een defender 130 aanschaffen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Bowmore_and_more

Re: een defender 130 aanschaffen

Berichtdoor Bowmore_and_more » 04 Dec 2017, 21:36

of je hem dan boekhoudkundig op de zaak of prive zet regel je in je boekhouding (denk er aan dat "op de zaak" betekent dat ie als geel voor je bijtelling gerekend wordt, aangenomen dat je hem ook prive gaat gebruiken en de auto jonger dan 15 jaar is)

Ik heb mijn auto (defender 130 Puma) ook op de zaak staan (eenmanszaak) en rij hem ook privé. Mijn boekhouder heeft me, na onderzoek, bevestigd dat de bijtelling wordt gemaximeerd op de werkelijk gemaakte kosten voor de auto. Als ik dus minder kosten maak (incl afschrijving/onderhoud/brandstof etc) dan de bijtelling is mijn bijtelling minder dan 25%. Nu moet alleen mijn boekhouder (en dus de belastingdienst) nog uitleggen dat de afschrijving van een (bijna) nieuwe defender laag (of zelfs negatief) is... :roll:
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2017, 22:30

Bowmore_and_more schreef:
of je hem dan boekhoudkundig op de zaak of prive zet regel je in je boekhouding (denk er aan dat "op de zaak" betekent dat ie als geel voor je bijtelling gerekend wordt, aangenomen dat je hem ook prive gaat gebruiken en de auto jonger dan 15 jaar is)

Ik heb mijn auto (defender 130 Puma) ook op de zaak staan (eenmanszaak) en rij hem ook privé. Mijn boekhouder heeft me, na onderzoek, bevestigd dat de bijtelling wordt gemaximeerd op de werkelijk gemaakte kosten voor de auto. Als ik dus minder kosten maak (incl afschrijving/onderhoud/brandstof etc) dan de bijtelling is mijn bijtelling minder dan 25%. Nu moet alleen mijn boekhouder (en dus de belastingdienst) nog uitleggen dat de afschrijving van een (bijna) nieuwe defender laag (of zelfs negatief) is... :roll:

Deze verrekening klopt ... maar hij is zo curieus dat je hem eventueel zelfs moet uitleggen aan de belasting-man/vrouw.
Privé rijden en de kilometers verrekenen bleek overigens voor mij voordeliger, en de belasting-vrouw kwam daarmee zelf ... de hiervoor door André genoemde route gebruikte ik ook maar die was voor haar "te moeilijk", de kilometers verrekenen was dus voor mij alleen maar gunstiger ... de enige prijs is een nog iets degelijker kilometer-administratie. (Want voor de minimaal 10% hoef je als je ruim over die 10% komt verder niet zo heel precies te zijn, zolang je maar minimaal 10% kan aantonen.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Dec 2017, 22:43

Bowmore_and_more schreef:Nu moet alleen mijn boekhouder (en dus de belastingdienst) nog uitleggen dat de afschrijving van een (bijna) nieuwe defender laag (of zelfs negatief) is... :roll:

Waarom zou je dat willen? Verdien je echt zó weinig dat je niet op kosten zit te wachten om je winst wat omlaag te brengen?

Gewoon normaal afschrijven op dat ding, dat ga je hard zat nodig hebben om hem over vijf jaar te restaureren. Dan valt ie uit elkaar, tis tenslotte een Defender :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2017, 23:41

Edward schreef:
Bowmore_and_more schreef:Nu moet alleen mijn boekhouder (en dus de belastingdienst) nog uitleggen dat de afschrijving van een (bijna) nieuwe defender laag (of zelfs negatief) is... :roll:

Waarom zou je dat willen? Verdien je echt zó weinig dat je niet op kosten zit te wachten om je winst wat omlaag te brengen?

Gewoon normaal afschrijven op dat ding, dat ga je hard zat nodig hebben om hem over vijf jaar te restaureren. Dan valt ie uit elkaar, tis tenslotte een Defender :roll: :roll:

Edward, je hebt de crux niet goed meegekregen: De bijtelling is max het standaard percentage, maar nooit meer als de onkosten+afschrijving.
Dus zolang je niet aan dat "groot onderhoud" toe bent zit je vaak op die onkosten = bijtelling dus netto 0 wat betreft de belastingen.

In dit voorgaande zit dus ook de "winst" van het privé rijden en de kilometers tegen een bescheiden bedrag doorberekenen.
Dan kost de auto gewoon wat ie kost, en de kilometers tellen toch als aftrek ... en je kan de BTW ook nog eens naar rato verrekenen.

