VeeTee schreef:Gerard4t schreef:Ik heb er een gewoonte van gemaakt om het relais de beide accu's te laten koppelen voor het starten, zo staan er dan twee accu's parallel en wordt de startaccu ontzien, ze hebben beide nog maar ongeveer de helft te doen, dat scheelt dan in slijtage veel meer dan het dubbele.
Tja, mijns insziens doe je dan de intelligentie van het relais weer teniet...
Het “intelligente” relais zal de accus paralel schakelen als er geladen wordt, er komt dan op beide accus de laadspanning te staan en er zal geen vereffeningsstroom lopen. Schakel je ze handmatig vóór het starten paralel, dan loopt er wél een vereffeningsstroom...
De start accu is bovendien gemaakt voor startgebruik: korte tijd heel hoge stromen - dus dikke platen. De standaccu is daarentegen anders geconstrueerd, beter bestand tegen langdurige ontladingen met lagere stromen...
Maar ik heb wel eens het idee dat het met accus zo iets als met geloof, zoveel mensen zoveel meningen...
Ik ga je even tegenspreken, het is namelijk andersom: Beide accu's in rust is gelijke klemspanning (ongeveer, want de startaccu wordt licht belast door de elektronica). Zou er gestart worden zonder de accu's eerst parallel de schakelen, dan loopt na het starten de spanning van de startaccu op tot 13V en schakelt het intelligente relais de accu's parallel, waarbij het klemspanningsverschil een stuk groter is dan als de accu's in rust zijn. Er blijven nog genoeg functies van het relais over, o.a. niet inschakelen bij een spanningsverschil groter dan 8V en het toch bijschakelen als je vergeten bent de accu's vooraf te koppelen.