Edward schreef:...
Vind het vrij frustrerend dat er niet gewoon één duidelijk ,loket is waar je dit soort zaken kunt regelen. Nu wordt je altijd van het Rdw kastje naar de belastingdienstmuur verwezen. In het beste geval, als het tegen zit krijg je gewoon te horen dat iets niet kan. Zoals in dit geval...
Als er iemand zich even druk maakt en als "tussen-loket" even wat trieste voorbeeldjes verzamelt en daarna doorzend aan de Nationale Ombudsman dan heb je een kansje dat er mettertijd wat verandert/verbetert.
De belastingdienst is juist mbt het MRB-loket aan het afslanken geweest met het absurde argument dat het meestal om commerciële partijen ging die het allemaal zelf konden en er dus geen inhoudelijk kennis en ondersteuning aan het loket nodig was (zodat je nu als particulier eerst een enorme studie moet maken, en zodat er "commerciëlen" zijn opgestaan die de belastingdienst te slim af zijn -- lieden die de BPM-afdracht minimaliseren* met een gestripte invoerauto, en daarna met bezwaar- en beroepsprocedures de machinerie helemaal tot stilstand krijgen, want nauwelijks inhoudelijke kennis).
Daarnaast is er natuurlijk de RDW waar ook het een en ander mis kan gaan, ambtenaren die niet weten waar ze het over hebben en dan maar de meest zekere (en dus soms volmaakt absurde) route als de enig juiste schetsen.
Anyway, door de foute zuinigheid en door de eigenaardige opsplitsing in plaats van juist die "Eén loket gedachte" gaat er veel te veel fout (en profiteren de handige jongens van de onkunde).
Groeten MarcS
* Een echt interessant "bussiness-model": Je bent een "Jacobse & Van Es" handelaar, je koopt leuke auto's in bijv. Duitsland, stript ze even voor de invoer doet een zo laag mogelijke aangifte, en hebt daarna nog een "mannetje" dat de bezwaar- en beroepsprocedures uit z'n computer rammelt .... Daarna schroef je de lichtmetalen wielen etc weer terug, poetst de auto op en verkoopt de importauto met een prettig opgeleukte winst (want die uitgeklede BPM bereken je natuurlijk slechts marginaal door in de vraagprijs). En was het strippen niet nodig omdat het al een "wrak" was, dan stuur je dat "wrak" na import en afdracht even op en naar naar Polen voor een wat ingrijpender poetsbeurt.