Hallo Michel,
De foto's wil ik wel eens bekijken, hoewel ik met de 2,25 Diesel beter thuis ben dan met de 2,25 Benzine en mijn opbouwkennis is vooral STAWAG (die van mezelf heb ik voor een aanzienlijk deel uit elkaar gehad en inmiddels weer in elkaar.)
Van belang voor het bepalen of iets klopt, is ook het bouwjaar van de auto. De remmerij oa is begin jaren 80 veranderd en er zijn in het dashboard wat subtiele veranderingen geweest gedurende de serie 3 productie periode.
Waarschijnlijk zal ik niet van alles kunnen zien of het wel of niet klopt, maar als er nog iemand meekijkt, dan komen we wel een heel eind.
groetjes, Fenna
landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen
Re: landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen
Hai Marc,
Begrijp wat je zegt !, Maar ik ga geen professioneel ( Effen gegoogeld) lastig vallen met iets wat ik bij een ander ga kopen. Lijkt me niet dat hij daar op zit te wachten.
Hoop op reacties en advies van Form leden zoals jij . Je loopt altijd de kans op een kat in de zak, of je kan gewoon domme pech hebben zonder enige opzet van de verkoper.
En dit katje is niet gratis, wil alleen nog eventjes achterwegen laten hoeveel deze poes moet kosten om niemand te beïnvloeden.
En tja op zijn kantje..... anders is het leven helemaal zo saai
.
Maar zal en kan ik mijn eerder gestelde vraag misschien bij een ander onderwerp plaatsen, omdat het nu staat onder voorstellen en ben bang dat mijn vraag dan niet genoeg gelezen word ????
Behalve door jou dan Marc
Bedankt
Michel
Begrijp wat je zegt !, Maar ik ga geen professioneel ( Effen gegoogeld) lastig vallen met iets wat ik bij een ander ga kopen. Lijkt me niet dat hij daar op zit te wachten.
Hoop op reacties en advies van Form leden zoals jij . Je loopt altijd de kans op een kat in de zak, of je kan gewoon domme pech hebben zonder enige opzet van de verkoper.
En dit katje is niet gratis, wil alleen nog eventjes achterwegen laten hoeveel deze poes moet kosten om niemand te beïnvloeden.
En tja op zijn kantje..... anders is het leven helemaal zo saai
Maar zal en kan ik mijn eerder gestelde vraag misschien bij een ander onderwerp plaatsen, omdat het nu staat onder voorstellen en ben bang dat mijn vraag dan niet genoeg gelezen word ????
Behalve door jou dan Marc
Bedankt
Michel
- Erik Peters
Mijn eerste Land Rover was een 109 2,25 D Stawag (9 persoons) uit 1974 en die auto heb ik helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Dat heeft zeker 3 jaar geduurd. Dus enige ervaring met restaureren heb ik wel. Ik heb zeker 10 jaar met de 109 gereden. En uiteindelijk heb ik de auto verkocht voor hetzelfde bedrag als waarvoor ik de auto gekocht had (6000 gulden). Later heb ik alle nota's eens opgeteld en dat was zo'n hoog bedrag, dat ik eigenlijk beter een nieuwe had kunnen kopen (dan had ik ook nog garantie gehad).
Of de RDW moeilijk gaat doen als jij banken achterin gaat plaatsen weet ik niet (het is niet origineel).
Op de dorpel onder de deur hoort geen traanplaat te zitten, maar het alu. plaatwerk dat daar normaal zit wil in het terrein nog wel eens krom gaan.
Wat de gek ervoor geeft.
Groet,
Erik.
Of de RDW moeilijk gaat doen als jij banken achterin gaat plaatsen weet ik niet (het is niet origineel).
Op de dorpel onder de deur hoort geen traanplaat te zitten, maar het alu. plaatwerk dat daar normaal zit wil in het terrein nog wel eens krom gaan.
MHGPeters schreef:En dan de hamvraag. Wat mag zoiets kosten ??
Wat de gek ervoor geeft.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
MHGPeters schreef:En dan de hamvraag. Wat mag zoiets kosten ??
Erik Peters schreef:Wat de gek ervoor geeft.
Precies.
Ik ken iemand die een rijdend wrak verkocht, een 110 met V8 (toentertijd bijna belasting vrij) en hij verkocht zijn "wrak" omdat er zoveel voor geboden werd dat hij geen nee kon zeggen. Van de "winst" kocht ie een toen ± 10 jaar oude Discovery en hij rijdt er nog steeds mee ... dat ie fors belasting betaalt deert 'm niet want de verdere kosten voor de Disco vallen in het niet bij de kosten die hij voor zijn "wrak" had moeten maken.
Ja, ja, hij denkt nog steeds met weemoed aan de 110, want meer karakter, maar verder is het alleen maar winst.
O ja, het "wrak" had heel snel al weer een nieuwe eigenaar (eentje die er veel minder voor betaalde, en waarschijnlijk nog steeds teveel).
Moraal van het verhaal: Tel je knopen, doe dat nog eens, en maak een aantal sommetjes en reken je niet rijk.
Als de overgangsregeling interessant is dan is het wellicht ook interessant een jongere auto te kopen en die bijv. 3/4 jaar te schorsen.
Zoals Erik al aangeeft: een serieus van onder tot boven gerestaureerde auto kost gauw meer als een nieuwe.
Een redelijk nieuwe tweedehands is ook niet goedkoop (de prijzen lijken nog steeds te stijgen, maar bijv een diesel die in Duitsland geen groene UmweltPlakette krijgt kan interessant geprijsd zijn), maar ... een redelijk nieuwe tweedehandse is (indien je met verstand koopt) een heel stuk betrouwbaarder, en ook nog eens comfortabeler.
En dan als tenslotte: Zelfs als je tijdig een nu in prijs stijgende Defender had gekocht dan nog moet er geld bij ... auto rijden kost geld, je moet een ruim bovengemiddeld uurloon rekenen wil je niet voordeliger gaan fietsen.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 07 Jun 2018, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hai Fenna, MarcS, Erik en andere luisteraars,
Hierbij een link naar WeTransfer waar de foto's van de restauratie te zien zijn.
https://wetransfer.com/downloads/3bfdbf ... 641/7f00df
Fijn dat je naar de foto's wilt kijken Fenna, alvast bedankt.
Eric,
wat betreft onderdorpel, weet ik nog niet of er traanplaat zit of niet. Maar ik zie iets zitten op de foto onder de deur wat niet de kleur van de auto heeft. Ik kan me niet voorstellen dat dit gedaan is om iets te verdoezelen gezien het vele werk wat ze hebben verricht. Maar zal hier nog naar vragen bij de eigenaar. En tja de hamvraag is nog steeds niet beantwoord. Ben ik die gek !!! ???. Heb echt geen idee wat die gek dan zou moeten neertellen voor zoiets, Maar soms moet je een beetje gek doen in je leven en er gewoon van genieten. Toch ?
MarcS,
Ik begrijp wat je bedoelt en zegt. Maar om nu een auto te kopen , hem te schorsen en er 4 jaar naar te kijken onder een zeiltje ? Dat zie ik niet zitten! Als ik tot koop overga, wil ik er ook van genieten en niet 3/4 jaar gaan zitten wachten. Ik heb je raad opgevolgd en Paul oneten een mailtje gestuurd. Ik hoop dat hij wil reageren. Heb eventjes zijn website doorgespit en was onder de indruk.
Goed tot zover, weer bedankt en sta nog steeds open voor antwoorden en suggesties en natuurlijk iemand die een antwoord heeft op die ene hamvraag
Michel
Hierbij een link naar WeTransfer waar de foto's van de restauratie te zien zijn.
https://wetransfer.com/downloads/3bfdbf ... 641/7f00df
Fijn dat je naar de foto's wilt kijken Fenna, alvast bedankt.
