vering voorzijde 110(1989)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re: vering voorzijde 110(1989)

Berichtdoor ppw » 02 Apr 2018, 13:01

Landmarcs schreef:
tim schreef:Wanneer kom ik nou eens een charmante doch strenge voormalige lerares Duits tegen die mij alle facetten van het verschijnsel discipline bijbrengt..

Tja, mijn grootmoeder (van moederskant) was lerares Duits, charmant was ze beslist, maar streng of gedisciplineerd .... beslist niet.
Ze had een bril van min 6 maar was te ijdel om die op te zetten dus had ze geen enkel orde-probleem in de klas, ze zag het gewoon niet.
De bijbehorende grootvader was ook leraar Duits, een stuk strenger. Maar ook hij had een verborgen frivole kant, hij was voorbestemd om Jezuieten-priester te worden, sprak naast Nederlands Frans en Italiaans en werd naar Nijmegen gestuurd om daar nog Duits bij te leren .... en daar kwam hij mijn grootmoeder tegen (een meisje van oorspronkelijk gereformeerde afkomst ook nog eens).

Of te wel met die discipline komt het waarschijnlijk nooit meer goed.

Groeten MarcS

http://www.youtube.com/embed/9SHgzpnJ8cQ
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Apr 2018, 13:01

Landmarcs schreef:
tim schreef:Wanneer kom ik nou eens een charmante doch strenge voormalige lerares Duits tegen die mij alle facetten van het verschijnsel discipline bijbrengt..

Tja, mijn grootmoeder (van moederskant) was lerares Duits, charmant was ze beslist, maar streng of gedisciplineerd .... beslist niet.
Ze had een bril van min 6 maar was te ijdel om die op te zetten dus had ze geen enkel orde-probleem in de klas, ze zag het gewoon niet.
De bijbehorende grootvader was ook leraar Duits, een stuk strenger. Maar ook hij had een verborgen frivole kant, hij was voorbestemd om Jezuieten-priester te worden, sprak naast Nederlands Frans en Italiaans en werd naar Nijmegen gestuurd om daar nog Duits bij te leren .... en daar kwam hij mijn grootmoeder tegen (een meisje van oorspronkelijk gereformeerde afkomst ook nog eens).

Groeten MarcS

― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2018, 16:28

ppw schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Tja, de De Bie rol "Oud Leraar Duits" ligt er wel erg dik bovenop. De gelijkenis met mijn grootvader is slechts beperkt.
Zelf heb ik overigens ook een haat-liefde verhouding met mijn oud leraressen Duits.
Het blijst was ik met ze toen we een regeling overeenkwamen om op een soepele manier het vak Duits af te ronden en te laten vallen.

Voor het Frans kwam ik kort daarop tot een vergelijkbare regeling.
Het traditionele taal-onderricht was overduidelijk niet voor mij bedoeld (of minstens niet erg geschikt om mij te inspireren).

Het Engels heb ik tot het gaatje volgehouden, niet van harte, en zeker niet echt tot genoegen van de leraar Engels.
Uiteindelijk haalde ik door gunstige afrondingen toch nog een 7 voor mijn Engels (de leraar kon er nauwelijks blij mee zijn).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Apr 2018, 16:54

ah, gelukkig heb ik wel m'n talen behouden, en spreek vloeiend Deutsch,(+ Schwizerdütsch :roll: :? :D :D )maar voornamelijk omdat ik er gewoond heb... :mrgreen: niet dat ik er wat aan heb of mee doe... :roll: ;)
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Apr 2018, 17:30

ppw schreef:ah, gelukkig heb ik wel m'n talen behouden, en spreek vloeiend Deutsch,(+ Schwizerdütsch :roll: :? :D :D )maar voornamelijk omdat ik er gewoond heb... :mrgreen: niet dat ik er wat aan heb of mee doe... :roll: ;)

Ach, de vriendelijke oplossing was: Laten zien dat je de grammatica kent en laten zien dat je een paar serieuze boeken kan lezen (en zo las ik dus de oorlogsmemoires van De Gaulle - gewoon omdat de historie me interesseerde - om van het Frans af te komen).
Achteraf gezien heb ik daar meer aan gehad als volgzaam de lesjes doen ... ik was beter toegerust als veel van mijn mede-studenten die braver geweest waren.

Inmiddels ben ik goed bedreven in het Frans (een paar maanden in Frankrijk met Fransen samenwerken is de beste leermeester), kan ik me redden in het Duits en het Engels zit er tussenin (mijn Engels heeft een prachtig Duits accent).   En ... ik heb er zo nu en dan echt wat aan, zeker de aardige spreekvaardigheid in het Frans geeft me veel plezier. Soms in een gemengd gezelschap "moet" ik zelfs van de ene in de andere vreemde taal vertalen - op papier gaat dat nog - in een gesprek dan kraakt en knarst het boven, het is zoiets als blind simultaan schaken.

Overigens is inmiddels al wel bewezen dat meertaligheid, zelfs gebrekkige en later aangeleerde meertaligheid, voor een flexibeler brein zorgt, een brein dat gemiddeld langer mee gaat.

Groeten MarcS

PS Het heeft inmiddels nog maar weinig te maken met het Topic (gelukkig was het Floris/Tim zelf die begon met afdwalen)

Terug naar “Techniek”