Hoi,
mijn ervaringen met een Disco1 (ja geen def.): de theorie is slappe veren voor offroad zodat de wielen aan de grond blijven.
zo ben ik ook begonnen met het vervangen van de standaard veren voor nieuwe slappe veren.
echter offroad wil je toch ook niet te veel ongecontroleerd overhellen (denk aan bomen aan de zijkant, been there, done that (schade)), dus van die progressieve veren eronder. ook dat beviel niet, te los op de weg en teveel doorhangen van achteren bij kuilen wat rijden erg vermoeiend maakt en waardoor je ook soms niet harder offroad kan rijden als dat nodig/gewenst is door het doorlopende doorzakken van achter.
Nu gele Britpart +200 achter en +50 voor (al 4jaar), resultaat: strak op de weg, strak offroad, geen doorhangen bij kuilen.
dit icm met schokbrekers van koni: heavy track en stabilisator stangen.
kom ik cross axel dan heb ik lockers, jij hebt een td5 dus neem ik aan traction control.
Advies merk veren
-
Disco RonL
Re: Advies merk veren
The difference between men and boys is the price of their toys 
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
-
Landmarcs
Dag RonL,
D'r is wel wat verschil tussen een Disco en een Defender.
De Disco heeft standaard al "slappere" veren (vandaar het soms zo geroemde comfort), de Disco heeft standaard een iets hoger zwaartepunt (meer glas en staal) en de Disco heeft meer oversteek achter (zeker tov de wielbasis).
Verder denk ik dat het ook nogal nauw komt qua afstemming van veer-karakteristiek, gewicht en voertuig-eigenschappen.
Er zijn nogal wat Defender's die andere veren kregen, en er zijn er heel wat die daardoor niet beter zijn gaan rijden.
Ze waren wel mal in Solihull maar de veren die ze uiteindelijk standaard onder de Td5 en Puma Defenders monteerden zijn zo gek nog niet.
Overigens dacht ik toen ik mijn "Puma" nieuw ophaalde dat er Heavy-Duty veren onder zaten (dat bleek dus niet het geval) ... bij nieuwe veren onder een lege 110 voel je iedere oneffenheid -- ik was de 10 jaar voorafgaand gewend aan "dezelfde" veren maar met een bescheiden basis-lading (en zonder anti-roll-bars - die geven nog wat extra stugheid). Nu alles "gezet" is en er weer de basis-lading in de auto ligt is er goed mee te leven ... alleen denk ik dat ik achter nog liever de drietraps veren heb, en ook liever géén anti-roll-bar achter. O ja, ik heb ook ABS/ETC dus van cross-axled heb je niet gauw last.
Groeten MarcS
D'r is wel wat verschil tussen een Disco en een Defender.
De Disco heeft standaard al "slappere" veren (vandaar het soms zo geroemde comfort), de Disco heeft standaard een iets hoger zwaartepunt (meer glas en staal) en de Disco heeft meer oversteek achter (zeker tov de wielbasis).
Verder denk ik dat het ook nogal nauw komt qua afstemming van veer-karakteristiek, gewicht en voertuig-eigenschappen.
Er zijn nogal wat Defender's die andere veren kregen, en er zijn er heel wat die daardoor niet beter zijn gaan rijden.
Ze waren wel mal in Solihull maar de veren die ze uiteindelijk standaard onder de Td5 en Puma Defenders monteerden zijn zo gek nog niet.
Overigens dacht ik toen ik mijn "Puma" nieuw ophaalde dat er Heavy-Duty veren onder zaten (dat bleek dus niet het geval) ... bij nieuwe veren onder een lege 110 voel je iedere oneffenheid -- ik was de 10 jaar voorafgaand gewend aan "dezelfde" veren maar met een bescheiden basis-lading (en zonder anti-roll-bars - die geven nog wat extra stugheid). Nu alles "gezet" is en er weer de basis-lading in de auto ligt is er goed mee te leven ... alleen denk ik dat ik achter nog liever de drietraps veren heb, en ook liever géén anti-roll-bar achter. O ja, ik heb ook ABS/ETC dus van cross-axled heb je niet gauw last.
Groeten MarcS
Bedankt allen voor het delen van jullie ervaring en advies.
Ten aanzien van de schokbrekers: Koni is inderdaad iets duurder, ik lees echter een hoop goede ervaringen over bilstein. Deze gaat dus nog even in de heroverweging.
Ten aanzien van de veren ga ik toch voor de originele landrover veren en dan de progressieve. Over de voorkant ben ik nog niet uit (wel of geen progressieve). Ik neig zelf naar progressieve. Onlangs wat meer gereden in de "puma" en die vond ik toch een stuk straker op de weg liggen dan mijn td5. Nogmaals dank voor jullie inzichten!
Ten aanzien van de schokbrekers: Koni is inderdaad iets duurder, ik lees echter een hoop goede ervaringen over bilstein. Deze gaat dus nog even in de heroverweging.
Ten aanzien van de veren ga ik toch voor de originele landrover veren en dan de progressieve. Over de voorkant ben ik nog niet uit (wel of geen progressieve). Ik neig zelf naar progressieve. Onlangs wat meer gereden in de "puma" en die vond ik toch een stuk straker op de weg liggen dan mijn td5. Nogmaals dank voor jullie inzichten!
-
Landmarcs
Pascal87 schreef:....
Ten aanzien van de veren ga ik toch voor de originele landrover veren en dan de progressieve. Over de voorkant ben ik nog niet uit (wel of geen progressieve). Ik neig zelf naar progressieve. Onlangs wat meer gereden in de "puma" en die vond ik toch een stuk strakker op de weg liggen dan mijn td5. Nogmaals dank voor jullie inzichten!