Eric,
wat betreft onderdorpel, weet ik nog niet of er traanplaat zit of niet. Maar ik zie iets zitten op de foto onder de deur wat niet de kleur van de auto heeft. Ik kan me niet voorstellen dat dit gedaan is om iets te verdoezelen gezien het vele werk wat ze hebben verricht. Maar zal hier nog naar vragen bij de eigenaar. En tja de hamvraag is nog steeds niet beantwoord. Ben ik die gek !!! ???. Heb echt geen idee wat die gek dan zou moeten neertellen voor zoiets, Maar soms moet je een beetje gek doen in je leven en er gewoon van genieten. Toch ?
MarcS,
Ik begrijp wat je bedoelt en zegt. Maar om nu een auto te kopen , hem te schorsen en er 4 jaar naar te kijken onder een zeiltje ? Dat zie ik niet zitten! Als ik tot koop overga, wil ik er ook van genieten en niet 3/4 jaar gaan zitten wachten. Ik heb je raad opgevolgd en Paul oneten een mailtje gestuurd. Ik hoop dat hij wil reageren. Heb eventjes zijn website doorgespit en was onder de indruk.
Goed tot zover, weer bedankt en sta nog steeds open voor antwoorden en suggesties en natuurlijk iemand die een antwoord heeft op die ene hamvraag
Michel
-
Landmarcs
MHGPeters schreef:...
MarcS,
Ik dacht meer: stel dat je die nog een aantal jaar belastte 110 (of Defender) koopt en je vindt de auto die je dromen kan vervullen vandaag of morgen al .... (vlgs mij is het verstandiger rustig te rond te kijken, de kans dat je die golden opportunity laat lopen is vele malen kleiner als de kans dat je met wat geduld een uiteindelijk duurzamere keuze maakt) ..... dan rijd je er natuurlijk nu de hele vakantie mee (en denkelijk nog meer) daarna kan ie dan iets langer (langer als de overgangsregeling) in de schorsing - je mag met een geschorste auto eventueel zelfs naar de APK en een beperkt aantal aangemeldde evenementen.
Als je nu ook de overgangsregeling overweegt dan is schorsen gewoon slechts één stapje verder (en je kan desgewenst nog eens tussentijds ontschorsen).
Verder: als het open rijden gaat vervelen dan kan je de auto (met wat moeite) ombouwen naar een camper (goed op de belastingdienst-regels letten) en dan val je in het kwarttarief.
En tenslotte: je hebt nu iets met Frankrijk ... als je daar meer mee hebt en wilt en kunt houden dan zou je de auto ook daar kunnen immatriculeren ... alleen heb je dan wel nogal strakke beperkingen mbt het rijden in Nederland (althans waar het een chauffeur betreft die in Nederland zijn domicilie heeft). Verzekeren en overige belastingen zijn in Frankrijk een stuk aantrekkelijker, de APK/ControleTechnique is vlgs mij ook nog steeds een stukje vriendelijker (de regels voor de ControleTechnique zijn onlangs wat aangescherpt, maar de controle werd voorheen soms ook wel erg ruimdenkend uitgevoerd).
Groeten MarcS
- Erik Peters
MHGPeters schreef:wat betreft onderdorpel, weet ik nog niet of er traanplaat zit of niet. Maar ik zie iets zitten op de foto onder de deur wat niet de kleur van de auto heeft.
Klopt, dat is een verzinkt staalprofiel waar de deur onderaan op af hoort te sluiten en waar binnenin de auto de aluminium vloerpanelen op rusten (en aan vast geschroefd zijn evenals de seat-base) eigenlijk hoort daar nog een aluminium onderdorpel voor te zitten. Zoiets:
Onderaan op het voorspatbord zit (alu.) traanplaat.
En wat betreft de hamvraag, ik denk dat ie heel duur is (misschien wel te duur, want je hebt tenslotte geen nieuwe auto).
