Airco Range Rover Classic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 25 Aug 2019, 10:19

Bedankt voor de opsomming, veel van die details waren mij nog niet echt opgevallen maar maken het wel een nette bak.

Yep, dat benzinesysteem dat niet werkt had ik al een ander draadje over geopend maar daar loopt het nog niet storm.

viewtopic.php?f=14&t=12077

Wellicht erg stil in dat draadje omdat een RR rijden op benzine niet niet echt aantrekkelijk is.... :D

Ik ga er inderdaad nog even over nadenken
Om weer on topic te komen, een werkende airco is voor mij wel een punt dat moet kloppen.
Dit jaar ruim 40oC gehad op vakantie in Frankrijk en dan wil je niet in een zwarte auto zonder airco zitten.
Wil vanaf 1 januari proberen een jaar lang mijn leaseauto alleen zakelijk te rijden en niet privé.

De RR zal dan ook in zomer vakantieauto naar Frankrijk (en wellicht ook 1 of 2 keer naar de wintersport) moeten worden dus vandaar de werkende airco eis.
LPG pompen worden steeds schaarser, in Frankrijk helemaal dus inderdaad graag als back-up op benzine.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 25 Aug 2019, 10:36

Het leuke van LR is dat de kosten van onderdelen, dus ook voor de RRC relatief laag zijn.
Zo heb ik bij die van mij in het begin al lachend onderdelen vervangen waar ik inmiddels al ruim 8 jaar plezier van heb.

In het ergste geval een nieuwe benzinetank en wat leidingen/pompje zijn de kosten niet als je het er zelf onder kunt maken. Weet je gelijk dat het goed is. 2e hands tanken zijn ook volop te krijgen en ik meen dat er zelfs kunststof varianten zijn.
Voor een honderd euro is alles vernieuwd:
https://www.paddockspares.com/parts-and ... /fuel.html

Airco hetzelfde verhaal. Als het helemaal compleet en gesloten is dan is het een kwestie van de oorzaak achterhalen en waar nodig delen vervangen.
Er zal vast geen R12 meer inzitten en daar zijn prachtige vervang koudemiddelen voor verkrijgbaar. Oldtimer airco specialisten kunnen je daar mee helpen.

Ofwel, onderhandel 2000 euro van de prijs af en stop er aan 1000 euro aan nieuwe onderdelen in. :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 25 Aug 2019, 10:41

Hopla:
https://www.marktplaats.nl/a/diensten-e ... -1995.html
Goed verhaal erbij.

Maar specialisten zitten door het gehele land.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 25 Aug 2019, 10:49

RaRo74 schreef:
Ofwel, onderhandel 2000 euro van de prijs af en stop er aan 1000 euro aan nieuwe onderdelen in. :D


Zoiets spookte ook in mijn hoofd... :D
Een moneypit zal het sowieso worden geloof ik.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 25 Aug 2019, 11:00

Dan kan meevallen. De eerste jaren heb ik veel vernieuwd om twijfel weg te nemen + nog wat upgrades om de auto eigen te maken.
Een groot voordeel is als je alles zelf kan (of denkt te kunnen ;-))dat je geen geld aan uurloon kwijt bent. Buiten dat zijn er genoeg LR/RRC specialisten die voor een redelijk tarief je kunnen helpen. Vaak weet men gelijk al waar te zoeken bij problemen wat ook weer minder tijd = geld kost.

De laatste 5 jaar heb ik eigenlijk niets noemenswaardig meer behalve 60 euro om de 2 jaar voor de APK. Jaarlijks moet ik tegenwoordig echt goed zoeken wat ik wil gaan vervangen. Dit jaar maar weer een rondje met de anti-roestkwast onder de auto, volgend jaar weer APK en hopelijk ga ik weer iets tegenkomen want anders begint het wel erg saai te worden :lol: :lol:

EDIT: Dit jaar heb ik trouwens nog de 2e accu vervangen. Ik wilde graag dat de koelkast om het bier koud te houden het wat langer deed.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 25 Aug 2019, 11:30

