sleepoog / jate ring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: sleepoog / jate ring

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2018, 22:19

Landmarcs schreef:Waar en wat is dan voor de achterkant nog de beste keuze ?

Groeten MarcS

Gewoon de trekhaak, die heeft de meest optimale krachtverdeling. Heb je die niet dan weerhoud je ook niets om een goed oog op de achterbalk op die plek te monteren. Liefst wel iets dat ook de kracht verdeelt, heb al heel wat balken "bol" zien gaan. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2018, 23:16

Zoals de oplettende lezertjes hier wel weten heb ik geen welvaartknobbel of iets anders dat op een trekhaak lijkt achterop mijn LandRover.

Een eenvoudig trek-oog op de achterbalk heeft ook zo z'n bezwaren ... niet alleen het bol-staan van die achterbalk na een minder genuanceerde ruk-partij, ook gewoon het feit dat ongeveer alles dat midden onder de achterdeur meer uitsteekt als een bout-kop hinderlijk is als je door de achterdeur wilt in- en vooral wilt uitstappen.   Dus houd ik het vooralsnog op een paar JATE-rings.

Overigens, bij sommige achterbalken .... is de meest nuttige functie van de trekhaak het bij elkaar houden van de laklaag op achterbalk (het dragende blik-werk achter die lak is dan alleen nog virtueel aanwezig).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Feb 2018, 09:09

Een “echte” trekhaak zit niet alleen vast op de achterbalk, maar heeft ook trekstangen naar het chassis. De officiële Brink is goedgekeurd voor 3.5 ton. Daar maak ik liever een sleeplint aan vast dan aan jate-ringen.

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Feb 2018, 09:56

[quote="VeeTee"]Een “echte” trekhaak zit niet alleen vast op de achterbalk, maar heeft ook trekstangen naar het chassis. De officiële Brink is goedgekeurd voor 3.5 ton. Daar maak ik liever een sleeplint aan vast dan aan jate-ringen.
:/quote]

De zegt Edward ook niet, hij zegt mocht je géén trekhaak hebben dan kan je wat anders op de achterbalk maken.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Feb 2018, 10:12

Ron63 schreef:
VeeTee schreef:Een “echte” trekhaak zit niet alleen vast op de achterbalk, maar heeft ook trekstangen naar het chassis. De officiële Brink is goedgekeurd voor 3.5 ton. Daar maak ik liever een sleeplint aan vast dan aan jate-ringen.

De zegt Edward ook niet, hij zegt mocht je géén trekhaak hebben dan kan je wat anders op de achterbalk maken.

Groet

Ron

Dat zeg ik ook niet, dat Ed dat zegt... :lol: Ik geef alleen een aanvulling... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2018, 10:31

VeeTee schreef:Een “echte” trekhaak zit niet alleen vast op de achterbalk, maar heeft ook trekstangen naar het chassis. De officiële Brink is goedgekeurd voor 3.5 ton. Daar maak ik liever een sleeplint aan vast dan aan jate-ringen.
Afbeelding

Een "echte" trekhaak is bij de oversteek van een 110 of 130 ook een geweldig grond-anker.
Bij een terrein-auto zijn de aan en uitloop-hoek punten waarop ie scoort qua terrein-geschiktheid, de uitloophoek achter* van een 110 en 130 is al niet de beste ... met een trekhaak wordt die uitloophoek nog weer een stuk minder.
    Dit is beslist niet alleen theorie. Met een zekere (on)regelmaat gebruik ik de ruimte van de uitloophoek achter. Bijvoorbeeld bij het steken op een te smal pad. Als ik het opklap-treetje achter niet standaard zou opklappen dan was het al meermaals naar de opklaptreetjeshemel gegaan.
Ik snap best dat die schuine trekstangen een enorme verbetering zijn bij het overbrengen van de trekkrachten (maarrrr die verbetering heb je óók meer dan nodig zodra het grond-anker ergens achter een steen of boomwortel blijft steken - de krachten op de trekhaak zijn dan enorm).

Bij gebrek aan schuine trekstangen en bij gebrek aan een verzwaarde achterbalk (verzwaarde achterbalken bestaan wel als vervanger - dus mocht de mijne doorroesten ...), en dus eigenlijk bij gebrek aan een standaard "triangel" in het standaard-chassis zijn mijns inziens twee JATE-ringen aan het chassis, samen met een krachtverdeler, de beste oplossing.
Het is een beetje (tot erg) onhandig dat je op je knieën moet om iets aan die JATE-ringen vast te maken, maar vooralsnog is er niet beter (behalve dan het "andere" alternatief de trekhaak).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 12:33

Landmarcs schreef:
Afbeelding

Een "echte" trekhaak is bij de oversteek van een 110 of 130 ook een geweldig grond-anker.
Bij een terrein-auto zijn de aan en uitloop-hoek punten waarop ie scoort qua terrein-geschiktheid, de uitloophoek achter* van een 110 en 130 is al niet de beste ... met een trekhaak wordt die uitloophoek nog weer een stuk minder.
    Dit is beslist niet alleen theorie. Met een zekere (on)regelmaat gebruik ik de ruimte van de uitloophoek achter. Bijvoorbeeld bij het steken op een te smal pad. Als ik het opklap-treetje achter niet standaard zou opklappen dan was het al meermaals naar de opklaptreetjeshemel gegaan.
Ik snap best dat die schuine trekstangen een enorme verbetering zijn bij het overbrengen van de trekkrachten (maarrrr die verbetering heb je óók meer dan nodig zodra het grond-anker ergens achter een steen of boomwortel blijft steken - de krachten op de trekhaak zijn dan enorm).

Bij gebrek aan schuine trekstangen en bij gebrek aan een verzwaarde achterbalk (verzwaarde achterbalken bestaan wel als vervanger - dus mocht de mijne doorroesten ...), en dus eigenlijk bij gebrek aan een standaard "triangel" in het standaard-chassis zijn mijns inziens twee JATE-ringen aan het chassis, samen met een krachtverdeler, de beste oplossing.
Het is een beetje (tot erg) onhandig dat je op je knieën moet om iets aan die JATE-ringen vast te maken, maar vooralsnog is er niet beter (behalve dan het "andere" alternatief de trekhaak).

Groeten MarcS

precies... boomlint met harpjes tussen jates...,en daar sleeplint/lierhaak aan.... en grondanker..... idd.... been there & ging krom :roll:
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2018, 14:38

Tja, dat ziet er meer dan modderig uit. Maar ... zaten de schuine trekstangen aan deze koppelingsplaat ?

Anyway, als je geen trekhaak hebt (en er ook geen wilt, bijv vanwege de grond-ander-werking) dan zou je eigenlijk een mooie "platte" trek-triangel willen. Een paar trekstangen die net onder de achterbalk uitkomen en daar aan een bescheiden trek-oog ruimte bieden, bijv. een JATE-ring, dan zijn de krachten als die schuin staan zo net mogelijk, met minimale verdraaiende/afscheurende werking.

De vrije uitloophoek blijf dan maximaal vrij, en je hebt een maximum aan sleep-mogelijkheden (en bovendien een vast punt dat prettig hoog en droog zit).
Een leuk constructie-klusje ?

Groeten MarcS

marcanon

Berichtdoor marcanon » 02 Feb 2018, 16:13

na alle reactie gelezen te hebben ga ik voor twee jate ringen plaatsen en op het gemakje eens kijken naar een andere (lier)bumper met evt lier.
De achterkant houdt ik gewoon de trekhaak aan met evt een D-sluiting zodat het sleeplint of touw niet over de kogel kan glijden.

zit er nog verschil in het soort jate ring
1: Afbeelding

2:
Afbeelding

foto's zijn even puur ter illustratie van de twee types die ik tegenkom.

bedankt voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door marcanon op 02 Feb 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Defender 110 X-Tech 2,4d 2009 Fire edition

ppw

Berichtdoor ppw » 02 Feb 2018, 16:34

volgens mij niet qua verschil.... en ik heb jates voor + achter.... liever aan m'n chassis trekken/slepen/lieren dan aan een bumper/x-member... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”