sleepoog / jate ring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: sleepoog / jate ring

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2018, 10:19

Erik Peters schreef:
ppw schreef:besides... snap niet dat het er niet standaard op zit...

Op alle 110's die ik (gehad) heb (zat) zit zo'n ding, dus ik weet niet anders of het is standaard. Misschien alleen standaard op een (110) stationwagon??

Zoals ik al aangaf: het eenvoudige beschermbeugeltje zat ook op mijn oude (en zit ook op mijn nieuwe) 110 HardTop, we kunnen dus aannemen dat het al 20 jaar een standaard item is (zie hieronder in het rode ovaal).

Onderkant LR-110.jpg
De hiervoor genoemde spoorstangbeschermer zit gemonteerd op de montage-punten van het kleine beschermbeugeltje en op de bouten in de gele ovaaltjes, daarmee bescherm je de spoorstang beter tegen bijv. hard bevroren richels, het gaat dan pas mis als je die spoorstangbeschermer zelf ook krom rijdt (of als de bescherm-constructie geheel volgelopen met modder en zooi hard vast vriest).

En nu ik de LandRover toch op z'n gepoetste kant heb: bij de blauwe pijl zie je de stuurstang en hoe kort de stuurstangbeschermplaat op die stuurstang kan (en mijns inziens moet) zitten. Als tussen beschermplaat en stuurstang een brede open ruimte is dan is de beschermende werking een stuk kleiner, en omgekeerd - letterlijk - als je achteruit uit een moddergat wilt werkt een beschermplaat die niet kort op een en ander zit als een soort graafschop.   Je ziet verder aan de rechterrand ook nog een "imitatie" JATE-ring, en een "valhelm" gemonteerd op het onbeschermde deel van het differentieel-front.

Groeten MarcS

PS Het verbaast mij dat een Engelse WOLF geen spoorstang-bescherming heeft, de NL Mariniers "Wolf" heeft vaak (of altijd) een grote stevige beschermplaat onder de vooras. Overigens was de eerste keer dat ik zo'n beschermplaat zag zo'n 15 jaar terug, onder de 90 van een Hongaarse boswachter.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 04 Feb 2018, 10:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Feb 2018, 10:27

ppw schreef:... kromme stuurstang is einde oefening.... :mrgreen: :mrgreen: )

Wat een onzin! Heb al zo vaak even een stuurstang gedemonteerd en ergens tussen gestoken om hem weer recht te buigen. Kost een uurtje sleutelen en wat improviseren om te buigen (met een paar spanbanden en een stuk boomstam kom je een heel eind) maar daarna gewoon weer verder.

Zelf nog nooit een weten slopen by the way.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2018, 10:45

Edward schreef:
ppw schreef:...
Zelf nog nooit een weten slopen by the way.

Dat is een belangrijk puntje ... (en dan niet alleen dat Edward iets nog nooit heeft weten te slopen).

Gek genoeg nemen veel mensen bulten tussen de wielen. Als je ook maar een beetje keuze hebt dan neem je beter de kuilen tussen de wielen.
Misschien komt het door het 4x4 gevoel ... en het gebrek aan ervaring met een "luxe wagen" buiten de gebaande wegen. Veel 4x4 rijders komen alleen met de 4x4 buiten het asfalt, en denken dan dat de 4x4 alles aan zou kunnen. Heb je al jaren ervaring met een auto die eigenlijk helemaal niet aangepast is aan de rest van de wereld en probeer je toch zo ver als redelijk te komen dan rijd je hetzij veel schade of je hebt een handigheid in het vermijden van moeilijkheden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2018, 10:49

Edward schreef:Zelf nog nooit een weten slopen by the way.

Ik wel :oops: (nou ja, iets krom), op van die opstaande bevroren richels naast diepe trekkersporen, die richels, die je zonder vorst wel egaliseert :lol: .

MarcS schreef:De hiervoor genoemde spoorstangbeschermer zit gemonteerd op de montage-punten van het kleine beschermbeugeltje en op de bouten in de gele ovaaltjes, daarmee bescherm je de spoorstang beter tegen bijv. hard bevroren richels, het gaat dan pas mis als je die spoorstangbeschermer zelf ook krom rijdt (of als de bescherm-constructie geheel volgelopen met modder en zooi hard vast vriest).

Vooral dat laatste (vastvriezen) lijkt mij een reële mogelijkheid, want reken er op dat er een boel bagger in zo'n gootje blijft liggen.

