Een aantal maanden geleden heb ik een Optima YellowTop S 5,5 75 Ah, CCA 975A in mijn 110 Td5 geplaatst. Dus een duurtest; daar ben ik nog mee bezig.
Maar ik heb wel goede ervaringen met de RedTop accu's en specifiek de RT4,2 (of 850S) 50 Ah, CCA 815A. Met name in tractoren als startaccu en ook had ik al 15 jaar een RedTop in mijn 110 300 Tdi staan (niet continue dezelfde). Het grote nadeel van de RedTop is de capaciteit (maar 50 Ah), tevens kan de RedTop er niet goed tegen om langere tijd deels ontladen te staan. Ze hebben een zeer geringe zelfontlading en dan is ieder half jaar aan de lader voldoende, mits er natuurlijk geen stroomverbruikers zijn (wat bij die tractoren, met contact uit, niet het geval is).
Ik heb altijd een losse hulpaccu staan en die hulpaccu (10 jaar oud RT 850S) heb ik vorig jaar op een tractor geplaatst, die heel weinig gebruikt wordt, maar er prima op start. De RedTop uit de 300 Tdi (6 jaar oud is 'gepromoveerd' tot hulpaccu) en in de 300 Tdi staat nu een YellowTop R 5,0 66 Ah, CCA 845A. Die 50 Ah van de RT in de 300 Tdi was niet altijd genoeg, van daar iets 'zwaarder' en de 300 Tdi wordt nu alleen gebruikt voor kleine stukjes, dus wordt de accu niet altijd goed vol geladen (en de YT kan daar beter tegen dan de RT, naar men zegt). Ik wist niet zeker of een YT S 5,5 75 Ah, qua hoogte, zou passen in de accubak onder de stoel, maar na plaatsing van YT R 5,0 bleek dat wel het geval (er is alleen verschil in hoogte tussen die accu's).
Groet,
Erik.