AT banden met een sneeuwvlokje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: AT banden met een sneeuwvlokje

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jan 2018, 23:30

Edward schreef:Dus deze is ook inzetbaar als 4 seizoenen band?

Ja, hij heeft zelfs een sneeuwvloksymbool.

Evenals deze: 235/85R16 120/116R Yokohama Geolandar A/T G015 - Traktionsreifen (AT).
De eerder genoemde BFG AT KO2 heeft ook een sneeuwvloksymbool, maar op natte weg presteren ze niet zo geweldig naar ik begrepen heb, [edit] ze vallen overigens wel in categorie B.
De Cooper Discoverer AT/3 heeft ook een sneeuwvloksymbool, een kennis heeft ze onder zijn Suzuki SJ.
Ik rij op Cooper Discoverer M+S (met sneeuwvloksymbool).

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 07 Jan 2018, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2018, 00:05

De Disco staat nu op Cooper Discoverer ATR. Nu zaten die erop dus ik weet niet met welke intentie die gekocht zijn maar het is echt hélémaal niks!!

Bij de minste regen glij je letterijk de bocht uit. Op vochtig wegdek moet de TC ingrijpen want ze verliezen gewoon hun grip. Waardeloze rommel.

En ik ken mezelf; de winterbanden van de Golf staan ook nog gewoon opgestapeld in de schuur. Nou is dat vooral omdat die velgen zo fucking lelijk zijn maar toch heb ik liever een band die jaar rond kan blijven zitten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2018, 11:00

Tja .. ik bezie een en ander met een roze bril.
Ik heb HD velgen met zomerbanden (gekregen) en daar HD velgen met winterbanden naast (gekocht).
Het blijft dus even mooi (of lelijk).
Verder is het tweemaal jaars een kleine 400 kilo wielen heen en weer-en - dus gratis fitness.
En tenslotte is het een mooie gelegenheid om voor en na de winter even onder de auto te kijken.

Maar goed, als de huidige banden niks doen bij om het even welke gladheid dan zou ik die Nokian's eens proberen.
Deze Nokian scoort (op papier) goed op zowel natte weg als qua zuinigheid, en hij is ook nog eens stil.
Qua duurzaamheid gaat er niks boven het rustig uitproberen (de Nokian heeft leuke slijtage-merkjes).
Opvallend is overigens dat da scores qua zuinigheid en natte prestaties willen verschillen als je de 235/70x16 en 235/85x16 banden opzoekt.
(Maar sowieso moet je de ABC t/m G scores, en zelfs de "harde" dB cijfers met een korreltje zout nemen.)

O ja, als ik de Cooper site bekijk zou de AT3 géén sneeuwvlokje hebben, verder een prima band, zowel op papier als in een vergelijkende praktijktest.
Enige "minpunt" is misschien het wat lichtere karkas.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jan 2018, 11:37

Edward schreef:... maar toch heb ik liever een band die jaar rond kan blijven zitten.

Zo gebruik ik de M+S, jaar rond. Verwacht dan geen lange levensduur, door het zachtere rubber verdwijnt er ook het nodige. Maar grip genoeg, ook met nat wegdek, alleen als de weg nat is na een lange droge periode (dus iets vettig/vuil) dan wil ook de M+S wel wat glijden in een snel genomen bocht.

Overigens weet ik niet hoe die Cooper Discoverer AT/3 zich gedraagt op nat wegdek, volgens het bandenlabel valt de band in categorie B, terwijl de M+S in categorie C valt en (de ATR valt in categorie E).

Landmarcs schreef:O ja, als ik de Cooper site bekijk zou de AT3 géén sneeuwvlokje hebben

Ik kan mij vergissen, ik dacht dat ik het sneeuwvlok symbool op de banden onder de Suzuki van de kennis had zien staan, maar nu begin ik te twijfelen, misschien toch alleen de aanduiding M+S (die voor Duitsland niet voldoende is). Volgende keer eens beter kijken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

juko

Berichtdoor juko » 07 Jan 2018, 12:20

mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 type band die ik het hele jaar door kan rijden. Ik zal de opties eens naast elkaar zetten. Ik heb Cooper AT3 gehad, zat volgens mij geen sneeuwvlokje op. wel een fijne band trouwens.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2018, 12:30

Hoewel ik barst van de ruimte om wielen op te slaan en zelfs een setje identieke wielen bij een kennis klaar heb staan vind ik het toch gewoon handiger om maar één set te hebben. Dus ik denk dat ik die Nokians maar eens ga proberen.

