Frank110V8 schreef:....
Helaas moet bij deze eerste generatie het wielsnelheids verschil vrij groot zijn voordat de TC in werking treed....
Daar ben ik het niet mee eens, praktijk ervaring en ook de verschillende beschrijvingen leren dat bij een kortstondig verschil tussen links en rechts (in de band-afdruk in de klei komt dat neer op ± 10-15 cm blokkeren) de ABS al werkt (dit bij remmen met een bescheiden gangetje). Zou het systeem nog vlotter ingrijpen dan krijg je een probleem bij een krappe bocht, dan gaat het alleen nog goed als ook de mate van insturen verrekend wordt.
Probleem met de ETC als pseudo-Diff-Lock oplossing is dat op het moment dat een wiel grip heeft en en andere doorslipt dat doorslippende wiel een rem-ingreep krijgt en wellicht weer grip vindt, maar tegelijk gaat er dan zoveel vermogen naar het wiel met grip dat dat zijn grip verliest. Verder is er als nadeel van de traction-control dat als die alsmaar moet remmen er ook motorvermogen "zoek" raakt.
Ik ken dit effect ook wel met mijn 110 met dus Diff-Lock ... je wilt bij gladheid soms geen ABS/ETC en soms zelfs Lock's op de gewone differentieels.
Gemiddeld is ABS/ETC echter uiterst effectief, een LSD zou de tussenbak nog beter maken ... en eventueel een LSD in de assen.
Gewone vaste sperren hebben natuurlijk een evident voordeel van het echt vaste, maar rijdend in de sneeuw of andere gladde omstandigheden zorgt echt gesperd er ook voor dat er bijna permanent een wiel moet "uitbreken" en dat kan dan net het verschil maken tussen rijden en glibberen.
Toch kwam ik met Michelin XPC banden, en dus vooral dankzij de ABS/ETC, een weg omhoog waar anderen echt meer nodig hadden (omlaag wilde je dan toch kettingen). En nu met echte winterbanden heb ik gekeken: de auto houdt grip op plekken waar ik mij niet staande houdt, zelfs met een wandelstok ga ik tegen de vlakte -- juist als je rustig rijdt en dus de wielsnelheidsverschillen laag houdt kan de traction-control ook genuanceerd ingrijpen (ik rijd dan wel met Diff-Lock zodat grip-problemen gereduceerd zijn tot de problemen per as).
En ... het gaat dus wel mis als je in diepere sneeuw rijdt met glibberige tussen- of onderlagen: dan heb je meer vermogen nodig en dan krijg je door de grotere wielspin-effecten ook grotere variatie in het vermogen op de wielen die wel grip hebben.
Groeten MarcS