Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gwen75

Re: Darm van kleppendeksel naar lucht inlaatleiding turbo discovery2 td5

Berichtdoor Gwen75 » 03 Jan 2018, 23:21

Ik weet niet hoe dat het kwam maar het was wel effectief zo.
Egr af toppen is niet zo zeer voor prestatie winst maar het is toch algemeen geweten dat hoe minder rotzooi in de motor terecht komt hoe beter of zie ik dat verkeerd. Ok het in niet zo goed voor het milieu maar dat is het of road rijden ook niet en er zijn toch een aantal landrover voor gemaakt of mogen ze enkel als status symbool gebruikt worden. Zoals er bij ons veel gebruikt worden naar waar gaat de wereld dan. Ik vind een auto moet gebruikt worden waarvoor hij gemaakt is en nu landrover is gemaakt voor af en toe is van de baan af te gaan en in het onverharde te gaan rijden.
En zoals men hier boven al heeft gezegd dat beetje carterdamp zal het verschil niet maken.
Versta me niet verkeerd in ben voor het milieu hè en code groen moet er zijn.
En het was maar gewoon een vraag of dat het niet beter was voor de motor om zuiver lucht te krijgen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2018, 00:01

carterdamp heeft de motor helemaal geen last van (tenzij je zoveel carterdruk hebt dat ie er flink olie doorheen jaagt (maar dat jaagt ie anders de lucht en je motorruimte in)

EGR.... daar heeft de motor ook niet echt last van, in sommige opzichten is het zelfs beter. De verhalen van dichtslibbende inlaatspruitstukken en aangekoekte kleppen.... tja, dat ligt meer aan de rijstijl dan aan de EGR (al wordt het door roet/oliedamp combi wel versterkt) Ik heb mijn inlaatspruitstukken vaker van binnen gezien, en na inmiddels dik 400.000 kilometer en bij de Td5 destijds ruim over de 300.000 zit er niet meer dan een kleverig zweempje aan de binnenzijde, zeker geen aangekoekt en dikke laag roet.... Maar rij je lekker vaak onder toeren, en schakel je bij 2200 toeren al en rij je 50 in zijn vijf.... ja dan wil dat wel dichtslibben.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 00:30

Roger B. schreef:.... Maar rij je lekker vaak onder toeren, en schakel je bij 2200 toeren al en rij je 50 in zijn vijf.... ja dan wil dat wel dichtslibben.....

En zelfs dat valt best mee. Pas als je met nauwelijks toeren toch vermogen wilt en er dus heel veel diesel in duwt, pas dan ontstaan er zwarte spookhuis afzettingen.

Ik zie hier nogal eens een lesauto, en het moderne "nieuwe rijden" heeft daar ook toegeslagen, dwz in een karikaturale variant.

Je hoort soms de motor zo ongeveer cilinder voor cilinder de les-auto vooruit wurgen.

De oorspronkelijke instructie die bij het nieuwe rijden hoorde zei dat je best vlot vaart kon maken als je maar tijdig opschakelde, en vooral als je eenmaal op snelheid opschakelde naar een versnelling waarbij de auto die snelheid nog (net) hield.

Met een Td5 Defender rijdt je met 1300 rpm in z'n 5º 50 km/u ... op een vlakke of licht dalende weg is daar niks, tegen zolang je niet wilt versnellen.
Rijd je diezelfde 50 km/u in de 3º versnelling dan rijd je met 2400 rpm: da's prima als je even vlot op snelheid wilt komen, of een steile bergweg oprijdt maar eenmaal op snelheid, in de stad, heb je er weinig aan. Met de oude Td5 reed ik vaak weg in de 2º, dan 3º voor door de bocht en om de rotonde, en dan eenmaal op snelheid van 3º naar 5º.

Na een kleine 200.000 km was deze Td5 nog steeds heel proper.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 04 Jan 2018, 10:02

Roger B. schreef:EGR.... daar heeft de motor ook niet echt last van, in sommige opzichten is het zelfs beter. De verhalen van dichtslibbende inlaatspruitstukken en aangekoekte kleppen.... tja, dat ligt meer aan de rijstijl dan aan de EGR (al wordt het door roet/oliedamp combi wel versterkt) Ik heb mijn inlaatspruitstukken vaker van binnen gezien, en na inmiddels dik 400.000 kilometer en bij de Td5 destijds ruim over de 300.000 zit er niet meer dan een kleverig zweempje aan de binnenzijde, zeker geen aangekoekt en dikke laag roet.... Maar rij je lekker vaak onder toeren, en schakel je bij 2200 toeren al en rij je 50 in zijn vijf.... ja dan wil dat wel dichtslibben.....

Als ik jouw verhaal volg, dan zou een TD5 automaat veel eerder last hebben van dichtslibben? Het opschakelen gebeurt namelijk rond de 2200 tp/m wanneer je normaal versnelt en de mode in "economy" staat. Dus een compleet ander verhaal lijkt mij omdat de automaat altijd vlot doorschakelt. Behoudens wanneer je meer haast hebt natuurlijk.

