(soms) niet starten defender td5 2002

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: (soms) niet starten defender td5 2002

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2019, 19:37

Edward schreef:
OttoVink schreef:die breekbouten zitten verzonken en draai je er zonder special tool echt niet zo maar uit!

Oh, dan heb ik het verkeerd gedaan bij mijn Discovery II en bij de Defender Puma :shock: :shock:

Ik meende ook dat die bouten verzonken zaten (bij mijn 300 Tdi tenminste wel):
Schermafbeelding 2019-01-20 om 19.28.33.png

Maar als je het opstaande (aluminium) randje wegbreekt, zal het wel lukken met een griptang o.i.d. En anders monteer je gewoon een nieuw beugeltje.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2019, 20:10

Misschien, als je een en ander weer monteert gewone boutjes gebruiken, of "anti-diefstal" boutjes waarvoor je een net iets moeilijker bitje nodig hebt.   De breekbouten zijn evident niet zo'n grote barrière voor een kenner, dus waarom zal je het jezelf dan nog moeilijk(er) maken.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2019, 20:10

Een nieuw beugeltje is niet nodig, het is namelijk niet nodig om het oude te mollen. Die breekbouten laten een mooie ronde rand op de boutkop achter die je prima met een waterpomptang beet kunt pakken en daarmee de bout los kunt draaien. :roll: :roll:

Zoals gebruikelijk op dit forum wordt iets simpels weer reuze ingewikkeld gemaakt terwijl het echt geen 10 minuten kost om bij die schakelaar te komen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Jan 2019, 20:19

Van mij mag je gewoon gelijk hebben Edward :(

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2019, 20:32

OttoVink schreef:Van mij mag je gewoon gelijk hebben Edward

Van mij ook ... dan is het tegen die tijd dat mijn slot los moet alleen maar makkelijker.

Eigenlijk mag Edward altijd wel gelijk hebben, dan wordt er nog veel meer makkelijk(er).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2019, 20:57

Het gaat niet om gelijk hebben. Het gaat om een oplossing voor TS. En de schakelaar op het contactslot is een redelijk logische verdachte gezien het voorgaande.

Bij mijn 130 gaf die na een jaar of 5 al problemen en toen heb ik hem ook gewisseld. Bij de D2 was na 350K en 14 jaar gewoon het slotgedeelte versleten en heb ik de schakelaar gewoon overgezet op het nieuwe slot.

Hoe dan ook, bij beide was het slot er zo uit en dus lijkt het me voor TS een makkelijke optie om dat uit te sluiten.

Dan kun je hele verhandelingen houden over of het slot met een tang of een beiteltje los moet. dat kan mij weinig schelen. Punt is dat kleine dingen hier heel graag groot en moeilijk gemaakt worden. Meestal door mensen die de bewuste klus nog nooit uitgevoerd hebben...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 20 Jan 2019, 21:35

Bert, mocht je je kontaktslot willen demonteren, dan zul je zien (indien de originele verzonken breekbouten er nog in zitten) dat er in de boutkoppen 2 of 4 gaatjes zitten. hier kun je een punttang oid in steken en vervolgens een bahco(verstelbare moersleutel) op de punttang zetten. Als ze niet al te vast zitten kun je ze er dan uitdraaien.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2019, 22:48

Edward schreef:Bij mijn 130 gaf die na een jaar of 5 al problemen en toen heb ik hem ook gewisseld. Bij de D2 was na 350K en 14 jaar gewoon het slotgedeelte versleten en heb ik de schakelaar gewoon overgezet op het nieuwe slot.

Het complete slot op de foto is voor mijn 300 Tdi, daar is het slotgedeelte ook van versleten (na zo'n 20 jaar). En uit voorzorg maar een slot inclusief schakelaar gekocht, moet alleen nog gemonteerd worden, maar bij mij zijn die afbreekbouten netjes glad afgebroken, dus zonder uitstekende rand. Vandaar dat ik ook nieuwe bouten had besteld, zoals op de foto te zien is. De oude ga ik uitboren (en eventueel met een linkse tap losdraaien). Maar dat zal wel niet lukken in 10 minuten.

Groet,

Erik.

p.s. blijkbaar zijn op de nieuwere typen Land Rovers een ander type afbreekbouten gebruikt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

petersb

Berichtdoor petersb » 21 Jan 2019, 09:45

Hoi techneuten,

Dat met die extra relais geeft geen verbetering, hij hapert nog. volgende zal zijn het contactslot. ga ik vandaag nog even naar kijken. Hoe is deze te controleren?

gr, Bert

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2019, 10:21

petersb schreef:Dat met die extra relais geeft geen verbetering, hij hapert nog. volgende zal zijn het contactslot. ga ik vandaag nog even naar kijken. Hoe is deze te controleren?

Dag Bert,

Als je de start-draad kan "oppikken" zonder alles los te nemen dan kan je de normale start-procedure doorlopen en op het "moment-suprème" het starten bewerkstelligen door handmatig/extern een start-contact te leggen.
Dat kan je dan een aantal keren herhalen ... werkt dat wel dat is de kans groot dat het in het schakeldeel achterop het contactslot zit.
Het kan natuurlijk ook dat je door wat jutteren aan een en ander al genoeg "reparatie" is .... dus misschien eerst gewoon eens jutteren ?
    < Een beetje als de oude radio of TV die door een klap erop weer even gerepareerd is. >
Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”