Dank jullie wel! :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2018, 12:31

juko schreef:mijn voorkeur gaat ook uit naar 1 type band die ik het hele jaar door kan rijden. Ik zal de opties eens naast elkaar zetten. Ik heb Cooper AT3 gehad, zat volgens mij geen sneeuwvlokje op. wel een fijne band trouwens.

Indertijd toen ik mijn winterbanden kocht heb ik goed rondgekeken, en ook rond gevraagd.
In Zwitserland sprak ik een boer die jaarrond de Nokian Hakkapeliitta LT2 onder zijn Defender 90 had - overigens gewoon rond standaard stalen velgen.
Hij was heel tevreden, ook 's zomers, en ook off road, behalve dan de snellere slijtage was er niks tegen, in zijn wereldbeeld.
Maar bedenk wel dat ze in de Jura geen voorjaar hebben: daar is het winter, winter, winter en dan ineens zomer. En ik vermoed dat de Defender ook weinig zomerse autobaan kilometers maakte - winterrubber is bij echt warm weer weer minder qua grip, vooral bij het remmen biedt het rubber dan te weinig weerstand.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2018, 12:34

Edward schreef:.... . Dus ik denk dat ik die Nokians maar eens ga proberen.

Ik ben benieuwd naar de ongezouten (en de gepeperde) kritieken ... want ook een compromis heeft zo z'n bezwaren.

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 07 Jan 2018, 13:28

Interessante discussie :D Ik zat hier zelf ook mee vorige jaar en vorige maand weer.

Vorige jaar ben ik met de defender naar de Noordkaap geweest. De keuze was toen of een een echte winterband, of een goede at/mud band die het goed doet in de sneeuw. De keuze is uiteindelijk gevallen op Cooper ST/maxx. Officieel geen sneeuwvlok symbool. Maar de praktijk heeft toch wel een en ander uitgewezen. De band kan gespijkerd worden, maar bleek niet nodig. Tractie en grip waren echt bizar goed, een aanrader, alleen als je ze nu koopt moet je letten op de nieuwe regels voor winterbanden (moeten van 1 jan. 2018 sneeuwvlok hebben, als de band in 2018 is geproduceerd).

Voor de range zat ik met een soortgelijk probleem. Met de range gaan we regelmatig naar de wintersport, maar ik heb niet echt zin om elke keer die grote sloffen te wisselen. Op de discovery had ik winterbanden waar ik het hele jaar mee reed, na 80k km's waren ze nog goed, dus slijtage viel mij mee. Op de range heb ik nu Vredestein Quatrec 5 gelegd. All season band met sneeuwvlok goedkeuring. Nooit meer wisselen. Het blijft natuurlijk een compromis tussen winter en zomerband. Echter 4 wiel aandrijving compenseert een hoop. Daarnaast zal je je altijd moeten aanpassen aan de omstandigheden.

Ik hoop dat je wat kan met deze ervaring.

sketcher

Berichtdoor sketcher » 08 Jan 2018, 18:17

Ik stond zelf ook voor dit dilemma en ben een klein jaar geleden direct voor de nieuwe General Grabbers AT3's gegaan, ook vanwege het sneeuwvlokje symbool.

Hier in het VK en met kerst in Winterberg, Duitsland door vrieskou en sneeuw gereden en ben zeer te spreken over de AT3. Prima grip, stiller dan mijn oude AT2's.

Ik had hiervoor 2 sets, de AT2's en Hankook gewone weg winterbanden. Heb zeker geen spijt dat ik die beide ingeruild heb voor de General Grabber AT3's. Het is gewoon een zeer goede all-rounder, ook in het terrein. De KO2 is ook erg goed maar was toen ik de GG's kocht flink duurder. Uiteraard heb ik ze niet gebenchmarked maar ik ben erg tevreden, zijwang (zwak punt van AT2) zou ook een stuk dikker zijn. Zag alleen wel dat de AT's flink in prijs zijn gestegen de laatste maanden dus even checken.

Wat van mijn foto's

Afbeelding

Afbeelding

Band heeft ook een soort van lamellen.
Afbeelding

Succes
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Terug naar “Techniek”