300 tdi of td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: 300 tdi of td5

Berichtdoor Erik Peters » 08 Dec 2018, 23:34

wilzun schreef:Of een goede td5 en die goed conserveren.

Die moet je dan eerst nog wel zien te vinden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 08 Dec 2018, 23:37

si, i kenow.

ik zou echter het type blok niet DE hoofdrol laten spelen.
een 130 is meer dan slechts dat.
een gebruikte 130 kopen blijft een gebruikte, ookal kan je veel dingen van te voren uitsluiten.
je kunt echter niet in bakken en diffs kijken bijvoorbeeld.
enig idee waar je op uit gaat komen bij een goede complete renovatie ?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

wilzun

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 23:48

Geschatte kosten is een 21.000 ex dan wel nieuw schutbord en chassis alles gegalvaniseerd enz

Mvg william

tim

Berichtdoor tim » 08 Dec 2018, 23:56

25 k.

jep, das toch wel even een bak met geld..
maar goed, het kan nog "gekker".
lastig lastig.

ik zou op zoek gaan naar een loods, een stek, en het allemaal zelf doen.
leuk, geld besparend, nou, en dan doe je er een half jaar over met die paar avonden in de week en een deel van het weekend.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2018, 23:59

wilzun schreef:Ja Tim die afweging zit ik ook te maken.
Of deze geheel restaureren dan is hij een stuk beter als nieuw geleverd.
Of een goede td5 en die goed conserveren.
Is een lastige keuze bl8jft rekenen en afwegen.

Precies,
Tel je knopen, de oude 300Tdi opknappen kost het nodige, de auto verkopen levert iets op - dat is dus de enige "baten" post in deze vergelijking.
Een Td5 kopen kost meer, en ook de Td5 zal wel iets gaan kosten ... dus maak de som.   Wat ben je - uiteindelijk totaal - kwijt om de een of de ander op het gewenste niveau te voor de deur/naast het huis te krijgen.
En rijdt eens een iets langer stukje proef met de Td5 (al was het maar omdat het fly-by-wire pedaal niet iedereen ligt en sowieso gewoontegevoelig is). De Td5 maakt gewoon minder en minder hoekig geluid (behalve koud), dus met dezelfde geluidswerende maatregelen wordt een Td5 stiller (naast het aangenamere geluid - kwestie van smaak en dus onbetwistbaar).

Enige echte minpunt dat ik kan bedenken is de smoor-gevoeligheid (die overigens best meevalt, alleen bij het bijv wegrijden op steile helling waarbij je direct op een voorrangsweg komt en je dus niet met ruim gas kan werken). Het fly-by-wire gas heeft een no-stall regeling als je het gas loslaat, daarop kan je in veel gevallen wel wegrijden, maar dan dus heel traag ... geef je gas dan neemt het gaspedaal acuut het commando over, en dat is het probleem, wanneer je nu voorzichtig gas geeft dan is dat wellicht te weinig en dan smoort de motor alsnog.
Soms voelt dit gewoon alsof er een kort moment zelfs helemaal geen gas is tijdens het smoormoment. Geef je steeds gas dan kan je de motor goed "aan het gas laten hangen". Het is gewoon een fly-by-wire foutje, bij de Puma hebben ze iets gedaan waardoor de no-stall langer blijft werken.
Als je voor de moeilijker momenten "Low" kiest dan gaat het bijna altijd goed, naast de lagere totaal-reductie zitten de versnellingen ook dicht opeen dus kan je een passender versnelling kiezen, eentje waarbij je net iets meer toeren draait zonder dat het direct loeien wordt.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 00:44

Even rustig over nadenken.

vandeven

Berichtdoor vandeven » 09 Dec 2018, 11:42

hallo ,ik had een defender td5 van2001 die was een beetje gekieteld in Oostmalle vroeger had ik dat ook slecht reageren op het gaspedaal 5a6 maal Peeters niets aan te doen zei men mi tot Oostmalle minder verbruik en niet afgeven bergop liep rustig 1op12
mvg Luc

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 12:53

Heb er eentje op het oog uit 99 met 35.000km.
Maar feit blijft wel vocht heeft misschien wel de nodige sporen achtergelaten op de onbereikbare plekken.
Ik begin toch meer te neigen naar de restauratie van mn 300tdi.
Even rustig over nadenken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Dec 2018, 14:30

wilzun schreef:Heb er eentje op het oog uit 99 met 35.000km.
Maar feit blijft wel vocht heeft misschien wel de nodige sporen achtergelaten op de onbereikbare plekken.

Ja, de achterbalk begint het eerst, zo ook bij mijn Td5 uit 2001, daar heb ik al aan moeten lassen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun

Berichtdoor wilzun » 09 Dec 2018, 14:33

Die van mij heb ik jaren geleden al vervangen. Nu nog bijna het enige wat goed is :lol:

Terug naar “Techniek”