Erik Peters schreef:En om dat te voorkomen heb ik al eens een acculader op de klemmen gezet, zodat tijdens het verwisselen van de accu, er gewoon spanning blijft.
MAAR je dient dan wel heel voorzichtig te werk te gaan, geen kortsluiting veroorzaken en zorgen dat de klemmen van de acculader op de poolklemmen blijven zitten!
Je kan ook een sigaretten-aansteker-plug met 12V voeding fröbelen, dan heb je iets minder zorg mbt de accu-lader-knijper-klemmen.
Eventueel alleen de 12V plus via die stekker, de massa kan je op een willekeurig massa-punt leggen.
Neem wel een weinig intelligente accu-lader, een te intelligente stopt z'n goede werk zodra de accu-tegen-EMK wegvalt.
Blijft natuurlijk van belang dat je dan de plus accu-pool-klem zodra die los is ver van de massa houdt.
Zelf heb ik gewoon de voorkeuze-zenders van de radio weer nieuw geprogrammeerd, mijn radio is gelukkig code-vrij.
O ja, het klokje moet je ook nog even gelijkzetten, en de electronische dagteller gaat op nul als ie spanningsloos is geweest.
O ja, een Td5 heeft een alarm. Er zijn denkelijk twee manieren om dat alarm stil te houden.
+ Op alarm ontgrendelen drukken en dan binnen weinig seconden de pluspool losnemen (dus vooraf even bijna losmaken).
+ De sleutel in de eerste stand draaien, en dan aannemen dat het alarm weet dat alles goed is.
< Voor de zekerheid deed ik beide bij de "Puma" en ik had geen ongein. >
Ik had geen zin in het gedoe met een losse "levende" 12V kabel. Dat niet alleen, ik wilde de bekabeling net iets netter weg leggen en daarvoor was even stroomloos wel zo prettig.
Verder moet je als de nieuwe accu geïnstalleerd is de key-fob weer synchroniseren, denkelijk moet je beide key-fobs synchroniseren.
Groeten MarcS
PS Ruben, komt mijn mail nu wel door, of belandt hij in de spambak oid ?