Er zijn dus voor een eenmansbedrijf verschillende opties, en het is niet per se zo dat die met de meeste administratie ook de voordeligste is.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2017, 13:41

maar goed, als je dan maximaal de daadwerkelijke kosten als bijtelling krijgt......... dan kost ie aan bijtelling evenveel als wat ie gekost had als je hem privé gereden had...... alleen had je dan de zakelijke km nog á 19 mogen doorbelasten aan je bedrijf...... :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2017, 13:52

Roger B. schreef:maar goed, als je dan maximaal de daadwerkelijke kosten als bijtelling krijgt......... dan kost ie aan bijtelling evenveel als wat ie gekost had als je hem privé gereden had...... alleen had je dan de zakelijke km nog á 19 mogen doorbelasten aan je bedrijf...... :roll:

Precies ... het kan nog hier en daar iets schelen in BTW en ... wanneer je totaal aan onkosten hoger is als de bijtelling dan "loop je binnen" :shock:
Mocht je dus een auto helemaal (laten) opknappen, of mocht je erg hoge inrichtingskosten maken ... dan is pas in tweede instantie "privatiseren" een gunstige route.

Anyway ... eerder had ik juist meegekregen dat een Grijs-kenteken, voor de onderneming aangeschaft niet "privé" kon.
Of te wel: zelfs de mannen en vrouwen die ervoor hebben doorgeleerd weten het niet tot op het laatste detail-niveau.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2017, 14:58

heb wel begrepen dat je niet zomaar kunt schuiven tussen een auto "op de zaak" of "prive" een keer kiezen that's it
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Dec 2017, 18:35

Landmarcs schreef:Anyway ... eerder had ik juist meegekregen dat een Grijs-kenteken, voor de onderneming aangeschaft niet "privé" kon.
Of te wel: zelfs de mannen en vrouwen die ervoor hebben doorgeleerd weten het niet tot op het laatste detail-niveau.

Hoe dat zit weet ik ook niet, maar een veearts hier is gestopt met zijn praktijk en om gezeur te voorkomen, (een collega met VW Amarok dubbelcabine had laatst controle gehad; auto was niet conform grijskenteken eisen, dus naheffing, boete, etc.), is hij bij de RDW geweest om de auto op geel kenteken te laten zetten, maar dat kon niet, de auto bleef grijs (Toyota Hilux dubbelcabine pick-up) . Hij moest wel naar de belastingdienst om bpm af te dragen (auto is 2 jaar oud).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2017, 18:38

als prive persoon zonder zaak die grijs rijden mogelijk maakt kun je inderdaad geen auto op grijs rijden en ben je BPM plichtig en moet je geel tarief (met dat beetje korting op provinciale opcenten) betalen.

Waarom een grijskenteken auto niet op geel omgebouw/gekeurd zou kunnen weet ik ook niet zo...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2017, 19:00

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:.... is hij bij de RDW geweest om de auto op geel kenteken te laten zetten, maar dat kon niet, de auto bleef grijs (Toyota Hilux dubbelcabine pick-up) . Hij moest wel naar de belastingdienst om bpm af te dragen (auto is 2 jaar oud).

Roger B. schreef:Waarom een grijskenteken auto niet op geel omgebouwd/gekeurd zou kunnen weet ik ook niet zo...

Dit lijkt mij weer een hybride waarheid. Voor lichte bedrijfsauto's zijn er (denkelijk) andere eisen, dus soms past het niet om een auto bij de RDW geel gekeurd te krijgen, maar dat hoeft verder geen enkel beletsel te zijn ... er zijn ook 7 zits Defenders met een grijs kenteken.

De RDW is een ander loket als de Belastingdienst. Een grijskenteken-auto kan voor de belastingdienst "geel" zijn (welke kleur hij verder ook heeft), zie die 7 zits Defender. Als alle "gele" belastingen betaald zijn is er verder geen eisen of naheffingen etc.

En dan die veearts:
Hij heeft hetzij genoeg verdiend (en kijkt dus niet op een Euro), of hij wil meer met de HiLux als onder grijs mag, danwel hij is niet echt handig.
Hij had nog drie jaar een beperkte ondernemings-activiteiten kunnen voortzetten (of zijn HiLux voor drie jaar bij een of andere onderneming kunnen onderbrengen) ... dan had hij geen BPM afdracht hoeven doen (maar moest dan wel aan de grijs-eisen blijven voldoen).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”