Volgend jaar heb ik dus de kosten voor de APK en dat is altijd 60 euro inclusief 2- jarig advies van mijn APK "mannetje"
Dat jaar ga ik ook weer motorolie, versnellingsbak-tussenbak olie vervangen wat 45 euro kost.
Per jaar spuit ik een koker vet van 2 euro leeg op alle vetnippels.
Bollen vul ik bij met een paar druppels olie, assen blijven altijd op pijl net als het reservoir van de stuurbekrachtiging.
Remmerij heb ik 8 jaar geleden grondig nagekeken en gelijk schijven, blokken en wiellagers vervangen. Tussentijds 1x blokken achter vervangen wat ook een kleine 10 euro heeft gekost. Misschien volgend jaar dus weer een setje blokken voor achter maar ik verwacht van niet.

Hoe dan ook, dat gaat me volgende jaar sowieso weer dik 100 euro kosten aan onderhoud :D

Maar je weet het natuurlijk nooit en ik houd er altijd rekening mee dat er in één keer flinke hoge kosten bij gaan komen. Kwestie van een bedrag voor reserveren om die klap te verzachten :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 25 Aug 2019, 11:39

Je gaat mij bijna overtuigen :lol:

Heb vrijdag een behoorlijke proefrit gemaakt, reed lekker, schakelde wel goed, natuurlijk niet te vergelijken met de huidige DSG bakken (kleine “schok” bij in D en R zetten), de motor en aandrijving waren na de proefrit helemaal droog, nergens druppeltjes olie of vloeistoffen te zien.
Voor de rest kan je mij nog veel wijsmaken betreffende Range Rovers.

Een particuliere RR specialist met sleutelruimte zit hier in de stad.
Was er van de week al langs geweest om wat dingen te vragen, zal hem eens een berichtje sturen of hij een auto erbij wil ter onderhoud.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor RaRo74 » 25 Aug 2019, 12:22

De Chrysler A727 zal inderdaad niet vergelijkbaar zijn met mijn dagelijkse DSG, die laatste schakelt in ECO zonder voelbaar verschil over :lol:

Of zit er al de latere 4 traps ZF in? (vanaf 1986,en nog een indicatie dus ;) ).

Goed dat je een RRC specialist in de buurt hebt. Daar ga je veel aan hebben.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 25 Aug 2019, 12:32

Ik heb werkelijk geen idee welke bak erin ligt, de huidige eigenaar ook niet, dat weet ik zeker.
Die weet sowieso heel weinig van de RR, heeft een dinitrol behandeling laten uitvoeren en er vervolgens nauwelijks mee gereden.
Rijdt meer in Amerikaanse muscle cars van 5 of 6 liter dus de RR is een beetje traag slappies.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Airco Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 27 Aug 2019, 15:06

RaRo74 schreef:
Airco hetzelfde verhaal. Als het helemaal compleet en gesloten is dan is het een kwestie van de oorzaak achterhalen en waar nodig delen vervangen.
Er zal vast geen R12 meer inzitten en daar zijn prachtige vervang koudemiddelen voor verkrijgbaar. Oldtimer airco specialisten kunnen je daar mee helpen.

Ofwel, onderhandel 2000 euro van de prijs af en stop er aan 1000 euro aan nieuwe onderdelen in. :D


Oké, nou de eigenaar geeft gereageerd op m’n vraag om een foto van de aircopomp te maken en te mailen.
Had onderstaande link doorgekregen van RaRo74.

https://www.ebay.ie/itm/RANGE-ROVER-CLA ... 1751519331

Net mailtje van de verkoper gehad, er zit helemaal geen aircopomp of anderszins airco voorbereiding in.... :
Hij ergens een artikel gevonden dat er geen airco in vroege modellen heeft gezeten, alleen in later modellen.
.
185BE410-98B3-4D2D-B543-2835304D8261.png

.
Gezien werkende airco (of in ieder geval alle componenten ervoor aanwezig) een “harde” eis was dus gaat deze RARo voorlopig even over. :cry:

Goede taxateur geweest van het laatste taxatierapport trouwens, zet dus ook in het taxatierapport dat er airco aanwezig is.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten