VeeTee schreef:Een “echte” trekhaak zit niet alleen vast op de achterbalk, maar heeft ook trekstangen naar het chassis. De officiële Brink is goedgekeurd voor 3.5 ton. Daar maak ik liever een sleeplint aan vast dan aan jate-ringen.

Een "echte" trekhaak is bij de oversteek van een 110 of 130 ook een geweldig grond-anker.
Bij een terrein-auto zijn de aan en uitloop-hoek punten waarop ie scoort qua terrein-geschiktheid, de uitloophoek achter* van een 110 en 130 is al niet de beste ... met een trekhaak wordt die uitloophoek nog weer een stuk minder.
Dit is beslist niet alleen theorie. Met een zekere (on)regelmaat gebruik ik de ruimte van de uitloophoek achter. Bijvoorbeeld bij het steken op een te smal pad. Als ik het opklap-treetje achter niet standaard zou opklappen dan was het al meermaals naar de opklaptreetjeshemel gegaan.
Ik snap best dat die schuine trekstangen een enorme verbetering zijn bij het overbrengen van de trekkrachten
(maarrrr die verbetering heb je óók meer dan nodig zodra het grond-anker ergens achter een steen of boomwortel blijft steken - de krachten op de trekhaak zijn dan enorm).
Bij gebrek aan schuine trekstangen en bij gebrek aan een verzwaarde achterbalk
(verzwaarde achterbalken bestaan wel als vervanger - dus mocht de mijne doorroesten ...), en dus eigenlijk bij gebrek aan een standaard "triangel" in het standaard-chassis zijn mijns inziens twee JATE-ringen aan het chassis, samen met een krachtverdeler, de beste oplossing.
Het is een beetje (tot erg) onhandig dat je op je knieën moet om iets aan die JATE-ringen vast te maken, maar vooralsnog is er niet beter (behalve dan het "andere" alternatief de trekhaak).
Groeten MarcS