Wat betreft de "Puma":
Het zou maar zo kunnen dat de "Puma" voor en achter stabilisator-stangen heeft, dat maakt de ervaring wat "strakker".
Dat "strakke" is deels een valse ervaring: de auto helt minder over maar het is maar de vraag of de werkelijke wegligging beter is.
Stabilisatorstangen houden de auto rechter, maar dat gaat dus ten koste van de grip van de binnenbocht-wielen.
Met name de stabilisator-stang achter maakt de vering netto ook wat stugger, in het bijzonder wanneer je achter niet al te veel lading hebt.
Ik overweeg ook de stabilisator-stang achter te verwijderen (en de tweetraps door drietrapsveren te vervangen).
Als ik het goed begrepen heb gaat het weggedrag wat meer naar onderstuur met alleen een stabilisator vóór, de achteras volgt de weg wat beter en houdt dus langer grip. (Daarnaast is er een prettig domme winst: de stabilisator-stang achter kan "omklappen" bij een extreme articulatie ... zonder ben je direct van dit potentiële ongemak verlost.)
En tenslotte: Tussen de Td5 en de Puma zit rond de 10 jaar verschil (en daarnaast is er wellicht ook een lading-verschil), het is best denkbaar dat je vooral het verschil in jaren voelt. Bedenk dat de "Puma" wat lichter is als de Td5, het verschil (40 kilo) is niet schokkend, het zit naar verluid vooral in het motorblok ... en dat betekent dus een net wat strakkere/springerige vooras.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Landmarcs schreef:Pascal87 schreef:....
Ten aanzien van de veren ga ik toch voor de originele landrover veren en dan de progressieve. Over de voorkant ben ik nog niet uit (wel of geen progressieve). Ik neig zelf naar progressieve. Onlangs wat meer gereden in de "puma" en die vond ik toch een stuk strakker op de weg liggen dan mijn td5. Nogmaals dank voor jullie inzichten!
Wat betreft de "Puma":
Het zou maar zo kunnen dat de "Puma" voor en achter stabilisator-stangen heeft, dat maakt de ervaring wat "strakker".
Dat "strakke" is deels een valse ervaring: de auto helt minder over maar het is maar de vraag of de werkelijke wegligging beter is.
Stabilisatorstangen houden de auto rechter, maar dat gaat dus ten koste van de grip van de binnenbocht-wielen.
Met name de stabilisator-stang achter maakt de vering netto ook wat stugger, in het bijzonder wanneer je achter niet al te veel lading hebt.
Ik overweeg ook de stabilisator-stang achter te verwijderen (en de tweetraps door drietrapsveren te vervangen).
Als ik het goed begrepen heb gaat het weggedrag wat meer naar onderstuur met alleen een stabilisator vóór, de achteras volgt de weg wat beter en houdt dus langer grip. (Daarnaast is er een prettig domme winst: de stabilisator-stang achter kan "omklappen" bij een extreme articulatie ... zonder ben je direct van dit potentiële ongemak verlost.)
Even een "up-date" (de oplettende lezertjes weten dat ik zelden erg hard loop met "vernieuwingen" en aanpassingen etc.).
Sinds gister heb ik achter drietrapsveren onder de "Puma", en géén stabilisatorstang meer achter.
Veel ervaring kan ik dus nog niet melden, maar wel een eerste indruk.
De allereerste indruk was dat de "linkage" van de stabilisatorstang toch echt een nogal stevig aanspreek-moment heeft: het draait niet zonder weerstand. Dit samen met de geometrie van die "linkage", die dus door zijn schuine stand vraagt om wat meer beweging, zorgt de stabilisatorstang voor een duidelijk stug effect -- bijna een bladveer-effect, het eerste aanspreken gaat niet erg soepel.
De tweede indruk - de letterlijke indruk - de drietrapsveren zijn zo in de hand bijna identiek aan de tweetrapsveren -- dat klopt ook, er is slechts één bescheiden stukje extra soepele eerste trap.
Dan het resultaat na de eerste kilometers: Verkeersdrempels lijken ineens een stuk minder gemeen. We hebben hier een rijtje 50 km/u drempels waarvan er sommige voorheen met 30 km/u nog hoekig voelden ... met de nieuwe veren, en zonder stabilisator, is het ineens een stuk rustiger in de laadbak ... en ook niet meer die klap na in je rug. Over het overhellen kan ik nog niet te veel zeggen, ik had voorheen een Td5 zonder stabilisatorstangen en daar kon ik (ook) goed mee leven, dat niet alleen, het overhellen geeft ook een zekere terugkoppeling mbt je bochtenwerk.
Enige wat ik nu iets meer denk te voelen: De vooras, dwz links-rechts hobbels worden iets meer door de vooras doorgegeven, maar dat was een te verwachten effect, ik denk dat ik daar wel aan wil wennen: het geeft ook iets meer "contact" met wat er voor je ligt.
Samenvattend: Misschien bereik je al veel door alleen de stabilisatorstang achter weg te halen. De drietrapsveren voel je ook alleen maar bij een lichtere belading (en bij de momenten dat de veer zich strekt vanwege de "articulatie") ... er is dus bij een extremere articulatie of extremer overhellen toch een net iets grotere terugstelkracht, wellicht compenseert dat een beetje het afnemen van de stabilisatorstang.
Nu eens kijken hoe het op de langere duur bevalt, en vooral hopen op een ontmoeting met wat meer sneeuw de komende winter ... dat zijn momenten waar je overstuur en onderstuur makkelijker kan testen, hopelijk wordt het uitbreken achter voorspelbaarder.
Groeten MarcS