trix G4 schreef:ja.....accu's vinden het niet fijn om helemaal leeg gelopen te zijn
Overigens: iedere accu kan, ongeacht zijn leeftijd, van de ene dag op de andere domweg kapot zijn
Dus niet aanmodderen....gelijk een nieuwe kopen want dit wordt toch niks meer
Tja ... met het eerste ben ik het geheel eens (zeker als er ook nog eens wat vrieskou overheen gaat), met het tweede ook
(een cel die kortsluiting maakt maakt dat de accu effectief kapot is - want dan heb je ineens 10 V ipv 12 V ).
Met het derde ben ik het slechts partieel eens. Een accu die niet helemaal naar god is kan je altijd nog proberen weer te leven te brengen met een goede acculader (of eventueel eerst met een kleine niet te goede acculader, en daarna pas een echt goede).
En in het verlengde hiervan: Een klein eindje rijden laadt de accu niet voldoende op, zelfs een eind rijden is niet gauw genoeg.
Sowieso is de auto-dynamo+spanningsregelaar niet echt een ideale accu-lader, en zeker niet voor een accu die geheel plat ligt.
Maar goed, als je om te beginnen al niet echt kijk hebt op de basis-electrickery dan is het kopen van een nieuwe accu de makkelijker weg.
Een nieuwe accu moet je overigens ook beter nog een dag (of wat langer) aan een betere acculader hangen.
En niet nieuwe accu laad je beter ook een paar keer per jaar goed door met een acculader.
De Puma is overigens redelijk vergevingsgezind mbt een lagere accuspanning: zelfs al gaat het nood-alarm af vanwege onderspanning start de auto nog (don't ask me how I know). En verder: Mijn accu is hard op weg om 8 jaar oud te worden ... ik heb 'm de eerste 5 jaar weinig aandacht gegeven, had ik dat wel gedaan dan was ie wellicht nu nog steeds z.g.a.n. ... nu is ie wat amechtig, desondanks start ie de auto ook bij min veel (bij min 16 had ik de lader er aan, dat leek mij toch beter, ook omdat zelf een druppellaadstroom de accu toch wat helpt - naast het op spanning houden zorgt de stroom ook voor een beetje inwendige opwarming.
Groeten MarcS
PS Als je op vakantie gaat naar Frankrijk dan koop je bij Leclerc een passende accu voor € 105,-
PS2 Ook bij de Puma stuurt het alarm de binnenverlichting, behalve als je die op altijd aan of altijd uit het geschakeld.
PS3 Zet een LED equivalent in het interieur-lichtje (kies wel "warm-wit"). Het vertraagd uit vertraagt daardoor nog meer, maar een LED binnenlichtje trekt in ieder geval zo weinig stroom dat je schier eindeloos licht hebt.