Goedemorgen luisteraars !
Maar weer eventjes in mijn pen ( toetsenboard ) klimmen.
Verwarrend en tegelijkertijd verbijstering.
Waarom verbijstering; omdat de waarde die Fenna ( nog bedankt voor het doornemen van alle foto’s) aan dit project hangt 8 tot 10.000 max. zou uitgeven aan een soort gelijk project en ik MarcS toch maar zijn advies hebt opgevolgd door Paul OneTen een mailtje te sturen met de vraag of hij er met zijn vakkennis naar zou willen kijken.
Dit was zijn antwoord :
Dat lijkt wel een leuke auto, en daar is al behoorlijk wat aan gedaan. Wel veel goedkope Britpart onderdelen gebruikt zo te zien. Ik denk dat zo'n auto wel 12500-15000 euro waard is. Maar het blijft bij series Land Rovers wel een beetje 'wat de gek er voor geeft' want het blijft natuurlijk echt een hobbyobject waar je niet echt dagelijks mee kan rijden. Daarom zijn Defenders in de regel een stuk duurder, omdat je die ook als 'normale' auto zou kunnen gebruiken.
Groeten, PaulAl een iets bevredigd antwoord, maaaarr……..begrijp het nog steeds niet helemaal ? En wil hem verder niet overladen met lastige vragen. Daar is dit forum voor toch?

.
Als ik nu gewoon simpel een gevoelsmatig optelsommetje maak als leek, (en zo keek ik er ook naar), en ik heb geen idee van prijzen en heb er ook niet op gegoogled.
Wanneer ik zelf aan de gang ga met restaureren:
€ 5.000 = Ik koop een redelijke, niet gerestaureerde, 109 series 3. (Weet dan nog niet wat ik heb gekocht en tegenkom nadat je hem uit elkaar haalt)
€ 2.000 = Ik haal hem zelf uit elkaar en laat alle delen los spuiten ( niet rollen )
€ 500 = Ik laat alle stalen delen galvaniseren exclusief het chassis (geen idee wat zoiets kost)
€ 3.000 = Geen idee wat alle nieuwe onderdelen op de foto’s kosten; Remmen,nieuwe bedrading, leidingen, soft top, banden, bovenramen, stoelen
€ 1.500 = Laat het motorblok, versnellingsbak en de cardans reviseren.
€ 1.000 = Doe er nog eens een bedrag bij van spullen die ik vergeten ben.
_______
€ 13.000 = Als ik dit dan optel!
Dit is puur natte vinger werk en nergens op gebaseerd en dan heb ik zelfs het idee dat ik nog te laag heb geschat . Als ik er ver naast zit hoor ik het graag.
Dan heb ik dus een auto die ik met mijn lekenkennis hebt opgeknapt en ben ik 13000 euro armer.
Ook weer geen flauw idee; maar mag ik zeggen dat er 300 uur aan besteed is door het bedrijf wat de werkzaamheden heeft uitgevoerd !!! ?????? en reken dan eens een met een uurloon van 40 euro zou er zomaar 12000 euro aan arbeid in zitten ????? Wordt het een auto van € 25.000
Roept u maar !!
En rijd zo’n auto nou echt zo slecht dat je hem niet dagelijks zou willen gebruiken ?
Fenna ; auto heeft inderdaad een militaire oorsprong. Het bouwjaar is 1981. En een goed idee om het chassis nummer en motornummer bij de RDW alvorens te laten controleren.
MarcS ; Als ik een Defenderoiden ( mooi woord trouwens ) koop voor 15.000 euro en er een bedrag bij optel voor een benzinemotor, soft top en verborgen gebreken. Kom ik dus op een soort gelijk bedrag uit. En zal inderdaad een auto hebben die prettiger is om dagelijks in te rijden. Maar kom ik nog steeds niet in aanmerking voor overgangsregeling en als oldtimer laten registreren kan ik dan wel helemaal vergeten. En kijk eens wat je dan per kwartaal aan wegenbelasting betaald als particulier !
Begrijp me wel goed dat ik blij ben met ieder advies en ik hier geen commentaar lever, maar alleen maar hardop denk en probeer mijn ideale plaatje te verwezenlijken met alle eisen die ik heb.
Dus kom maar op met …………
Michel
Ps. van welk bouwjaar zijn de eerste land rover defender 110 soft top Typ. tithonus gemaakt met benzine motor ? Want als het 1988 is kan ik voor een overgangsregeling in aanmerking komen.