Ron63 schreef:Precies!
Dat wil zeggen, soms zijn ze heel precies, soms ook gewoon slordig, soms heel behulpzaam en soms ... heb je ze wellicht gewoon nodig en weet je ook niet wat je allemaal precies overkomt.
Achteraf gezien, en deels al tijdens de afhandeling, was de hulp die ik kreeg toen mijn oude blauwe op zijn gepoetste kant in een greppel belandde ... laten we zeggen "bedenkelijk".
Pas na een hele dag zoeken hadden ze voor mij een vervangende auto geregeld (achteraf weet ik nu dat dat te lang was omdat ze "te goed" naar een goedkopere auto zochten*). Eind van de dag kreeg ik een SMSje waar ik de auto moest ophalen. Mijn "rendez-vous" was 80 km verderop, en dat in de winter met sneeuw etc. De auto stond bij het vliegveld van Strasbourg ... onze vrienden zeiden vrolijk:
"Ah ... jammer dat je vliegtuig nu net stuk is ...". Ik kon de volgende ochtend voor dag en dauw meerijden naar het station om na een leuke treinreis de auto op te halen. Ja ik had natuurlijk met een taxi kunnen gaan maar dan was ik midden in de nacht weer terug geweest.
En ... toen ik terug SMS'te dat ik de voorgestelde inlever-afspraak ook niet zou halen ... toen zat er inmiddels iemand anders achter het bureau en die was zo alert om alles even na te lezen en te zien dat de voor mij gereserveerde auto dus beter een dag verlengd moest: zowel qua afhaal-reservering als qua inlever-reservering. Het is nogal onnadenkend om te verwachten dat iemand in de winter zijn terugreis - na een verblijf van enkele weken - zo kan regelen dat hij de huurauto nog voor 18:00 uur thuis weer kan inleveren. Het is ook nogal onnadenkend om te verwachten dat je hartje winter in de nacht een huurauto wil gaan ophalen. En daarbij weet ik niet zoveel van de huurauto-markt, maar geen winterbanden etc maakt het allemaal ook niet mooier -- de kortste weg van en naar Strasbourg gaat over een weg waar je sneeuwkettingen behoort te hebben, met het onderbord dat winterbanden geaccepteerd worden (ik weet het, velen rijden er zonder deze voorzieningen, het is immers Frankrijk).
* Uiteindelijk paste onze vakantie-uitzet in de Opel Meriva (omdat je met slechts twee personen plus een kat bij deze auto van alles kan wegklappen en dan uiteindelijk een redelijk grote bagage-capaciteit krijgt). Het "domme" is dat de ANWB dan niet het sommetje maakt dat ze als het niet zou passen ook nog opdraaien voor het repatriëren van de bagage (en wanneer de betroffenen niet in een huurauto zonder winterbanden terug zouden willen of durven terugreizen ze zelfs opdraaien voor de gehele repatriëring) zo'n repatriëring is gauw een stuk duurder als een huurauto.Nu ja, het ging allemaal (ook al ging er nog meer mis) maar echt blij van de ANWB-ondersteuning werd ik niet. Je hoopt in dit soort gevallen dat ze met je meedenken, zelfs een stukje voor je vooruit denken. Kennelijk gaat dat soms erg goed, maar ik weet nu ook uit eigen ondervinding dat het soms ook niet zo goed gaat. Ik heb bijgeleerd, mocht het weer voorkomen ben ik een lastiger klant (en het is jammer dat dat dan kennelijk soms zo moet).
O ja, ik ken ook van nabij een veel beter verhaal: Een Defender die gerepatrieerd moest
(omdat de eigenaar + vriendin per vliegtuig al naar huis waren na een onfortuinlijke misstap met een complexe been+enkelbreuk tot gevolg). Hier stuurde de ANWB een technische medewerker die ze wel vaker van zijn gebruikelijke plek plukten om ongewone auto's terug te rijden. De goede man kwam per vliegtuig, trein en het laatste stuk te voet (had ie even gebeld dan had ik 'm opgehaald, had ie z'n duim opgestoken dan had ik 'm een lift gegeven), en het bleek dat hij thuis zelf een Defender(oïde) had, een wat oudere, dus was veel voor hem bekend ... nu kon hij ook eens met een Td5 + overdrive rijden. Hij deed de terugreis rustig, in twee dagen, en leverde de auto keurig op Marken af.
Groeten MarcS