300 tdi of td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: 300 tdi of td5

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2018, 18:38

Ga vooral nog even praten bij wat meer restaurateurs. Want die prijs van 21K voor een restauratie zoals jij hem beschrijft is je reinste onzin! Echt waar, dat kan gewoon niet!

Heb er in het verleden zat mee opgebouwd en compleet gerestaureerd met chassiswissel, schutbord, spuiten, etc, etc. Als je alles zelf doet en je zit echt op budget en houd je daaraan (dat is veel moeilijker dan het lijkt) dan is het goedkoopste dat ik meegemaakt hebt een 24K. Dat is dus zónder arbeidsloon en dat is jaren terug.......

Nu betaal je voor een paar Puma deuren zomaar 2000 euri :shock: :shock: Niet dat een Td5 deur niet net zo goed is met wat aandacht maar toch.

Een uitbestede restauratie voor 21K is er één die óf achteraf heel veel verborgen kosten blijkt te hebben (beetje als de goedkoopste aannemer die alles onder meerwerk schuift) óf het is gewoon prutswerk!! Iedereen die wat anders claimt mag mij een calculatie laten zien die dat weerlegt.

Praat maar eens met Paul van OneTen, die hier overigens hetzelfde ook al geschreven heeft. Of met een van de talloze anderen die het commercieel doen........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 18:52

Als bedrijf kan ik begrijpen als dat niet te doen is maar een liefhebber die er niet van hoeft te leven scheelt natuurlijk een hoop. En is ex btw.
En heb natuurlijk nieuwe deuren en motorkap. Ook is de motor en aandrijf gedeelte al gedaan.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2018, 19:23

wilzun schreef:Als bedrijf kan ik begrijpen als dat niet te doen is maar een liefhebber die er niet van hoeft te leven scheelt natuurlijk een hoop. En is ex btw.
En heb natuurlijk nieuwe deuren en motorkap. Ook is de motor en aandrijf gedeelte al gedaan.

Een liefhebber betekent misschien geen winst maar wel uurloon, want voor niks is de liefhebberij er snel af. Maar dat betekent ook geen garantie, geen aansprakelijkheid en zelfs geen garantie dat je onderdelen er veilig staan.

Sterker nog, heel je auto staat waarschijnlijk alleen op de eigen autoverzekering binnen. Tis maar waar je aan wilt beginnen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2018, 19:56

Een kleine zijstap;

de combinatie liefhebber en ex btw , en daar vervolgens nog bij geen onderkenning van garantie, veiligstelling materiaal en dergelijke is een lastige combinatie.
Een ex prijs betekent per difinite een niet liefhebbers status, athans economisch/juridisch gezien volgens mij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2018, 21:58

tim schreef:Een kleine zijstap;

de combinatie liefhebber en ex btw , en daar vervolgens nog bij geen onderkenning van garantie, veiligstelling materiaal en dergelijke is een lastige combinatie.
Een ex prijs betekent per difinite een niet liefhebbers status, athans economisch/juridisch gezien volgens mij.

Hangt er een beetje van af.

Je kan bijv. de constructie hebben dat een BTW-plichtige en eigenaar van de te verklussen auto de materialen inkoopt en zo dus BTW vrij kan later verwerken ... als dan die klusser klein genoeg is dat onder de BTW-heffingsgrens blijft is alles ook nog eens netjes.

MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 22:24

Juist marc zo zal het ook ongeveer zijn.
Liefst zou ik nog mee werken aan het project al is het aardig uit de buurt.
Ook om de kosten te beperken maar ook omdat ik het gewoon leuk vind maar de ruimte niet heb.

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2018, 22:26

Zoasl ik het lees bedoel je dus dat william , als ondernemer ingeschreven staand en dus recht hebbend op btw teruggave aangaande bedrijfsmatige uitgave's/investeringen, de btw op de onderdelen , uiteindelijk, niet betaald (daar hij het materiaal zelf inkoopt)
Vervolgens laat hij het spul verwerken in de 130, en ook die btw op de arbeid krijgt hij uiteraard terug.

De omzet voor de uitvoerder valt lager uit daar alleen de arbeid op de factuur komt te staan.
Vanwege de kleine ondernemingsregeling (ik neem aan dat je dat bedoelt met de BTW verheffing) houdt hij mogelijk , de som opmakend aan het eind van het boekjaar, zelfs de btw in zijn zak, lees 21% extra winst op de klus.

Maar los van het hele btw geriedel, mijn accent ligt met name op het feit dat de uitvoerder het officieel doet, lees met btw heffing en factuur.
Daar hoort dus per definitie , conform wet en regelgeving, een - bepaalde mate - garantie bij.'Ik ken de ins en outs niet, maar geheel vrijblijvend zal het zeker niet zijn.
Dat punt wou ik met name benoemen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 23:03

Ik kan ook de materialen doorberekend krijgen of direct zelf betalen.
Ik kan de materialen zelf zakelijk aftrekken.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2018, 23:23

Mooi technisch verhaal. Feit blijft dat genoemd budget en genoemde werkzaamheden niet passen. Niet bij een professional en niet bij een beunhaas. Want hoe je mooi je het ook verwoord, je hebt het hier over een beunhaas.

Zal weer een hoop gezeik te horen krijgen, maar toch : als 'de zaak' de kosten van een fatsoenlijke restauratie niet kan dragen kun je je afvragen of de hele investering wel gerechtvaardigd is.........
Edward van Vugt

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Dec 2018, 11:21

Van 97 naar 99 zou ik geloof ik niet doen, met de bedragen waar je nu over praat plus restwaarde van je auto en verkoop onderdelen kan je mijn inziens beter kijken naar een 2006-2007 TD5.

Maarja blijft jouw eigen rekensom natuurlijk.

Groet Ron

Ps: heb je misschien gelijk je airco :)
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”