Groet,
Erik.
p.s. Ik heb een oude 8 persoons VW bus (1990, dus buiten 'alle' voordeelregels) die ik alleen gebruik voor de vakantie('s) of een familie-uitje. De auto is geschorst, totdat ik hem wil gebruiken, dan haal ik hem uit de schorsing (en dat kan soms wel 3x per jaar zijn). Opnieuw schorsen kost natuurlijk bijna € 25, maar een kwartaal belasting kost € 213. En als ik de auto maar een paar dagen gebruik en weer schors hoef ik helemaal geen wegenbelasting te betalen omdat het bedrag dat ik zou moeten betalen dan zo gering is (minder dan € 7,-) dat het wordt kwijtgescholden. Je moet er wel rekening mee houden dat de auto minstens een maand geschorst dient te zijn, anders wordt alsnog de tussenliggende periode in rekening gebracht door de belastingdienst. Schorsen en ontschorsen kan tegenwoordig online. Je krijgt vanzelf een rekening mrb van de belastingdienst en na hernieuwd schorsen het te veel betaalde terug (indien van toepassing).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Heb de foto's nu op Google+ gezet. Kunnen jullie ze direct bekijken zonder deze te moeten downloaden. Wel zo vriendelijk
.
De auto is in uit elkaar aangekomen bij de garage, want eigenaar zag het niet meer zitten en of had geen tijd meer om het project af te maken. Is nog wel steeds de huidige eigenaar. Dit ter verduidelijking van een aantal foto's waar de oude zooi aankomt bij de garage .
Link direct naar de foto's
https://plus.google.com/u/0/collection/85FCNF
Tot horens,
Michel
De auto is in uit elkaar aangekomen bij de garage, want eigenaar zag het niet meer zitten en of had geen tijd meer om het project af te maken. Is nog wel steeds de huidige eigenaar. Dit ter verduidelijking van een aantal foto's waar de oude zooi aankomt bij de garage .
Link direct naar de foto's
https://plus.google.com/u/0/collection/85FCNF
Tot horens,
Michel
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:.... wat betreft de hamvraag, ik denk dat ie heel duur is (misschien wel te duur, want je hebt tenslotte geen nieuwe auto).
Ik denk dat je wat betreft die hamvraag ook niet moet vergelijken met de prijzen die je in Frankrijk op 't internet ziet.*
Ik was pas in het land van de Cognac en een goede vriend aldaar kijkt al langer een beetje naar een Defender (zijn oude cherokee staat al weer geruime tijd stil) ... en ik zag daar prijzen waar je niet blij van wordt (nu ja als verkoper wordt je misschien blij).
Ik denk dat ik die goede vriend moet aanraden hetzij in Spanje dan wel in Duitsland te zoeken - Spanje is voor hem waarschijnlijk het best, want het dichtste bij (en bovendien spreken ze in Spanje geen Duits).
- * 't Is vreemd, die Franse tweede-hands-prijzen: even geleden, de Defender was nog nieuw leverbaar, was de Defender daar net zo geprijsd als hier de grijs-kenteken-auto's, dus goed beschouwd best schappelijk.
Hai Marcs,
Laat ik de vraag dan anders stellen. Wat zou ik voor een soort gelijke dan in Duitsland of in Spanje of Nederland betalen die gelijkwaardig is gerenoveer ? Ik koop hem niet voor de handel , en zal bij verkoop best geld verliezen. Maar dat doe je op iedere auto. Maar heb domweg geen idee en zoek naar een leidraad. Zou je in een goedkoop land 10-20-30-40.000 euro betalen ??, ik roep maar wat .
Laat ik de vraag dan anders stellen. Wat zou ik voor een soort gelijke dan in Duitsland of in Spanje of Nederland betalen die gelijkwaardig is gerenoveer ? Ik koop hem niet voor de handel , en zal bij verkoop best geld verliezen. Maar dat doe je op iedere auto. Maar heb domweg geen idee en zoek naar een leidraad. Zou je in een goedkoop land 10-20-30-40.000 euro betalen ??, ik roep maar wat .
Terug naar “Nieuw op het forum”