Vorig jaar heb ik hetzelfde euvel gehad en het bleek uiteindelijk Air bleed Valve (WJN500110) te zijn. Hoe werkt het:
1. Pomp in tank pompt diesel naar het dieselfilter (lage druk)
2. Diesel gaat door dieselfilter, terug naar de pomp
3. Diesel gaat door het 2 deel van de pomp (hoge druk)
4. Onder hoge druk (ik meen 4bar) van de pomp direct naar de motor (via FPR)
5. Overtollige brandstof komt terug van de motor naar de aansluiting op het dieselfilter behuizing en wordt weer in het lage druk systeem gebracht.
6. Op het filterhuis zit een 4e aansluiting (de retourleiding). Deze voert lucht af die in de retour komende brandstof zit. Het scheiden van lucht en brandstof gebeurd middels deze valve.
Als deze valve verstopt zit, kan geen lucht worden afgevoerd en blijft het in het circuit zitten. Dit verklaard ook waarom de pomp zo lang hoorbaar blijft, er zit immers lucht in het systeem. Zolang de tank vol genoeg zit gaat het allemaal nog wel goed, er wordt dan voldoende brandstof aangezogen. Zodra er een lager niveau bereikt wordt, komt er meer lucht in het systeem en stopt het geheel ermee.
Dit verklaard ook waarom je met een paar litertjes meer in de tank weer kan rijden.
Hoe kan je het controleren? Trek de leiding die loopt van het filterhuis terug naar de tank (om naar het hogedruk gedeelte te gaan) eraf (als je voor het filter zit, rechts voor), zet de auto op contact. Vang de diesel op. Zit er lucht in? gevonden! Zet wel even een slangetje op de aansluiting, anders is het een zooitje.
Als je echt enthousiast ben, kan je de pomp vervangen. Mijn ervaring is dat die circa. 200k tot 300k meegaan (maar dat is mijn ervaring). Controleer ook even of de FPR niet lekt. Die kan je vervangen, maar met een paar nieuwe rubbertjes kan die er ook weer tegenaan. Ik hoop dat het lukt!