D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: D2 TD5 2004 Parasitic draw ABS

Berichtdoor Erik Peters » 21 Dec 2017, 19:38

Dag Chris,

Een aantal maanden geleden heb ik een Optima YellowTop S 5,5 75 Ah, CCA 975A in mijn 110 Td5 geplaatst. Dus een duurtest; daar ben ik nog mee bezig. :lol:
Maar ik heb wel goede ervaringen met de RedTop accu's en specifiek de RT4,2 (of 850S) 50 Ah, CCA 815A. Met name in tractoren als startaccu en ook had ik al 15 jaar een RedTop in mijn 110 300 Tdi staan (niet continue dezelfde). Het grote nadeel van de RedTop is de capaciteit (maar 50 Ah), tevens kan de RedTop er niet goed tegen om langere tijd deels ontladen te staan. Ze hebben een zeer geringe zelfontlading en dan is ieder half jaar aan de lader voldoende, mits er natuurlijk geen stroomverbruikers zijn (wat bij die tractoren, met contact uit, niet het geval is).
Ik heb altijd een losse hulpaccu staan en die hulpaccu (10 jaar oud RT 850S) heb ik vorig jaar op een tractor geplaatst, die heel weinig gebruikt wordt, maar er prima op start. De RedTop uit de 300 Tdi (6 jaar oud is 'gepromoveerd' tot hulpaccu) en in de 300 Tdi staat nu een YellowTop R 5,0 66 Ah, CCA 845A. Die 50 Ah van de RT in de 300 Tdi was niet altijd genoeg, van daar iets 'zwaarder' en de 300 Tdi wordt nu alleen gebruikt voor kleine stukjes, dus wordt de accu niet altijd goed vol geladen (en de YT kan daar beter tegen dan de RT, naar men zegt). Ik wist niet zeker of een YT S 5,5 75 Ah, qua hoogte, zou passen in de accubak onder de stoel, maar na plaatsing van YT R 5,0 bleek dat wel het geval (er is alleen verschil in hoogte tussen die accu's).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Dec 2017, 20:05

Landmarcs schreef:... en in de tussentijd kan je dan rustig kijken welke accu en voor welke prijs, de beste keus is. Volgens de statistieken gaat een lood-accu rond de 6 jaar mee, zit het mee, of doe je aardig voor de accu dan krijg je er zo een of twee jaar bij.

Je moet inderdaad wel even goed rondkijken en dan hoeft een YT ook niet de hoofdprijs te kosten.
Op een tractor hier (waar nu een RT op staat) heeft een ouderwetse (met bakelieten onderbak), ruim overbemeten, loodaccu gestaan. Die accu heeft het zeker 15 jaar volgehouden. Op die tractor zit nog steeds de originele gelijkstroomdynamo.
Maar ja, tegenwoordig zijn er, zoals je zelf ook al gemerkt hebt, de nodige stroomverbruikers.

Nadat ik de dynamo van de Td5 had vervangen (lekstroom) bleek dat de 3 jaar oude accu toch al achteruit was gegaan en zijn voltage niet goed op pijl bleef. Misschien dat ik met Marc's manier de accu nog weer op peil had kunnen krijgen, maar dat vond ik te veel gedoe.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2017, 20:15

Wat is niet de hoofdprijs? Dat zal voor een ieder anders zijn maar aangezien een klassieke Varta van 100Ah 80 euri ex btw kost blijf ik het weggegooid geld vinden om er een dure Optima in te steken alleen om te kunnen zeggen dat je een Optima hebt.

Ze gaan niet langer mee, kunnen net zo min tegen diepe ontlading en vooral langdurige ontlading en gaan net zo vaak zo niet vaker kapot dan een gewone loodaccu.

Geld verdampen noem ik dat....... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2017, 20:41

Edward schreef:Geld verdampen noem ik dat....... :lol: :lol: :lol:

Tja, geld verdampen is goed voor de economie.

Maar goed "de economie" is ook maar een gedachtenspinsel.
Een stevige aardbeving of een overstroming is ook goed voor de economie.
Omgekeerd, als een weduwnaar met zijn huishoudster trouwt verkleint het BNP.
(Terwijl je toch mag hopen dat ze het samen goed hebben, en ook samen meer te verteren.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”