110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor dyngo » 17 Mei 2018, 21:59

Is echter waanzinnig effektief.
Mijn RR tussenbak verliest ergens, alleen rijdend, ca een halve liter op 5000 km.
Het wordt op één of andere manier rondgeslingerd onder de auto, die ziet er dan ook perfekt uit, soort waxoil behandeling.
Helaas wordt bij snelheid boven de 120 ook achterklep en raam volgespetterd.
Is wat vettig bij openen, verder ok.

hnb1965
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor hnb1965 » 18 Mei 2018, 19:18

Dyngo, dan wordt het toch hoog tijd om deze lekkage eens te repareren ! Halve liter op 5000 KM is wel heel veel .Komt uiteindelijk allemaal in oppervlaktewater terecht .Een enigszins goed onderhouden Landrover lekt helemaal niet. Dat een Landrover ''hoort te lekken'' is 1 van de stomste kreten die ik ooit gehoord heb. Hoort niet zo , bij geen enkele auto trouwens , dus gewoon zo snel mogelijk repareren ! Net als Everhard heeft gedaan ;-) !

Ruud14
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 Mei 2013, 22:10

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Ruud14 » 22 Mei 2018, 00:14

Is atf wel de juiste keuze?

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2018, 08:07

Ruud14 schreef:Is atf wel de juiste keuze?
Normaal gebruik je de olie die door de fabrikant is voorgeschreven en tot aan de Td5 schreef Land Rover ATF voor in de versnellingsbak. Dit staat dus ook nog in het instructieboekje die ik bij mijn 300Tdi uit 1998 heb ontvangen.

Groet,

Erik.

p.s. Na zeker 15 jaar ATF te hebben gebruikt in mijn 300 Tdi, zit er nu MTF94 in. En het schakelgedrag is wel iets verandert door het gebruik van de MTF94.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 22 Mei 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2018, 08:47

Erik Peters schreef:p.s. Na zeker 15 jaar ATF te hebben gebruikt in mijn 300 Tdi, zit er nu MTF in. En het schakelgedrag is wel iets verandert door het gebruik van de MTF.


Misschien is MTF een "juistere" keuze: LandRover heeft niet voor niks het voorschrift "geupdated".

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2018, 10:24

Ik nu even geen documentatie bij de hand, maar ik meen dat Land Rover specifiek MTF94 voorschreef voor de R380.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2018, 10:39

VeeTee schreef:Ik nu even geen documentatie bij de hand, maar ik meen dat Land Rover specifiek MTF94 voorschreef voor de R380.

In de 300Tdi tijd "moest" er nog ATF in, de MTF was pas later het voorschrift.
Het is een beetje de vraag olie of vet in de swivel-bollen (ohh nee niet weer die eindeloze discussie)

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2018, 13:03

Landmarcs schreef:In de 300Tdi tijd "moest" er nog ATF in, de MTF94 was pas later het voorschrift.

Precies, misschien dat de combinatie Td5 en R380 voortijdig versnellingsbakken deed sneuvelen waardoor er een andere olie in moet.
Voor een bepaalde serie versnellingsbakken van de Mercedes Vito is ook een speciale (smeer)olie ontwikkeld, die gingen te snel kapot. (Later heeft Mercedes de versnellingsbak iets aangepast).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2018, 16:17

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:In de 300Tdi tijd "moest" er nog ATF in, de MTF94 was pas later het voorschrift.

Precies, misschien dat de combinatie Td5 en R380 voortijdig versnellingsbakken deed sneuvelen waardoor er een andere olie in moet.

Wat ons weer bij de aanleiding van deze discussie brengt
Ruud14 schreef:Is atf wel de juiste keuze?

Of te wel:   Achter een 2,8 HS international is MTF waarschijnlijk verstandiger, zeker als dat gewijzigde voorschrift met de duurzaamheid van een en ander samenhing ('t zou goed kunnen dat de verversingsintervallen met MTF ook weer wat ruimer zijn).

Groeten MarcS

PS Het is jammer dat de kennisbank op het moment "in de lappenmand" is

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: 110, 1991, 2,8 HS int. versnellingsbak lekt

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2018, 18:00

Er is een LR Technical Bulletin geweest waarin MTF94 voorgeschreven werd ipv ATF die toen gebruikt werd. Het had meen ik te maken met een dope in de ATF die het koper van de synchromesh ringen aantastte.

Land Rover schreef:TECHNICAL BULLETIN
MODEL/DERIVATIVE: Bulletin N o : 0007
Range Rover
Discovery / New Discovery
CDS. ref: L8462bu
Issue: 2

AFFECTED RANGE:
All R380 manual gearbox derivatives - refer to text for specific change points
All Freelander
RE - ISSUE INFORMATION:
Incorrect specification reference deleted from PARTS INFORMATION.
Please destroy your existing copy and replace with this Issue 2.
PROBLEM:
GEARBOX OIL - CHANGE TO SPECIFICATION

CAUSE:
At the following VINs, the original oil fill specification for the R380 gearbox was
changed to Texaco MTF94 high performance oil:
Range Rover - WA 384300
Discovery - WA 752315
Defender - WA 131138
New Discovery - All vehicles
The Freelander PG1 gearbox has used the new oil since introduction of the model.
ACTION:
MTF94 will be recognised by its orange/honey colour as opposed to the red
Dexron II oil previously used, and is now available from Land Rover Parts.
It is now the only oil which should be used for topping up and complete fill on
R380/PG1 gearbox applications.

The new oil is compatible with the old and to enable earlier vehicles to benefit from
its introduction, should be used retrospectively on vehicles prior to the above VINs
for all top up and refill requirements.
Refer to PARTS INFORMATIONoverleaf for details.
Until further notice, current Service Schedule gearbox oil change periods are
retained and must be adhered to.

PARTS INFORMATION:
STC9157 - Gearbox oil - 5 Litre
STC9158 - Gearbox oil - 1 Litre
MTF94 oil meets requirement RES.57.02.593.
Overseas Markets Only:
In markets where importing of fluids is restricted, Dealers should contact their
vehicle Importer or National Sales Company for advice.
Importers and National Sales Companies should consult Texaco Ltd at the following
address to identify their most suitable contact point for negotiating local supply of
this product:
Texaco Ltd
Lubricants Division
Stoke on Trent
England
Telephone 0044 1782 203111
Fax 0044 1782 203144


N.B. Rood gemarkeerd in het Technical Bulletin zelf, niet door mij.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten