dyngo schreef:Terrein rijden doe ik zelden.
Maar als het eens zo is verbaast mij hoe gemakkelijk het gaat.
De 76er RR staat op 265/75/16 AT, mach 5 wielen, ET 0.
Staan dus vrij ver naar buiten, geen problemen met aanlopen bij het sturen, is zelfs nog heel wat over.
Staat vooral geweldig mooi, vrij hoog, maar rijdt ook nog heel goed.
Een prettige en stabiele auto op de snelweg.
Dag Dyngo,
Ik geloof maar zo dat het goed rijdt op de snelweg maar 265/75 met ET 0 velgen geeft beslist meer stuur-reacties.
Zelfs de wissel van standaard-staal 5.5 inch ET 33 naar HD (Wolf) 6.5 inch ET 25 (en bijpassend van 7.5x16 naar 235/85x16) merk je in iets meer stuur-reacties (en dat ondanks het feit dat de 235 oneffenheden makkelijker gladstrijkt).
Hoofdprobleem van Ronald was het niet meer beschikbaar zijn van "zijn" MT band in 265/75x16 met een geschikte snelheidsindex.
En verder - wellicht secondair - vroeg Ronald wat de voors en tegens van small versus big zijn.
Wat dat laatste betreft: binnen de hier genoemde grenzen zijn er weinig voordelen bij de bredere band -- misschien zijn de looks wel de "belangrijkste", daarnaast een beetje meer floation (wat in extreme gevallen kan helpen) en meer grip in echt smalle sporen. De smallere band heeft als voordelen: iets minder aquaplaning, iets meer grip in de "diepte" (als er daar grip te vinden is), minder stuurreacties en er is meer en goedkopere keus (wat dat laatste betreft: als het verschil "slechts" een paar tientjes is dan scheelt het een hele band op een set van 6).
Groeten MarcS