Puma stuurbekrachtiging licht suizend geluid (lucht)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Puma stuurbekrachtiging licht suizend geluid (lucht)

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2019, 10:39

Persepolis schreef:...
Mijn technische kennis over auto, s gaat niet zover als bij jullie.
Ik moet eerst veel vragen stellen voordat ik het begrijp wat het kan zijn. Maar volgens mij Is daar dit forum voor.
Ik kan nu verder.
Bedankt voor jullie hulp.

En als het blijft waaien daar in Purmerend, en je wilt het toch weten, fröbel dan eerst een iets betere stethoscoop: Een schroevendraaier of iets vergelijkbaars als sonde, een stuk slang eraan en daarin aan het eind een trechter als oorschelp-interface.
Test het ding dan eerst even binnenshuis om te weten wat je kan horen, en of ie sowieso goed werkt. Daarna kan je dan verder.

Groeten MarcS

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 19 Mar 2019, 07:37

Goedemorgen,

Ik ben er eindelijk achter wat het geluid Is.
Het Is een geluid van vloeistof verplaatsing in het stuurhuis.
Ik heb geprobeerd zelf te ontdekken maar ik kon er niets anders uithalen dan een motorgeluid.

Na een apk en een luisterverzoek bij de Jager in Purmerend kwam er deze diagnose uit.

Nog bedankt voor het meedenken.

Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2019, 09:29

Persepolis schreef:Na een apk en een luisterverzoek bij de Jager in Purmerend kwam er deze diagnose uit.

Dat was dan een bijzonderder verzoeknummertje, meestal is het "U vraagt en wij draaien", hier waren de rollen anders verdeeld.

Zei men bij Jager Purmerend ook nog iets verstandigs over de muziek uit de turbo ??
Mijn turbo zingt al 9 jaar onder behaalde belastingen, ik denk dat het hoort, ik denk dat het de variabele geometrie is die je in onder sommige combinaties van toeren en belasting gezellig hoort meezingen.

Groeten MarcS

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 19 Mar 2019, 16:10

He Marc,

Vorige week de auto (luisterverzoek) bij de Jager laten luisteren naar de fluittoon. Hier kreeg ik terug, het is je turbo en deze turbo,s maken allemaal dit geluid.

https://drive.google.com/file/d/1K7STyn ... sp=sharing

Ik ben gisteren met dit filmpje (link) bij de Kimman langs geweest. De Chef-monteur aldaar vond dat de hoge fluittoon vanuit de motorruimte er niet in hoort te zijn . Zijn advies was om uit te sluiten of het de turbo was, hou de schoep van de turbo aan de lucht inlaatzijde tegen met een ratel (dopje 7 of 8). Hier hoor je meteen mee of het je turbo is! Op zich heel simpel, weet alleen niet of dit allerlei storingsmeldingen gaat geven die dan gereset moeten worden.(geen ervaring met storingsmeldingen)

Groet
Mario

Landmarcs schreef:
Persepolis schreef:Na een apk en een luisterverzoek bij de Jager in Purmerend kwam er deze diagnose uit.

Dat was dan een bijzonderder verzoeknummertje, meestal is het "U vraagt en wij draaien", hier waren de rollen anders verdeeld.

Zei men bij Jager Purmerend ook nog iets verstandigs over de muziek uit de turbo ??
Mijn turbo zingt al 9 jaar onder behaalde belastingen, ik denk dat het hoort, ik denk dat het de variabele geometrie is die je in onder sommige combinaties van toeren en belasting gezellig hoort meezingen.

Groeten MarcS
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 20 Mar 2019, 20:24

Vandaan sleutel 8mm de schoep vastgehouden. Nul komma nul verschil.

WhatsApp Image 2019-03-20 at 19.55.08.jpeg
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Mar 2019, 08:30

Landmarcs schreef:Mijn turbo zingt al 9 jaar onder herhaalde belastingen, ik denk dat het hoort, ik denk dat het de variabele geometrie is die je in onder sommige combinaties van toeren en belasting gezellig hoort meezingen.
Persepolis schreef:Vandaag sleutel 8mm de schoep vastgehouden. Nul komma nul verschil.

Het enige wat je gedaan hebt is testen of de turbolagers al dan niet het lawaai maken, dat is niet het geval, want de fluittoon is er nog steeds.
De uitlaatlucht gaat nog gewoon langs de schoepen van de variabele turbo, dus die (beweegbare) schoepen kunnen toch nog de oorzaak zijn voor die fluittoon ook al staat het turbowiel stil. Wat dat betreft denk ik dat Marc het bij het rechte eind heeft.
Schermafbeelding 2019-02-08 om 08.11.30.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2019, 08:55

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Mijn turbo zingt al 9 jaar onder herhaalde belastingen, ik denk dat het hoort, ik denk dat het de variabele geometrie is die je in onder sommige combinaties van toeren en belasting gezellig hoort meezingen.
Persepolis schreef:Vandaag sleutel 8mm de schoep vastgehouden. Nul komma nul verschil.

Het enige wat je gedaan hebt is testen of de turbolagers al dan niet het lawaai maken, dat is niet het geval, want de fluittoon is er nog steeds.
De uitlaatlucht gaat nog gewoon langs de schoepen van de variabele turbo, dus die (beweegbare) schoepen kunnen toch nog de oorzaak zijn voor die fluittoon ook al staat het turbowiel stil. Wat dat betreft denk ik dat Marc het bij het rechte eind heeft.

Precies, dit is wat ik ook denk - maar beslist niet "weet".
Wat ik wel weet is dat ik thuis de "berg" op, mooi een gelijkmatige (lage) snelheid en gelijkmatig bescheiden gas de fluittonen krijg.
En wat ik ook weet is dat ik in heuvel- of berg-achtig terrein met iets meer gas en dus snelheid vooral de motor en uitlaat hoor.
Zolang ie het doet, en zolang ie blijft fluiten onder de juiste omstandigheden ben ik niet ontevreden.

Groeten MarcS

Persepolis

Berichtdoor Persepolis » 30 Mar 2019, 20:26

Hallo,

Ik ben ondertussen weer verder gekomen met de fluittoon.
Vandaag de ventilator en de multiriem eraf gehad.

De fluittoon kom midden onder uit het motorblok. Hij is het beste hoorbaar net boven de carterpan en op de carterpan.

Iemand enige idee waarom daar vandaan?

Groet
Mario
Mario

Defender 110 300TDI 1990

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2019, 21:14

Persepolis schreef:De fluittoon kom midden onder uit het motorblok. Hij is het beste hoorbaar net boven de carterpan en op de carterpan.

Iemand enige idee waarom daar vandaan?

Misschien een "fluitend" olie-overdruk-ventiel :idea:

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”