Groet,

Erik.

P.S. @ MarcS, naar die foto had ik nog even zitten zoeken (maar nog niet gevonden).
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 04 Feb 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2018, 11:02

Erik Peters schreef:.... op van die opstaande bevroren richels naast diepe trekkersporen, die richels, die je zonder vorst wel egaliseert

Niet zelden wordt vergeten hoe hard ijs kan zijn, en dat modder-ijs soms zelfs een soort gewapend ijs is.

Maar goed, ook enkele verdwaalde bakstenen of vergelijkbaar die in zo'n modder-richel verborgen zit kan zich schrap zetten als je die steen met de spoorstang probeert opzij te schuiven. Vaak is het dan het moment waarop de steen (of een brok ijs) alsnog wil kantelen dat er ineens een extra vernietigende impuls is.
    Zo reed ik met de "luxe wagen" een keer een nok van het versnellingsbak-carter: een losse steen in een letterlijke steenweg, die steen wipte op en dat was net genoeg voor een gevoelige tik. Het was herfst en de weg lag onder het blad, dus niks gezien.
Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2018, 11:23

Landmarcs schreef:Gek genoeg nemen veel mensen bulten tussen de wielen. Als je ook maar een beetje keuze hebt dan neem je beter de kuilen tussen de wielen.
Zo ook een houttransporteur, die even kwam kijken met zijn (vermoedelijk iets verlaagde) Volvo stationcar. Netjes midden over een puinweg (met zo hier en daar een paar kuiltjes) kwam hij langs rijden. Daar zag ik toch zwarte oliedruppels op de weg die er kort daarvoor nog niet lagen. Maar even gebeld en gezegd dat hij beter geen grote afstand moest rijden omdat waarschijnlijk zijn carter lek is. Hij is direct doorgereden naar de garage in het dorp en daar hebben ze een ander carter geplaatst.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Feb 2018, 11:45

Het heeft ook niet mijn voorkeur maar de instructeurs van de Land Rover expierence laten je juist áltijd door de sporen rijden!
Met de bodemplaat over de grond!
Dus zo gek is het niet dat mensen dat doen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Feb 2018, 12:34

of je zit vast in de modder, je liert jezelf los waarbij het je opvalt dat de lier wel errrruugg hard moet werken om je vooruit te trekken.
als ie dan uiteindelijk toch opgeeft en loskomt en je tevreden je weg vervolgt valt je op dat ie wat wazig reageert.

inderdaad, stuurstang krom.
:lol:
de reden waarom ik vastzat werd me direct duidelijk.
in de modder bevond zich een stomp van een afgezaagde boom.
lekker handig, maar onzichtbaar in de drop.

had indertijd inderdaad geen stuurstangbeschermer, maar degene die ik naderhand heb geplaatst vond ik inderdaad ook te ver naar voren staan en beschermde dus de stang maar matig.
als ie op deze plaat op een rots zou lopen en je verder vooruit rijdt is de volgende halte toch echt je stang die de klap krijgt te verduren.....
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2018, 13:05

Roger schreef:had indertijd inderdaad geen stuurstangbeschermer, maar degene die ik naderhand heb geplaatst vond ik inderdaad ook te ver naar voren staan en beschermde dus de stang maar matig.
als ie op deze plaat op een rots zou lopen en je verder vooruit rijdt is de volgende halte toch echt je stang die de klap krijgt te verduren.....

Precies, wellicht komt de klap dan zelfs nog extra aan want de steen of boomstronk zit mogelijk klem tussen beschermer en stuurstang.
Of ... je haakt met de beschermplaat achter een steen of boomstronk omdat je wat optimistisch aan het steken bent en je moet de auto over de steen/stronk heen tillen om weer los te komen. (Met een "luxe-wagen" heb je dit effect vaker met de plastic bumper, alleen buig je die gewoonlijk makkelijk over het obstakel, en daarna buig je met wat warmte alles weer in model. Niet doorraggen, dan loop je een grote kans dat de bumper in de berm achter blijft.)

Zo'n prominente SKI, direct onder de bumper - liefst blank glanzend - is natuurlijk wel weer toppie voor de "Looks".
Je ziet deze "Ski-optiek" nu ook al bij allerlei would-be SUV's en aanverwante "stoer" ogende auto-ontwerpen.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Feb 2018, 13:19

hahaha inderdaad.
maar daar zijn ze veelal van plastic of 1 mm dik blik.
:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”