D2 2002 Chip Express tuning box besteld

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Re: D2 2002 Chip Express tuning box besteld

Berichtdoor Roger » 26 Dec 2017, 16:37

voor zover als ik het kan zien zit er geen kat op .
die lekkende intercooler vind ik wel een goeie inderdaad.
geloof dat Roger dat ook al aangaf.

daar zal ik me ook eens over buigen.

ik rij trouwens ook in de eco mode.

:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2017, 17:08

Roger schreef:voor zover als ik het kan zien zit er geen kat op .
die lekkende intercooler vind ik wel een goeie inderdaad.
geloof dat Roger dat ook al aangaf.

daar zal ik me ook eens over buigen.

Roger benadrukte nog eens de LMM als potentiële "vertrager".

Overigens als je niet weet welke waarden normaal zijn dan is uitlezen alleen nuttig om foutcodes op te sporen.
Als de LMM een foute waarde doorgeeft die binnen de normale range ligt dan reageert de auto dus ook fout.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 26 Dec 2017, 17:57

ik denk overigens dat er helemaal niks mis is met de D2.

hij wordt op diverse Engelse fora ook als uitermate "sluggish" omschreven.

ik vergelijk hem natuurlijk stiekem ook een beetje met mijn veel lichtere en modernere 190 pk diesel Navara handgeschakeld en de eveneens veel modernere TDV6 met eveneens 190 pk en een 6bak automaat.

daarbij waren mijn eerste TD5 s ook beiden getuned en lagen in een veel lichtere Defender met handbak.

al met al geen eerlijke concurrentie.

:D :D :D

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2017, 18:26

Roger schreef:...

daarbij waren mijn eerste TD5 s ook beiden getuned en lagen in een veel lichtere Defender met handbak.

al met al geen eerlijke concurrentie.

Tja, 't is jammer dat ze in Frankrijk nogal spaarzaam omgaan met goed spul.

Gendarmerie, Pompiers en l'Armée rijden (ook) met LandRovers, maar ze vinden een hoge leeftijd geen reden tot afschrijven, ook een doorgeroeste achterbalk niet (die wordt eventueel vervangen) ... dus duurt het waarschijnlijk nog jaren - misschien wel tot een "Old-Timer-leeftijd - voordat je de leukere aanbiedingen op de Franse markt zal kunnen vinden.
Ik ken althans een prachtige brandweer-rode 90 met 300Tdi die er nog als nieuw uitziet, en die ze waarschijnlijk nog jaren blijven inzetten.
De Td5 Defenders rijden "als nieuw" rond voor diverse overheidsdiensten, en dat blijven ze waarschijnlijk ook nog jaren doen.

Maar goed, kijk goed rond als er een open-dag bij de Pompiers is ... misschien staat er een mooie Td5 Defender ergens achteraf.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 09:55

nou hij is binnen hoor.
keurig pakketje en de box ziet er netjes uit.
kabelboom komt bekend voor en je ziet dus direct wat er gemanipuleerd gaat worden want de enige aansturing die deze box verandert is de kabelboom van de injectoren.
de rest is voeding en massa.

de inbouwinstructie is derhalve ook simpel.

leuk is wel dat je de tuningbox zelf nog verder kan fine tunen.
je kan instellen vanaf welk toerental de box dient in te grijpen.
(1000,1150,1350 of 1500)
daarnaast kun je de hoeveelheid gewenste tuning (lees brandstof) instellen, + of - 0, 10, 20 of 30.
hiermee schijn je de Disco tot ongeveer 190 pk op te kunnen peppen.
lijkt me persoonlijk sterk, maar goed.
wordt er daardoor te veel zwarte rook geproduceerd, stel je hem een tikkie terug tot ie weer netjes verbrand

standaard staat ie op 1500 toeren en 0 extra.

inbouw was simpel en alles netjes weg te werken in de accubox van de disco.
heb gelijk toch de egr ook maar afgeblokt en LAM dus een laatste keer schoongemaakt.

met koude motor en met name koude automaat merk je niet direct veel verschil met het rijden.
zodra het geheel een beetje op temperatuur komt is de auto inderdaad een stuk levendiger, maar ik vind het met name in het toerengebied tussen 2000 en 3500 toeren.
in de toeren daaronder merk ik geen verschil, wellicht ook omdat de bak in die zone niet erg responsief is.

ik ga kijken of er verschillen zijn als ik bergop rij en of je de verschillen in gradatie van tunen van de box ook echt merkt.

to be continued......

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 10:48

Tja, dat alles wijst dus op een heel basaal manipuleren van de pompverstuivers. Zo tussen ECU en pompverstuivers kan je alleen de ingespoten hoeveelheden brandstof nog veranderen -- de inspuit-duur net iets verlengen, of net iets meer afhankelijk van de setting ... de inspuit-momenten liggen dan al vast en het boxje kan alleen "reactief" bijsturen.

Als je ook maar een beetje twijfelt zou ik de niet goed geld terug-optie uitproberen en een echte chip-tuning verkiezen.

En die EGR ... daar is al genoeg over gezegd, die maakt je echt niet gelukkig.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 04 Jan 2018, 11:03

Ik had al veel eerder de egr afgedopt, dwz met behulp van een "blind plaatje" nog voor de klep.
Dat het afdoppen niet onverstandig is werd direct na de chip tuning ( td5 Alive) ook direct duidelijk. Bij het fors accelereren verschijnt een behoorlijke zwarte rookontwikkeling. Als dat "herverbrand "word met behulp van de EGR, zou ik daar niet blij van worden. :(
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 11:05

Landmarcs schreef:Tja, dat alles wijst dus op een heel basaal manipuleren van de pompverstuivers. Zo tussen ECU en pompverstuivers kan je alleen de ingespoten hoeveelheden brandstof nog veranderen -- de inspuit-duur net iets verlengen, of net iets meer afhankelijk van de setting ... de inspuit-momenten liggen dan al vast en het boxje kan alleen "reactief" bijsturen.

Als je ook maar een beetje twijfelt zou ik de niet goed geld terug-optie uitproberen en een echte chip-tuning verkiezen.

En die EGR ... daar is al genoeg over gezegd, die maakt je echt niet gelukkig.

Groeten MarcS

inderdaad dat is ook mijn conclusie.
egr, ach. als mijn LAM schoner blijft vind ik het al prima.
meer een gevoelskwestie denk ik ook.

welke settings een echte Tuner (zoals Hugo het bij mij destijds twee keer heeft gedaan) verandert, weet ik dan weer niet.
komt het uiteindelijk niet altijd neer op meer of minder brandstof, of wat langere inspuitmomenten??

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 04 Jan 2018, 11:08

paul k schreef:Ik had al veel eerder de egr afgedopt, dwz met behulp van een "blind plaatje" nog voor de klep.
Dat het afdoppen niet onverstandig is werd direct na de chip tuning ( td5 Alive) ook direct duidelijk. Bij het fors accelereren verschijnt een behoorlijke zwarte rookontwikkeling. Als dat "herverbrand "word met behulp van de EGR, zou ik daar niet blij van worden. :(

als ik veel zwarte rook zie, word ik daar zowieso niet blij van.
dan is er voor wat mij betreft iets mis, if ik geef veeeeeeeel te veel gas, of er is iets anders niet ok.
:D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2018, 12:01

paul k schreef:Ik had al veel eerder de egr afgedopt, dwz met behulp van een "blind plaatje" nog voor de klep.

Sorry, maar dit is kletskoek.  
Bij snel accelereren staat de EGR dicht, dus komt er als ie al roet (wat mijns inziens geen goed teken is) geen roet terug in het inlaattraject.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”