kleiner stuur, handig?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: kleiner stuur, handig?

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2018, 15:35

HJK schreef:
ik heb vanmiddag gereden met een Defender voorzien van klein stuur. Tja...... ik ben niet overtuigd dus ik rijd nog maar even door met mijn standaard stuur.

Precies, en elke Defender stuurt "anders", en elk stuur "voelt" anders....

Da's wel heel extreem "prinses op de erwt". Er is natuurlijk een groot verschil tussen 90, 110 of 130, en de hoeveelheid lading weegt ook stevig mee.

Banden en bandenspanning maakt wel (wat) uit, het uitspoor maakt (soms veel) uit, en er is ook een duidelijk verschil tussen de Puma en de Td5 (ik heb het dan over alleen 110) ... tussen 110 Td5 en 110 Puma merk je duidelijk een ander zwaartepunt qua motor-blok (bij de Td5 heb je meer gewicht, meer naar voren en wat lager).

Ik denk dat het standaardstuur zo gek nog niet is, een compromis-mix tussen ruimte en gemak, en afgestemd op de gemiddelde medemens.
Qua ergonomie is een Defender natuurlijk geen hoogvlieger, de lange lijzen lukt het soms nog wel zich achter het stuur op te vouwen (de hogeschool origami), hoor je tot de kleinere medemens dan heb je een echt probleem, wil je dan de koppeling nog kunnen bedienen dan verdwijn je ongeveer ín het stuur.

Groeten MarcS

PS   Ik denk dat bij het stuur ook min of meer bewust gedacht is aan uitval van de stuurbekrachtiging, trek maar eens aan een standaard-stuur !   Je wilt niet dat het stuur nog veel zwaarder draait.

HJK

Berichtdoor HJK » 27 Nov 2018, 16:06

ik vind het verschil stuur-gedrag tussen de 2 puma's 110 toch echt duidelijk waarneembaar.., waarbij ik het lederen grote originele stuur in de 2013 2.2 waardeer boven het "simpele" kleine sportstuur in de 2007 2.4. Alhoewel ik wellicht anders zou spreken indien er een Moto-lita of Luisi Evolution sportstuur gemonteerd zou zijn....

Maar goed... ook de stoelen zijn anders (Recaro vs standaard).. motor (tuning) is anders, banden gelijk...
Omdat ze allen anders rijden verveelt het ook nooit..
Ps de 130 td5 is de daily, ( voor de boodschappen in de stad ... :P )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2018, 16:26

HJK schreef:ik vind het verschil stuur-gedrag tussen de 2 puma's 110 toch echt duidelijk waarneembaar.., waarbij ik het lederen grote originele stuur in de 2013 2.2 waardeer boven het "simpele" kleine sportstuur in de 2007 2.4. Alhoewel ik wellicht anders zou spreken indien er een Moto-lita of Luisi Evolution sportstuur gemonteerd zou zijn....

Maar goed... ook de stoelen zijn anders (Recaro vs standaard).. motor (tuning) is anders, banden gelijk...
Omdat ze allen anders rijden verveelt het ook nooit..
Ps de 130 td5 is de daily, ( voor de boodschappen in de stad ... :P )

Kijk ... daar is dan ook een hele lijst van (kleine) verschillen.

Ik heb gewoon het "E" (E van eenvoudig) stuur in mijn "E-type" 2010 110, en wellicht is een leren stuur of een leren hoes nog iets prettiger qua touché maar verder heb ik niks te klagen.   Wat mij betreft is het net als een fiets: je handen ± op schouderbreedte aan het stuur geeft de beste en meest ontspannen positie. De 110 met Td5 stuurde mooier, rustiger, denkelijk door het zwaardere motorblok waarvan het zwaartepunt meer naar voren en wat lager lag, het Td5 stuur (ook standaard plastic) vond ik ook prima.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Nov 2018, 21:34

Het grootste nadeel van het originele stuur vind ik het cocentrische draaien. Dat vind ik echt heulemaal niks
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”