En een te zwakke vonk (of zo nu en dan geen vonk) kan "back-fire" (eigenlijk forward-fire -- in de uitlaat) en vermogensverlies geven.
Groeten MarcS
Backfire Range rover clasic benzine 1991
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
Bij het testen kreeg ik voldoende vonk om te concluderen dat de bobine werkte.
Maar de motor wilde niet aanslaan, niets.
Een bobine uit een andere RR gepakt en direct lopen, alsof er nooit iets geweest was.
Zelf had ik de indruk dat er vonken zijn, maar niet 'geordend' - doet maar wat.
Dacht eerst aan de module op de verdeler, was het dus niet.
Geen betere conclusie.
Maar de motor wilde niet aanslaan, niets.
Een bobine uit een andere RR gepakt en direct lopen, alsof er nooit iets geweest was.
Zelf had ik de indruk dat er vonken zijn, maar niet 'geordend' - doet maar wat.
Dacht eerst aan de module op de verdeler, was het dus niet.
Geen betere conclusie.
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
wellicht dat de bobine in zodanig slechte staat verkeert (isolatie lagen tussen metaal deels vergaan en dus inwendige kortsluiting) dat ie veeeeeeel minder opslagcapaciteit heeft.
hij zou dan bijvoorbeeld maar een vonk per seconde kunnen produceren, terwijl een goed werkende bijvoorbeeld 10 vonken per seconde produceert.
als je hem test zie je wellicht een vonk, maar voor het goed laten werken van een ontsteking is ie gewoon te zwak en produceert of te weinig stroom per uitstoot of niet genoeg per tijdseenheid.
zou ook niks anders kunnen bedenken.
hij zou dan bijvoorbeeld maar een vonk per seconde kunnen produceren, terwijl een goed werkende bijvoorbeeld 10 vonken per seconde produceert.
als je hem test zie je wellicht een vonk, maar voor het goed laten werken van een ontsteking is ie gewoon te zwak en produceert of te weinig stroom per uitstoot of niet genoeg per tijdseenheid.
zou ook niks anders kunnen bedenken.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
Dat is dus synoniem voor 'made in China/India'.
Een originele 'Bosch, made in Germany' haalt makkelijk 40 jaar ..
Een originele 'Bosch, made in Germany' haalt makkelijk 40 jaar ..
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
Roger schreef:wellicht dat de bobine in zodanig slechte staat verkeert (isolatie lagen tussen metaal deels vergaan en dus inwendige kortsluiting) dat ie veeeeeeel minder opslagcapaciteit heeft.
hij zou dan bijvoorbeeld maar een vonk per seconde kunnen produceren, terwijl een goed werkende bijvoorbeeld 10 vonken per seconde produceert.
als je hem test zie je wellicht een vonk, maar voor het goed laten werken van een ontsteking is ie gewoon te zwak en produceert of te weinig stroom per uitstoot of niet genoeg per tijdseenheid.
zou ook niks anders kunnen bedenken.
Ik vermoed dat je de werking van een bobine niet begrijpt? Een bobine is geen condensator met opslagcapaciteit...
(de werking van) een bobine bestaat in principe uit twee spoelen op een gezamelijke kern, de primaire zijde wordt aan een zijde gevoed met 12v (vanaf het contact) en bij gesloten contact punt massa via het contactpuntje.... Door de eigenschap dat een spoel bij wegvallende spanning een tegengestelde (hogere) spanning opwekt zal er in de primaire kant van de bobine dus een spanningspiek opgewekt worden wanneer het contactpuntje opent. Dit genereert een magnetisch veld in de kern en dat genereert op zijn beurt weer een spanning in de secundaire spoel... door de verhouding tussen het aantal wikkelingen van de primaire en secundaire spoel wordt hierdoor een hoogspanning gegenereert, de ene kant van de secundaire spoel aan massa, de andere is de hoogspanningsuitgang van je bobine.
gone
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
hahaha .
je vermoeden klopt dus.
ik dacht inderdaad dat het een groot uitgevallen condensator was.
zo zie je maar, nooit te oud om te leren.

je vermoeden klopt dus.
ik dacht inderdaad dat het een groot uitgevallen condensator was.
zo zie je maar, nooit te oud om te leren.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
Zo langzamerhand moedeloos . Auto start prima maar loopt voor geen meter. Als je heel heel langzaam rijdt gaat het nog goed. Trap je het gas pedaal iets verder in dan begint hij te spuiteren en in te houden. Omdat hij zo slecht loopt ben ik afhankelijk van de dorpsgarage en daar wordt je niet vrolijk van. Overbodig misschien maar zelf heb ik er bijna tot geen verstand van. Tot nu toe is het volgende gedaan:
Vervangen; boogiekabels , bogies , vervroeger, bobine
Laten controleren ; ontstekings onderdelen, tijdstip en volgorde, cildercompresie ( oke).,
Ontstekingstijdstip staat nu op 6 gr voor BDP.
Wie oh wie kan mijn helpen.
Alvast bedankt ,
Frits
Vervangen; boogiekabels , bogies , vervroeger, bobine
Laten controleren ; ontstekings onderdelen, tijdstip en volgorde, cildercompresie ( oke).,
Ontstekingstijdstip staat nu op 6 gr voor BDP.
Wie oh wie kan mijn helpen.
Alvast bedankt ,
Frits
-
Frank110V8
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
- Locatie: Schiedam
Re: Backfire Range rover clasic benzine 1991
Ik heb zelfde symptomen gehad. Bij mij was het de vonkversterker die defect was. Is kastje wat bij oudere 3.9 aan de verdeler zit bij nieuwere modellen naast de bobine.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper
Nu Defender110 TD5 camper
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten