Roger schreef:ik heb precies dezelfde D2 uit 2002.
ook geen difflock, ook niet op tussenbak.
heb nooit begrepen waarom LR deze optie heeft verwijderd.
uitermate stupide in mijn opinie.
ik vind een goede difflock zinvoller dan een ETC.
de auto reageert voorspelbaarder en kan met minder gasgeven de obstakels overwinnen.
uiteraard is een combi van difflock EN ETC natuurlijk nog beter.
maar goed, ik heb geen zin in het doen van een aanpassing, hoewel ik het graag zou hebben.

Als er toch eens groter onderhoud nodig is een andere tussenbak monteren ?
Echter, de vraag wat nuttiger is - ABS/ETC of Diff-Lock - is niet makkelijk te beantwoorden.
Beide hebben zo hun goede kanten (en hun gebreken). Wat betreft de ABS/ETC kan je een leuk testje doen:
Rijdt eens met twee wielen door een kleiige gras-berm, helling af, en bedien de rem iets steviger zodat je de ABS werking voelt.
Ga daarna kijken naar die gras-berm ... je ziet prachtig de korte blokkeermomentjes (gladde klei) en de langere stukken daar tussen waarbij de wielen netjes rollend remmen.
De momenten dat je Diff-Lock echt nodig hebt in aanvulling op de ABS/ETC zijn beperkt, o.a. als je rustig voorspelbaar door een glibberige passage wilt, en bijv. ook bij ernstige gladheid, bijv. op het moment dat je spijkers in je winterbanden wilt maar niet hebt.
Soms wil je overigens de ABS/ETC ook uitschakelen ...(maar dat is slechts heel soms).
Roger schreef:lijkt mij volslagen onzin.
de difflock bevindt zich in de tussenbak, niet in de versnellingsbak, of het nou een automaat of handbak is.
de verdeling van voor en achteraandrijving vindt in de tussenbak plaats dus wat je ook voor fratsen in je versnellingsbak toevoegt maakt geen verschil voor het al dan niet nodig zijn van een mechanische difflock
Hoewel het niet erg genuanceerd geformuleerd is is het wel correct. Alleen als er een oudere Range-Rover tussenbak met Visco-koppeling gemonteerd is zou er een Visco ipv een Diff-Lock in zitten (en dan nog is een Visco wel "automatisch" maar niet "automatisch" op tijd).
Groeten MarcS