TD5 starten zonder multiriem?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard
Berichten: 267
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor allard » 08 Jan 2019, 11:43

Inderdaad, ik reed eigenlijk alleen maar stationair toerental en hield wel goed de temperatuur in de gaten (voor zover die "echt" gemeten wordt wanneer er geen circulatie is...). Ik had op dat moment door omstandigheden niet de mogelijkheid de auto te laten staan /afslepen, dat was zonder meer beter geweest.
130 HCPU TD5 MY2000

Jankouwenberg
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor Jankouwenberg » 12 Jan 2019, 23:10

Ook ik heb twee jaar terug met een gescheurde riem de laatste 10 km naar huis zonder problemen afgelegd. starten zou ik best aandurven zonder riem. Maar hou het bij 5 minuten en zorg dat je olie op peil is.
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2019, 13:53

De multiriem drijft alleen extra onderdelen aan als waterpomp vd koeling, oliepomp vd stuurbekrachtiging, aircopomp, dynamo.

Starten is geen enkel punt zolang de temp niet te hoog wordt. Nadeel is dat de meter in de dash nutteloos is want die beweegt pas als de temp eigenlijk al te hoog is.

Rijden is gewoon dom en gevaarlijk want geen bekrachtiging van wat dan ook...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard
Berichten: 267
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor allard » 13 Jan 2019, 14:05

Oude auto's hebben ook geen rem- en stuurbekrachtiging. Als je daarop anticipeert, is dat niet dom noch gevaarlijk...
130 HCPU TD5 MY2000

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jan 2019, 14:28

allard schreef:Oude auto's hebben ook geen rem- en stuurbekrachtiging.

Correct, maar bij die oude auto's is de besturing en het remsysteem zodanig ontworpen dat bekrachtiging niet nodig is.
Door bijvoorbeeld een groter stuur, dan wel een grotere vertraging in het stuurhuis (of beide) waardoor minder kracht nodig is.
Ook kan de arm van het rempedaal langer zijn zodat je minder hard hoeft te trappen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Christiaan van Dijk
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Jun 2016, 12:45

Re: TD5 starten zonder multiriem?

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 13 Jan 2019, 23:10

Hallo allemaal,

Na 4 pogingen is het eindelijk gelukt om het lager erin te krijgen en de Disco loopt weer geruisloos (voor zover dat mogelijk is bij een td5) :lol:
Alles nog maar eens goed schoongemaakt en met een stukje gezoet schuurlinnen eventuele braampjes weggehaald, flink op temperatuur gebracht met een heatgun, beetje motorolie op het lager en het huis en met een beetje tikken met een hamer is het gelukt.
Goed recht ervoor en het lager echt koud uit de vriezer toen ging ie er tot meer dan de helft in en de rest met een paar tikjes. Wat het extra lastig maakte is ook wel dat in de paar meter van de vriezer naar de auto er al een mooie witte ijslaag op het lager zat maar bij poging 4 met een beetje motorolie erop was dat praktisch weg.

Iedereen bedankt!


Groeten,

Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten