TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dormos

Re: TD5 Disco II 2002: Electronic Traction Control, werkt het?

Berichtdoor dormos » 27 Feb 2018, 16:38

Interessant filmpje over de disco traction control en midden diff lock van Andrew Saint Pierre White van 4xOverland.
https://youtu.be/aiZBeQ5zPFA

Leerzaam filmpje. In de automaatversie van de D2 zit volgens hem dus wel een "dif lock" in de vorm van een visco koppeling. Die hoeft dus niet bediend te worden en werkt automatisch. Kan iemand dit bevestigen?

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Roger

Berichtdoor Roger » 27 Feb 2018, 17:37

lijkt mij volslagen onzin.
de difflock bevindt zich in de tussenbak, niet in de versnellingsbak, of het nou een automaat of handbak is.

de verdeling van voor en achteraandrijving vindt in de tussenbak plaats dus wat je ook voor fratsen in je versnellingsbak toevoegt maakt geen verschil voor het al dan niet nodig zijn van een mechanische difflock
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Feb 2018, 18:43

Roger schreef:ik heb precies dezelfde D2 uit 2002.
ook geen difflock, ook niet op tussenbak.

heb nooit begrepen waarom LR deze optie heeft verwijderd.
uitermate stupide in mijn opinie.
ik vind een goede difflock zinvoller dan een ETC.
de auto reageert voorspelbaarder en kan met minder gasgeven de obstakels overwinnen.
uiteraard is een combi van difflock EN ETC natuurlijk nog beter.

maar goed, ik heb geen zin in het doen van een aanpassing, hoewel ik het graag zou hebben. ;)

Als er toch eens groter onderhoud nodig is een andere tussenbak monteren ?

Echter, de vraag wat nuttiger is - ABS/ETC of Diff-Lock - is niet makkelijk te beantwoorden.
Beide hebben zo hun goede kanten (en hun gebreken). Wat betreft de ABS/ETC kan je een leuk testje doen:
Rijdt eens met twee wielen door een kleiige gras-berm, helling af, en bedien de rem iets steviger zodat je de ABS werking voelt.
Ga daarna kijken naar die gras-berm ... je ziet prachtig de korte blokkeermomentjes (gladde klei) en de langere stukken daar tussen waarbij de wielen netjes rollend remmen.
De momenten dat je Diff-Lock echt nodig hebt in aanvulling op de ABS/ETC zijn beperkt, o.a. als je rustig voorspelbaar door een glibberige passage wilt, en bijv. ook bij ernstige gladheid, bijv. op het moment dat je spijkers in je winterbanden wilt maar niet hebt.
Soms wil je overigens de ABS/ETC ook uitschakelen ...(maar dat is slechts heel soms).

Roger schreef:lijkt mij volslagen onzin.
de difflock bevindt zich in de tussenbak, niet in de versnellingsbak, of het nou een automaat of handbak is.

de verdeling van voor en achteraandrijving vindt in de tussenbak plaats dus wat je ook voor fratsen in je versnellingsbak toevoegt maakt geen verschil voor het al dan niet nodig zijn van een mechanische difflock

Hoewel het niet erg genuanceerd geformuleerd is is het wel correct. Alleen als er een oudere Range-Rover tussenbak met Visco-koppeling gemonteerd is zou er een Visco ipv een Diff-Lock in zitten (en dan nog is een Visco wel "automatisch" maar niet "automatisch" op tijd).

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 27 Feb 2018, 19:21

Wat ik begreep van Andrew Saint Pierre White uit het filmpje wat eerder was gepost https://youtu.be/aiZBeQ5zPFA is dat het gewoon een inschattingsfout was van Land Rover. Ze dachten dat met ETC toch niemand de diff lock zou missen. Dat was een grote vergissing, later kwam de diff lock er gewoon weer bij.
Ik vond het zo gênant om bij een lullige doorwading al vast te staan dat ik die diff lock erop ga zetten. Ook om de auto voor te bereiden op grotere road trips door Ijsland e.d.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Feb 2018, 19:30

Waterrover schreef:Wellicht kunnen airlockers de oplossing zijn? https://www.youtube.com/watch?v=8M_Vzn7Ugs4

Ik dacht dat ARB alleen dwarssperren leverde en geen langssper.
dormos schreef: In de automaatversie van de D2 zit volgens hem dus wel een "dif lock" in de vorm van een visco koppeling. Die hoeft dus niet bediend te worden en werkt automatisch.

Het nadeel van een visco koppeling is dat het geen 100 % sper is en je dus toch onvoldoende tractie kunt hebben of voor of achter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Feb 2018, 19:47

Eelkes schreef:Ik vond het zo gênant om bij een lullige doorwading al vast te staan dat ik die diff lock erop ga zetten. Ook om de auto voor te bereiden op grotere road trips door Ijsland e.d.

Ja, difflock is soms makkelijk, (ook) op IJsland, zeker als je ook nog met je standaard 110 (uit 1984) een Jeep Cherokee door de rivier moet slepen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

islander

Berichtdoor islander » 27 Feb 2018, 20:01

indien je de mogelijkheid heb voor het plaatsen van een difflock niet twijfelen
En je kan dan nog kieze met difflock on en tc of zonder tc

dormos

Berichtdoor dormos » 28 Feb 2018, 09:20

lijkt mij volslagen onzin.

Rustig maar, volgens mij schreef ik nergens dat de visco in de bak zou zitten:
In de automaatversie van de D2...

Lezen is ook een vak...

Maar zit er bij de automaat nu een difflock/visco in de tussenbak of kletst Andrew Saint Pierre White uit z'n nek?

Groet,

Hans
Renault Twizy 2012

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2018, 09:49

dormos schreef:Lezen is ook een vak...

Maar zit er bij de automaat nu een difflock/visco in de tussenbak of kletst Andrew Saint Pierre White uit z'n nek?

Dag Hans,

Lees wat eerder hierboven: De (oudere) Range Rovers hadden een Visco-tussenbak, dat was in afwijking van wat je bij Defenders, Defenderoïden, en Disco 1&2 tegenkomt (dwz met uitzondering van sommige van de allereeste 110-en is het aandrijf principe verder steeds gelijk).
    Je kan ook even op de Ashcroft-site kijken, die is heel leerzaam mbt wat er allemaal in de wereld is.
Dus ook als je Andrew Saint Pierre White heet is niet alles waar, of te wel geloof niet alles (zeker als het 't internet betreft).

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 28 Feb 2018, 11:13

Hoi Marc,

Ik lees wat jij schrijft, en ik hoor wat Andrew Saint Pierre White zegt, maar dat zegt mij niet zoveel. Ik heb niet echt de indruk dat jij vaak aan tussenbakken sleutelt, hooguit aan fietsen. Dan blijft het voor mij forum/internet wijsheid, en dan is vooralsnog zijn verhaal net zo valide als dat van jou.
Waarom doen de automaatversies van de D2 het in het terrein dan zoveel beter dan de handbak?
Wie weet wat het verschil in tussenbak is tussen een automaat en handbak D2?

Groet,

Hans
Renault Twizy 2012

Terug naar “Techniek”