Voor het blokkeren is een schroevendraaier tussen de kleine boutje van de pouli en de fan moer meestal genoeg.
Dynamo disco 2 td5 2002.
Re: Dynamo disco 2 td5 2002.
Volgens mij is het gewone draad en moet je de sleutel gewoon naar links meppen. 
Voor het blokkeren is een schroevendraaier tussen de kleine boutje van de pouli en de fan moer meestal genoeg.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
precies. ! 
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
- Erik Peters
Volgens mij is is het ook normale rechtse draad (bij de Td5), de 300 Tdi heeft een fan moer met linkse draad.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Toch wel grappig zo'n vervolg discussie
Ik heb ooit in het grijze verleden zelf wel eens de fout gemaakt, was volgens mij bij een Opel Rekord.
Groet
Ron
Ik heb ooit in het grijze verleden zelf wel eens de fout gemaakt, was volgens mij bij een Opel Rekord.
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Toch wel grappig zo'n vervolg discussie![]()
Ach, je hoeft niet lang op 't internet te zoeken om een heel stellige uitwisseling te vinden waarin beweerd wordt dat alle motoren (op een enkele echt zeldzame na) dezelfde kant op draaien, en dat dus de fan altijd de ene of andere kant op draait.
Houdt het dus maar op het gezonde verstand, en bedenk dat de fan vast(er) komt tgv de motor-draairichting.
Groeten MarcS
korte update.
hij is er uit.
wat een gepriegel zeg.
uiteindelijk 2 uur bezig geweest, alleen om hem te verwijderen.
de EGR moest er trouwens ook uit anders kon je de dynamo onmogelijk langs de radiator krijgen.
intercoolerslang ook overigens.
de multistekker achterop de dynamo was gek genoeg ook een heisa om te verwijderen ivm aangekoekt zand, olie etc.
de koeling van de EGR wordt overigens door een soort van pvc voorgevormde pijpjes gevoed.
deze zijn na 16 jaar duidelijk niet meer erg flexible, want de minste druk en ze barsten in stukjes.
dus deze ook maar even vervangen door normale flexibele zwarte slang.
al die clipjes om slangen te klemmen zijn trouwens ook niet echt ideaal.
zijn prima nieuw en als ze bereikbaar zijn maar er is vaak geen enkele ruimte om er mer wat voor tangetje dan ook grip op te krijgen om ze te spannen, laat staan tegelijkertijd omhoog te trekken of de slang te manipuleren.
ivm de uitstekende betrouwbaarheid van de Franse post, ondanks de attente sms dat de dynamo vandaag tussen 14.20 en 15.20 bezorgt zou worden, niets gezien!
vraag me soms af hoe dit land ubehaupt functioneert.
ik heb het gevoel dat inbouwen eigenlijk wat makkelijker gaat.
maar goed, we zullen zien.
hou jullie wel op de hoogte.
wie weet steekt een ander er nog iets van op.
(zoniet zal weer een ander er smakelijk om kunnen lachen).

hij is er uit.
wat een gepriegel zeg.
uiteindelijk 2 uur bezig geweest, alleen om hem te verwijderen.
de EGR moest er trouwens ook uit anders kon je de dynamo onmogelijk langs de radiator krijgen.
intercoolerslang ook overigens.
de multistekker achterop de dynamo was gek genoeg ook een heisa om te verwijderen ivm aangekoekt zand, olie etc.
de koeling van de EGR wordt overigens door een soort van pvc voorgevormde pijpjes gevoed.
deze zijn na 16 jaar duidelijk niet meer erg flexible, want de minste druk en ze barsten in stukjes.
dus deze ook maar even vervangen door normale flexibele zwarte slang.
al die clipjes om slangen te klemmen zijn trouwens ook niet echt ideaal.
zijn prima nieuw en als ze bereikbaar zijn maar er is vaak geen enkele ruimte om er mer wat voor tangetje dan ook grip op te krijgen om ze te spannen, laat staan tegelijkertijd omhoog te trekken of de slang te manipuleren.
ivm de uitstekende betrouwbaarheid van de Franse post, ondanks de attente sms dat de dynamo vandaag tussen 14.20 en 15.20 bezorgt zou worden, niets gezien!
vraag me soms af hoe dit land ubehaupt functioneert.
ik heb het gevoel dat inbouwen eigenlijk wat makkelijker gaat.
maar goed, we zullen zien.
hou jullie wel op de hoogte.
wie weet steekt een ander er nog iets van op.
(zoniet zal weer een ander er smakelijk om kunnen lachen).
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
- Erik Peters
Roger schreef:ivm de uitstekende betrouwbaarheid van de Franse post, ondanks de attente sms dat de dynamo vandaag tussen 14.20 en 15.20 bezorgt zou worden, niets gezien!
Dat is niet alleen bij de Franse post het geval, ook PostNL heeft dat soort problemen, vanwege Black Friday zo wordt gemeld.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Roger schreef:ivm de uitstekende betrouwbaarheid van de Franse post, ondanks de attente sms dat de dynamo vandaag tussen 14.20 en 15.20 bezorgt zou worden, niets gezien!
Dat is niet alleen bij de Franse post het geval, ook PostNL heeft dat soort problemen, vanwege Black Friday zo wordt gemeld.
Mijn ervaringen met de Franse post zijn gemiddeld beter als die met PostNL, de post in het betrouwbare Zweden is al helemaal een dieptepunt.
Groeten MarcS
Voor de fabrieksklemmen heb je ene speciale tang nodig. Met een kabel en twee klembekjes en een tang die je op afstand bedient. Als je die eenmaal hebt zijn die klemmetjes briljant want je kunt ze op de meest rare plekken gewoon vastzetten.
Dynamo kan er gewoon uit als je het koelreservoir even opzij legt, die zit alleen geklikt en leg je zo aan de kant. Heb mijn EGR nog nooit ban dichtbij gezien

Dynamo kan er gewoon uit als je het koelreservoir even opzij legt, die zit alleen geklikt en leg je zo aan de kant. Heb mijn EGR nog nooit ban dichtbij gezien
Edward van Vugt
hahaha.
shit, die Kant had ik nog niet geprobeerd.
via de onderkant was al helemaal niet de moeite waard
nou ja jammer.
alles is zowieso wel iets beter te bereiken als de egr eruit ligt dus geeft niet zo.
het ding op zich is niet echt de moeite waard om van dichtbij te bekijken.
bovendien heeft het ervoor gezorgd dat ik de koelleiding aan stukken brak, dus weer een reparatie extra gratis erbij.

shit, die Kant had ik nog niet geprobeerd.
via de onderkant was al helemaal niet de moeite waard
nou ja jammer.
alles is zowieso wel iets beter te bereiken als de egr eruit ligt dus geeft niet zo.
het ding op zich is niet echt de moeite waard om van dichtbij te bekijken.
bovendien heeft het ervoor gezorgd dat ik de koelleiding aan stukken brak, dus weer een reparatie extra gratis erbij.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat