Ik heb vanmiddag het motor-remmen van de 2,4 TD4 "Puma" nog eens kort op de proef gesteld.
Terug naar 5º, 4º of 3º maakt vooral uit in toerental, pas bij de 3º was er ook iets "remkracht" maar niet veel.
Met een beetje helling moet je ver terugschakelen en een geluid alsof heel het binnenwerk naar buiten wil voor lief nemen.
Groeten MarcS
V8 70th anniversary specificaties
Re: V8 70th anniversary specificaties
Dit jaar in de Pyreneeen met ongeveer 2800 kg op weg. Remmen op de motor met de TD4 gaat inderdaad prima, ook bij grotere nijgingen, als je maar hoog in toeren gaat (3.000 ongeveer), maar dan rammelen de lagers ongeveer de motor uit.
Ik zoek nog even verder naar verbeterde wielophanging.
Ik zoek nog even verder naar verbeterde wielophanging.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: V8 70th anniversary specificaties
WhiteLaRo schreef:Dit jaar in de Pyreneeen met ongeveer 2800 kg op weg. Remmen op de motor met de TD4 gaat inderdaad prima, ook bij grotere nijgingen, als je maar hoog in toeren gaat (3.000 ongeveer), maar dan rammelen de lagers ongeveer de motor uit.
Ik zoek nog even verder naar verbeterde wielophanging.
Precies, pas bij een loeiende motor remt ie ... de "rendementen" van een zo snel voortgeduwde luchtpomp zijn dan kennelijk zo ongunstig dat je een accepabele motor-rem-werking hebt. Een inlaat- of uitlaat-vlinder was mooier geweest.
En qua verbeterde wiel-ophanging: Ik vrees dat het bij marginale verbeteringen blijft.
Je hebt nu eenmaal twee zware starre assen, daar is niet veel aan te doen (dwz dat gaat niet zolang je er geen heel andere auto van maakt).
Misschien heeft JoostKenia nog suggesties, hij rijdt kennelijk zo nu en dan hard met een Defender, en dat dan over slechte wegen.
Groeten MarcS
Re: V8 70th anniversary specificaties
http://www.bas4cars.nl/wp/
misschien kan je hier wat info krijgen ze doen daar ook ombouw van Bowler's
Groet
Ron
misschien kan je hier wat info krijgen ze doen daar ook ombouw van Bowler's
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: V8 70th anniversary specificaties
Landmarcs schreef:
Precies, pas bij een loeiende motor remt ie ... de "rendementen" van een zo snel voortgeduwde luchtpomp zijn dan kennelijk zo ongunstig dat je een accepabele motor-rem-werking hebt. Een inlaat- of uitlaat-vlinder was mooier geweest.
Groeten MarcS
De remcapaciteit van een diesel is sowieso niet geweldig. Daarom zijn vrachtwagens vaak uitgerust met een "Jay Brake" die van de motor feitelijk een compressor maakt.
Bij wegmotoren maakt het ook de wereld of er een lijn of v blok onder hangt. Een lijnblok remt 0 op de motor terwijl bij een V blok de rem vaak niet eens nodig is omdat de motor zo hard remt. Zet je een 4 lijn naast een V twin van gelijke CC's dan is het verschil helemaal enorm.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: V8 70th anniversary specificaties
Edward schreef:...
Een lijnblok remt 0 op de motor terwijl bij een V blok de rem vaak niet eens nodig is omdat de motor zo hard remt. Zet je een 4 lijn naast een V twin van gelijke CC's dan is het verschil helemaal enorm.
Ik ben nu wel weer nieuwsgierig naar de fysica achter een dergelijk verschil.
Misschien is het eenvoudigweg een kwestie van toerentallen en overbrengingen ...
... het is nl niet alleen de cilinderinhoud maar het totaalplaatje (in dit geval toeren x inhoud).
Groeten MarcS
PS Die "Jay Brake" is waarschijnlijk de "Jake Brake", zie Jacobs Engine Brake
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten