Wiellagers: Olie vs vet gesmeerd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Wiellagers: Olie vs vet gesmeerd

Berichtdoor Landmarcs » 22 Feb 2018, 21:10

lrseries3 schreef:@Marc: De splines op jouw steekassen nog in goede staat?

Ik mag hopen van wel, dwz. ik heb altijd begrepen dat de meenemers het eerste dienen te verslijten.
Ik rijd nog met de meenemers die de auto in 2010 in Solihull mee kreeg.
Maar je weet, vlgs sommigen rijd ik fluwelig.

Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden waarbij de aandrijflijn het echt onredelijk zwaar te verduren krijgt:
1º de extreme trophy etc. voortuigen
2º de zwaar overladen en overbelaste "overland" voertuigen

Een verstandige "overlander" neemt maar weinig meer mee als iemand die gewoon op vakantie gaat.
En je rijdt daarbij ook verstandig (het hoeft niet fluwelig).
Ben je een beetje nadenkend dan heeft een "overland" auto het niet veel zwaarder als gewoon thuis.
En zeker niet zwaarder als wanneer ik in de winterse sneeuw met sneeuwkettingen en bijna permanent ABS/ETC ingrepen vooruit probeer te komen. Die sneeuw ziet er wel fluwelig uit maar een afwisseling van grip, geen grip, rem-ingrepen, en weer grip enzovoort en zo verder is echt niet fluwelig voor het mechaniek. (Om maar niet te spreken van wat sneeuw, ijs en min-veel met keringen etc doet.)

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Feb 2018, 00:57

lrseries3 schreef: en de dubbele moeren misschien meenemen als 'reserve' om in noodgeval de pas-bus ervan tussen te halen en speling 'weg te werken'.
kijk, dat is wel zinvol.
lrseries3 schreef:@Eric: Heeft jouw 300 tdi oliesmering ? of is dit ook al met vet en asstomp keerring?
@Marc: De splines op jouw steekassen nog in goede staat?
De 300 Tdi heeft vetgesmeerde wiellagers (al zat er af fabriek krap vet in), ook de nog aanwezige Salisbury achteras heeft een oliekeerring in de aseinden 'om' de steekassen.
Ik zal de volgende vraag (ook al is die voor Marc) beantwoorden m.b.t. mijn 300 Tdi; Vóór zit alles nog origineel (splines en meenemers) en achter heb ik een keertje nieuwe meenemers gemonteerd omdat de splines daarin zowat weg waren (dus geen andere steekassen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2018, 10:02

En dan als vervolg:
Bij mijn oude trouwe Td5 had ik al eerder nieuwe meenemers (achter) en uiteindelijk na 10 jaar meenemers en steekassen (weer achter) nodig -- niet omdat ie niet meer vooruitkwam maar wegens voortschrijdende slijtage (die laatste investering had ik beter niet gedaan, kort daarna lag de auto op z'n gepoetste kant).

Bedenk hierbij dat dit mijn eerste LandRover was en ik ook nog niet op de hoogte was van de extra aandacht die je moet geven (of die een goede dealer geeft) aan de wispelturigheden die Solihull leverde. Een oranje-rode woestijn achter die plasticken dopjes op de assen is iets wat normaal is als je er geen extra aandacht aan geeft. Zulk oranje-rode stof is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor wiellagers, zeker als die uiterst schraal in het vet gezet zijn.

Verder moet je natuurlijk ook even leren om de koppeling fluwelig te bedienen, de verschillende kleine spelingen in de aandrijflijn geven uiteindelijk de grootste klap in de meenemers. Die oude trouwe Td5 was dus wat betreft het fluwelig bedienen meer een broddellap.

Vóór had ik overigens ook bij de Td5 geen problemen (anders dan één wiellager).

Grappig genoeg (of in ieder geval prettig qua gedoe): het slijt harder achter als vóór. De voorwielen leggen een langere weg af en kennen ook verder iets meer slip, daardoor komt er toch iets meer aandrijfkracht van de achterwielen en dus zijn ook de krachten op de achter-steekassen en meenemers iets groter - althans zo denk ik dat het verschil te verklaren is (of zou het gewoon komen omdat de achteras een minder fluwelig parcours aflegt, de binnenbocht bijv. en de achterwielen raken bijv. ook die steen die je voor wel hebt gemist).

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 24 Feb 2018, 01:14

Erik en Marc , de meenemers die jullie toen gemonteerd hadden , waren dat LR genuine of een ander merk ? Ik heb gemerkt dat er toch wel enig verschil in zit qua slijtage gevoeligheid . Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Vr gr Henk B.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Feb 2018, 10:02

Dag Henk,

Ik kan geen enkele verstandige uitspraak doen mbt de slijtage-snelheid en de verschillen.
Mij lijkt dat het best lastig is een serieuze houtsnijdende uitspraak te doen, er spelen erg veel factoren een rol:
Rijstijl, aard van de gereden kilometers, onderhoud, om er maar eens drie te noemen.

Bovendien is de "bedoeling" dat de meenemer het eerste slijt, dus is het niet eens eenvoudig hoe slijtvaster hoe beter.
Als het meezit slijt de meenemer zonder dat de steekas slijt, dat kan natuurlijk nauwelijks - je hebt dan een meenemer van peperkoek.
Je hebt, zo lijkt mij, een redelijke extra bagage qua metaalkunde en kennis van de belastingen nodig om iets zinnigers te zeggen.

En uiteindelijk, zolang het de vraag is of je 120.000, 150.000 of meer kilometers met een paar meenemers doet ... is het niet zo'n acuut probleem.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Feb 2018, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Feb 2018, 13:03

Hallo Henk,

Zoals gemeld heb ik maar één keer de meenemers van de achteras (van mijn 300 Tdi) vervangen en dat is al weer geruime tijd geleden. Toen was het magazijn van de dealer hier in de buurt nog 'gewoon' op zaterdagochtend geopend. Ik heb dus originele LR meenemers besteld en (met dik kopervet) gemonteerd (en nog niet weer naar gekeken).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 24 Feb 2018, 16:34

Erik en Marc, bedankt .

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Feb 2018, 22:38

hnb1965 schreef:Erik en Marc, bedankt .

Tja, je bent nog weinig verder.
Misschien met je een langlopende test opzetten.
Verschillende auto's met links en rechts verschillende merken meenemers ...
Triest is natuurlijk dat je pas na jaren weet welke het best presteert ... en je niet weet of de kwaliteit van jaren terug ook die van het dan heden is (zeker waar het gaat om de kwaliteit van spul in bijv blauwe doosjes).
Misschien moet je zelfs een materiaal-onderzoekje doen naar de verschillende meenemers mocht een duurproef als hiervoor voorgesteld opvallende verschillen opleveren.

Groeten MarcS

lrseries3

Berichtdoor lrseries3 » 07 Mar 2018, 16:36

Ik ben momenteel speling aan het afstellen. Ik heb nu 0.03 mm end float met 15.3 mm spacer. Ik neem aan dat ik een spacer van 15.2 mm nodig heb en dus voorspanning krijg op het lager of is 0.03 mm ook goed?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2018, 17:07

lrseries3 schreef:Ik ben momenteel speling aan het afstellen. Ik heb nu 0.03 mm end float met 15.3 mm spacer. Ik neem aan dat ik een spacer van 15.2 mm nodig heb en dus voorspanning krijg op het lager of is 0.03 mm ook goed?

Ik heb liever iets voorspanning op het lager dan meteen al (minimaal) speling (het wordt alleen maar meer). Bij de 300 Tdi (dubbele moer met borgplaat) krijgt het lager ook altijd iets voorspanning.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”