Ik heb op mijn 300tdi ook een egr zitten deze heb ik vernieuwd omdat na revisie de bovenkant afgebroken was.
Hoe merk ik of hij doet wat hij moet doen?
Watergekoelde EGR afdichten?
Re: Watergekoelde EGR afdichten?
Edward schreef:Hoe het koelen van een afgedopte EGR ook maar iets zou moeten bijdragen aan een lager EGR of het inder kromtrekken van het spruitstuk mag iemand even voor mij uittekenen.
Want de EGR is niks meer dan een aftakking van het uitlaatkanaal. Dop je dat af komt er geen uitlaatgas meer bij de EGR of bij de koelmantel. Dus of je die mantel nu op 10000 of op 10 garaden koelt, daar gaan de uitlaatgassen noch het spruitstuk iets van merken.
Bij de egr vervanger waar ik het over had komt er geen afdichtingsplaatje aan te pas. Er zit een flens op zoals op de egr, waar de aftakking van het uitlaatkanaal op aansluit, alleen is die flens dicht. Er komt dus wel degelijk uitlaatgas in de koeler en wordt dus gekoeld. Voor wat het waard is overigens...….
wilzun schreef:Ik heb op mijn 300tdi ook een egr zitten deze heb ik vernieuwd omdat na revisie de bovenkant afgebroken was.
Hoe merk ik of hij doet wat hij moet doen?
Als de motor goed presteert kun je er wel vanuit gaan dat hij het doet.
OttoVink schreef:Edward schreef:Hoe het koelen van een afgedopte EGR ook maar iets zou moeten bijdragen aan een lager EGR of het inder kromtrekken van het spruitstuk mag iemand even voor mij uittekenen.
Want de EGR is niks meer dan een aftakking van het uitlaatkanaal. Dop je dat af komt er geen uitlaatgas meer bij de EGR of bij de koelmantel. Dus of je die mantel nu op 10000 of op 10 garaden koelt, daar gaan de uitlaatgassen noch het spruitstuk iets van merken.
Bij de egr vervanger waar ik het over had komt er geen afdichtingsplaatje aan te pas. Er zit een flens op zoals op de egr, waar de aftakking van het uitlaatkanaal op aansluit, alleen is die flens dicht. Er komt dus wel degelijk uitlaatgas in de koeler en wordt dus gekoeld. Voor wat het waard is overigens...….
Ah, had niet door dat de set van Bas een vervanger is ipv een afdopkitje.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ik heb de EGR er af gehaald met een afdopset, verschil in vermogen merk je weinig van.
Maar als je ziet hoe smerig dat ding is, en die inlaatlucht met al die ellende komt dus wel in je motor terecht.
Maar als je ziet hoe smerig dat ding is, en die inlaatlucht met al die ellende komt dus wel in je motor terecht.
groeten Erik
Range Rover Sport TDV8 HSE 2014
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Range Rover Sport TDV8 HSE 2014
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005
Maar verbrand toch weer en dan smeert hij toch wat meer 
wgdw schreef:Ik heb de EGR er af gehaald met een afdopset, verschil in vermogen merk je weinig van.
Bij de huidige ben ik nog te lui geweest om te kijken maar bij mijn vorige heb ik bij 280K ergens een keer de intercooler en het inlaattraject schoon willen maken. Maar dat was niet nodig! Alles was redelijk schoon alleen het stukje tussen tussen turbo en intercooler had wat olie van de turbo.
Ofwel: als je inlaatspruitstuk vies is dan rijdt je gewoon teveel als een oud wijf! GAS EROP!!!!
Edward van Vugt
-
Landmarcs
wgdw schreef:Ik heb de EGR er af gehaald met een afdopset, verschil in vermogen merk je weinig van.
Tja, vertel eens meer .... na hoeveel tijd en wat waren er verder voor omstandigheden ?
Ik heb hier een Puma-EGR, eentje die na ruim 3 jaar storingen gaf .... maar qua "smerig" .... een beetje stoffig, zwart stoffig, meer niet.
( O ja, ik rijd echt heel wat kilometers met juist heel zuinig gas, ik vind het een sport om meer kilometers uit de tank te putten.)
Je moet een best eind in de rimboe wonen om in 3 jaar minder stof op je vensterbank te hebben.
Ik vermoed weer zo'n voorbeeld waarbij er na vele jaren de EGR losgenomen wordt omdat er sowieso iets mis was ... en dan blijkt ie smerig (bijv. omdat de turbo al een eeuwigheid olie aan het vernevelen is).
Groeten MarcS
hallo ,schijnbaar draagt het ook bij in de zuigerkoeling??? ik denk dat de meeste turbo motoren te veel op stationair draaien waardoor er met een te traag draaiende turbo ook meer olie in de interkoeler komt de vrachtwagen motoren mochten vroeger enkel boven de 1200 toeren blijven draaien
mvg luc
mvg luc
-
Landmarcs
vandeven schreef:... schijnbaar draagt het ook bij in de zuigerkoeling??? ....
Niet, niet schijnbaar: Bij lagere toerentallen + lagere vermogensvraag verloopt zonder EGR de verbranding erg hevig, met hogere temperaturen tot gevolg, en die hogere remperaturen geven hogere NOx aandelen. Dus is ook de thermische belasting van de zuiger iets extremer.
Aan de andere kant, bij AdBlue motoren trekt men zich niks aan van de NOx, en is de optimalisering op de beste verbranding, het AdBlue-katalysator-systeem neemt daarna de NOx onderhanden.
En het gesjoemel is dan het niet toepassen van de diverse regelsystemen zodra de motor buiten de genormeerde test-omstandigheden komt.
Groeten MarcS