Dat idee met een relais is wel een leuke oplossing, maar is symptoombestrijding, er is blijkbaar iets goed mis in je bedrading waardoor het niet goed gaat, dan kun je ook een nieuw draadje leggen en nog andere oplossingen verzinnen, maar de root cause is niet weg, problemen in je bedrading, ergens, als je dit probleem oplost met een lapmiddel, dan komt dat in de toekomst wellicht dubbel zo hard terug op je bordje doordat andere systemen plotseling "raar" gaan doen.
Probleempjes als brand in je dashboard of ergens anders zijn dan niet ondenkbeeldig, of dat ergens onderweg op de meest onmogelijke tijd of plaats een kritisch systeem er de brui aan geeft of zo, ook altijd fijn.
Ik zou zelf de echte oorzaak opzoeken om problemen in de toekomst voor te zijn en in de tussentijd wellicht tijdelijk de relais oplossing gebruiken, want als je bedrading nu al zo slecht is dat je met die bedrading geeneens een solenoïde meer kunt bedienen op een moderne startmotor moet het wel heel erg zijn, of er site gewoon ergens een draadje "los".
Ik vind zelf de suggestie van Landmarcs (en overigens ook van jezelf) een hele goeie, wellicht alleen maar het sleepcontact in je contactslot "op" en ben je er al met een nieuw schakelaar deel van het contactslot en ook hier geldt, als je het niet oplost is brand een van de mogelijke gevolgen.
Maar da's mijn mening als eerste monteur bedrijfswagens.
Gert-Jan.
(soms) niet starten defender td5 2002
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
petersb schreef:.... een relais ga ik uitvoeren, zou wel eens kunnen werken. Zal hier laten weten of het werkt.
Dag Bert,
Zolang je niet zeker weet dat het start-contact niet opspeelt geeft een extra relais geen zekerheid.
Verder is er weinig tegen een extra relais (behalve dan dat er dan nog een tussenstap is die stuk kan).
In principe is de start solenoïde al een relais, een wat zwaarder relais met een wat bredere functie.
Ik zou eerst willen weten waar het mis gaat.
Groeten MarcS
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
Bekijk niet allen de contacten maar ook of het draad zelf niet groen is van oxidatie.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
Ik heb het dashboard laatst open gehad, maar kon niet direct zien hoe ik bij het contactslot kan komen. dit is een lange cylinder, niet makkelijk toegankelijk. klopt dit?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
petersb schreef:Ik heb het dashboard laatst open gehad, maar kon niet direct zien hoe ik bij het contactslot kan komen. dit is een lange cylinder, niet makkelijk toegankelijk. klopt dit?
Vlgs mij klopt dit niet, het dashboard kan je ook gewoon laten zitten.
Een paar schroeven en je hebt de twee kappen die om de stuurkolom zitten los, dan kijk je tamelijk direct op het contactslot.
Ik heb het nooit los gehad (die kappen natuurlijk wel*) maar iedereen zegt dat er een los contacten-deel achterop zit.
* vanwege de beroemde Lucas - King of Darkness - electrickery.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
Landmarcs schreef:petersb schreef:Ik heb het dashboard laatst open gehad, maar kon niet direct zien hoe ik bij het contactslot kan komen. dit is een lange cylinder, niet makkelijk toegankelijk. klopt dit?
Vlgs mij klopt dit niet, het dashboard kan je ook gewoon laten zitten.
Een paar schroeven en je hebt de twee kappen die om de stuurkolom zitten los, dan kijk je tamelijk direct op het contactslot.
Ik heb het nooit los gehad (die kappen natuurlijk wel*) maar iedereen zegt dat er een los contacten-deel achterop zit.
* vanwege de beroemde Lucas - King of Darkness - electrickery.
Groeten MarcS
Dit klopt wel, die lange cilinder, die met speciale afbreekbouten vast zit aan de stuurkolom, is aan het uiteinde dikker (vlak tegen het schutbord) en achterin zit het wit kunststof contact"slot". En ik kan niet zeggen dat dit makkelijk toegankelijk is.
En zoals Gert-Jan schrijft is het beter om e.e.a. weer normaal werkend te krijgen.
Maar als je bij zo'n landbouwtractor contactslot (€ 85,-), startschakelaar (€ 75,-) en solenoïde (€ 135,-) al hebt vervangen en de draad verder goed lijkt en het werkt nog niet 100%, dan wordt je vanzelf creatief. En het werkt al weer jaren zonder problemen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:[
Vlgs mij klopt dit niet, het dashboard kan je ook gewoon laten zitten.
Groeten MarcS
Dit klopt wel, d
Groet,
Erik.
Tis maar wat je kloppend vind. Die breekbouten slaan helemaal nergens op want die draai je met een goede waterpomptang of nog makkelijker met een lastang zo los en dan heb je heel het zaakje zo in de hand en dat kan met alleen de kap vd stuurkolom los. Dus met een 10 minuten werk heb je de schakelaar van het contactslot in je hand en kun je de werking controleren.
En het enige argument om iets niet fatsoenlijk te repareren is luiheid, gierigheid of incompetentie
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
die breekbouten zitten verzonken en draai je er zonder special tool echt niet zo maar uit!
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
OttoVink schreef:die breekbouten zitten verzonken en draai je er zonder special tool echt niet zo maar uit!
Oh, dan heb ik het verkeerd gedaan bij mijn Discovery II en bij de Defender Puma
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: (soms) niet starten defender td5 2002
Je zult wel een borgveertang gebruikt hebben in combinatie met een van de tangen die je noemt, dan lukt het met wat geluk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten