TD5 motoren verschillen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas88pickup

Re: TD5 motoren verschillen?

Berichtdoor Bas88pickup » 29 Jan 2018, 18:51

Landmarcs schreef:De foto zegt mij alleen maar dat er ergens een zekere olie-lekkage is ...
Als dit symptoom wil zeggen: "stuk" en repatriëren ... dan zijn er heel wat LandRovers (en andere auto's) "stuk".
Ik had een tijdje een oude Renault en die Renault had meer territorium-drift als de LandRover.
Misschien was het afgunst :?:

Groeten MarcS

Brilletje opzetten Marc.... ik zie een drijfstang die een gat heeft gemaakt in de zijkant van het blok, valt me een beetje tegen dat jij dat niet ziet...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2018, 19:53

Tja ... zelfs al weet ik wat ik zou moeten zien zie ik het niet ... ik ben dan ook beter als fietsenmaker.

Maar goed, ik weet nu dat het niet goed gegaan is met dit blok ... blijft de vraag hoe het zo gekomen is.
Een kromme/gebroken drijfstang door waterslag is nu niet iets wat ik op de Duitse Autobahn verwacht.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jan 2018, 20:16

Landmarcs schreef:Een kromme/gebroken drijfstang door waterslag is nu niet iets wat ik op de Duitse Autobahn verwacht.

Ik ook niet, maar dat is hoogst waarschijnlijk ook niet de oorzaak. (Te) slechte smering en een uitgelopen big-end lager vermoedelijk wel.

Langdurig hard werken, hete olie en dan kan zoiets gebeuren, zelfs bij een gewone 2,5 liter NA diesel, niet dat dit toen een kapot blok opleverde, maar wel een beschadigde drijfstang en krukas (vraag maar aan Rob Dekker). Gelukkig was dat te 'repareren'. Die 2,5 liter NA diesel heb ik destijds in onderdelen gekocht (deels laten reviseren; krukas slijpen en big-end laten repareren) en de motor vervolgens in mijn 109 series III geplaatst.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 29 Jan 2018, 20:28

Gewoon, het bekende boutje van de oliepomp.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2018, 22:06

Gerard4t schreef:Gewoon, het bekende boutje van de oliepomp.

Na zoveel jaren vind ik dat niet echt "gewoon", maar het kan.
Gezien de berichten was het "gewoon" iets wat je liet checken zo lijkt mij.
Ik heb het indertijd in ieder geval laten checken.

Groeten MarcS

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 06 Feb 2018, 21:27

Zo, de motor is eruit gepeuterd. wat een berg tuinslangen zit eraan zeg...
Misschien is het nu beter te zien wat stuk betekent ;)
IMG_3546.JPG
carterpan verwijderd
IMG_3533.JPG
doorzonwoning

voor de TD5 rijders 'het oliepomp boutje' zit keurig netjes vast en het tandwiel zit ook keurig netjes vast.
Heb gewoon dikke pech gehad denk ik. De donor Discovery 2 staat te wachten om geslacht te worden.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2018, 22:27

Och, het blijft techniek en er kan altijd wat misgaan. Dikke pech inderdaad.

Zo liep bij mijn wegmotort een big end lager stuk. Blok had toen 128.000 gedraaid. Uit elkaar gehaald en alles was werkelijk als nieuw! Alleen dat ene oliekanaaltje dat verstopt zat, dat koste het blok z'n leven.

Alle deksels van het blok zijn ooit geglaspareld door een streetfighter bouwer uit de buurt, daar is kennelijk wat van achter gebleven want dat vond ik in het oliekanaaltje. :cry: :cry:

Gelukkig kost een 1200cc Suzuki blok maar 300 euri :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 07 Feb 2018, 09:30

succes.
dank voor de feedback mbt oliepompboutje.
;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 10 Feb 2018, 20:44

De oude motor is vorig weekend uit de defender verwijderd.
Vandaag bezig geweest de motor uit de donor discovery te halen. Lekker in het zonnetje kunnen sleutelen. Morgen alleen nog de motorsteunen en de tunnel losmaken zodat de motor eruit gelicht kan worden.
(Ondertussen ook onderdelen los gemaakt om te kunnen verkopen zodat mijn aankoop wat minder duur wordt

IMG_3606.JPG

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 01 Mar 2018, 18:36

Zo, mijn Defender TD5 15P motor is vervangen door de Discovery TD5 16P motor.
Eerst het blok schoon gemaakt en heb natuurlijk ook nog even het oliepomp boutje gekontroleerd en dat zat vast. Een paar uitlaat spruitstuk tapeinden vervangen omdat die waren afgebroken. Het nokkenasdekseltje aan de voorzijde vervangen omdat de o-ring was vervormd en daardoor het blok smerig had gemaakt. Omdat de motor er toch af was de koppelingsset vernieuwd. Ik heb de stuurbekrachtegingspomp, draadboom, slangen en leidingen van de Defender opnieuw gebruikt. De waistgate solenoid van de Discovery is dus gewoon vervangen door het Defender vacuum-slangetje. Nieuwe vloeistoffen erin, diesel ontlucht en lopen.
Nanocom eraan om alles te kontroleren en geen storingen. :) :)

Nu alleen nog wat onderdelen van de Land Rover Discovery 2 verkopen om de kosten wat terug te verdienen. Kan ik eindelijk eens gaan genieten van het TD5 rijden..

Terug naar “Techniek”