmaals allemaal bedankt voor de goede adviezen, tips en links naar andere sites. Wordt er blij van.
Nu eerst maar eens richten op een interieur zodat we erin kunnen slapen. Nu het bed uit de freelander (onze oude auto) erin gelegd. Blijkt dat we nu iets meer ruimte hebben.
Veel vertrouwen gekregen in de auto. Op de heenweg last van vapor lock. Even de tankdop schoongemaakt en probleem was verholpen. Twijfel nu wel over het nemen van een lier. De disco ploeterde overal doorheen. Tijdens vakanties zullen we niet zo extreem gaan dus vandaar de twijfel over het nemen van een lier. Wel een band kapot gereden. Dus denk (wat eerder geopperd is) ga kijken voor goede banden. (Op andere velgen, speciaal voor de vakanties).
Nogmaals allemaal bedankt voor de goede adviezen, tips en links naar andere sites. Wordt er blij van.
Nu eerst maar eens richten op een interieur zodat we erin kunnen slapen. Nu het bed uit de freelander (onze oude auto) erin gelegd. Blijkt dat we nu iets meer ruimte hebben.
-
Landmarcs
Mooi dat je overwegend tevreden bent, en natuurlijk jammer van de verspeelde band.
Wat heb je nu voor banden ?
In 235/70x16 zou je Cooper Discoverer AT3 kunnen kiezen (goedkoop en naar verluid opvallend goed), of de iets zwaardere Nokian Rotiiva AT (deze laatste wordt in Europa als zomerband in de markt gezet, maar het is "ook" een winterband, althans ... hij heeft alle winterse merktekens en deze band wordt in de USA als 's winters heel goed aangeprezen).
Groeten MarcS