Chris

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 10:22

ik begreep ook altijd dat een automaat zodanig is afgeregeld dat ie altijd op het, voor de betreffende motor ideale moment, doorschakelt.
gevoelsmatig heb ik ook het idee dat de motor er wat "wolliger" door wordt.
een beetje lui zelfs.
je hebt wat minder de neiging om hem soms wat verder door te laten jagen, zoals ik wel deed in mn handgeschakelde TD5 in zijn derde en vierde versnelling. gewoon om beetje schoon te branden en door te blazen.
als je een heuvel begint op te rijden duurt het bij een automaat lang voordat ie snapt dat ie terug moet schakelen, tenzij je erg veel gas geeft, de kickdown inknalt, of handmatig schakelt.
derhalve voel je dat er momenten zijn dat de auto in een te hoge versnelling zit, en dus in een ongunstig regime zit vwb verbranding. de motor smoort en je voelt dat de verhouding druk op het gaspedaal tov toeren van de motor niet meer in overeenstemming is.
die momenten vervuilt de motor bovenmatig naar mijn idee.
ik rij dus in een automaat veelal zoals in een handbak en schakel handmatig terug voordat de heuvel überhaupt begint, zodat de motor in een correct regime zit en je soepeler klimt.
ik rij hier zowieso veel in zijn 3 ipv D. kleine weggetjes en veel klimmen, de D alleen als het een lang plat stuk weg is.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 10:38

Roger schreef:ik begreep ook altijd dat een automaat zodanig is afgeregeld dat ie altijd op het, voor de betreffende motor ideale moment, doorschakelt.
....

Met dien verstande dat de automaat niet weet "waar" hij rijdt, dus alleen zaken als de belasting, het toerental en de stand van het gaspedaal kent.
Rijd je in een heuvelend landschap dan moet je dus via het gaspedaal de automaat aansturen*, of met de hand schakelen, of genoegen nemen met het gemiddeld goede "programma".

Zie verder mijn opmerking mbt het dichtslibben hier voor. Bij een automaat heb je dan wel weer een voordeel: is de automaat geheel "lui" opgeschakeld en wil je ineens versnellen of gaat de weg ineens omhoog dan schakelt ie terug (misschien wel wat "lui", maar hij schakelt). De luie handbak-rijder, (en ook de handbak-rijder zonder technisch gevoel, dus diegene die pas terugschakelt als de motor echt protesteert) schakelt niet of heel veel te laat terug.

* Rijd je in een heuvelend landschap dan "moet" je ook de turbo met het gaspedaal bespelen: geef je net voordat je aan de helling begint al wat extra gas dan draait de turbo veel vriendelijker mee als wanneer je eerst wacht tot de motor echt om meer gas vraagt ... dan duurt het voordat de turbo ook meehelpt ... met een beetje "pech" ben je dan al boven ... en in de tussentijd heb je vooral roet geproduceerd.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 10:46

Met dien verstande dat de automaat niet weet "waar" hij rijdt, dus alleen zaken als de belasting, het toerental en de stand van het gaspedaal kent.
Rijd je in een heuvelend landschap dan moet je dus via het gaspedaal de automaat aansturen*, of met de hand schakelen, of genoegen nemen met het gemiddeld goede "programma".

Zie verder mijn opmerking mbt het dichtslibben hier voor. Bij een automaat heb je dan wel weer een voordeel: is de automaat geheel "lui" opgeschakeld en wil je ineens versnellen of gaat de weg ineens omhoog dan schakelt ie terug (misschien wel wat "lui", maar hij schakelt). De luie handbak-rijder, (en ook de handbak-rijder zonder technisch gevoel, dus diegene die pas terugschakelt als de motor echt protesteert) schakelt niet of heel veel te laat terug.

* Rijd je in een heuvelend landschap dan "moet" je ook de turbo met het gaspedaal bespelen: geef je net voordat je aan de helling begint al wat extra gas dan draait de turbo veel vriendelijker mee als wanneer je eerst wacht tot de motor echt om meer gas vraagt ... dan duurt het voordat de turbo ook meehelpt ... met een beetje "pech" ben je dan al boven ... en in de tussentijd heb je vooral roet geproduceerd.

Groeten MarcS

volledig mee eens.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2018, 15:27

Geen idee hoe jij rijdt Chris, maar kan je verzekeren dat mijn automaat NOOIT bij 2200 rpm opschakelt :shock: :shock:

Sterker nog bij invoegen op de snelweg etc trekt de wagen vrolijk door naar dik 4200rpm........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 16:14

wellicht heeft Chris net als ik een gaspedaal en jij alleen een aan en uit schakelaar Edward?
:D :D :D :twisted:

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2018, 16:25

Roger schreef:wellicht heeft Chris net als ik een gaspedaal en jij alleen een aan en uit schakelaar Edward?
:D :D :D :twisted:

Een Td5 is een hoogtoerig dieselblok. Als je die lang wilt rijden zul je hem in redelijkheid ook zo moeten gebruiken. Teveel motoren (en roetfilters) worden gesloopt met "het nieuwe rijden"....... :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”